وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 26 April 2024
» اجتماعی » فروش دخانیات به نسل‌های آینده در نیوزیلند ممنوع شد

تاریخ انتشار : 1401/09/23 - 5:28

فروش دخانیات به نسل‌های آینده در نیوزیلند ممنوع شد

صدای استرالیا - براساس قوانین جدید ضد سیگار که روز سه‌شنبه در پارلمان نیوزیلند تصویب شدند و جزو سخت‌گیرانه‌ترین قوانین در جهان هستند، نسل‌های آینده نیوزیلندی‌ها از خرید دخانیات منع خواهند شد.


صدای استرالیا – براساس قوانین جدید ضد سیگار که روز سه‌شنبه در پارلمان نیوزیلند تصویب شدند و جزو سخت‌گیرانه‌ترین قوانین در جهان هستند، نسل‌های آینده نیوزیلندی‌ها از خرید دخانیات منع خواهند شد.

قوانین جدید شامل ممنوعیت فروش دخانیات به افرادی است که در تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۰۹ یا پس از آن متولد شده‌اند و مجازات تخطی از این قانون تا ۱۵۰ هزار دلار نیوزیلند (۹۵ هزار و ۹۱۰ دلار) است. این ممنوعیت برای تمام زندگی یک فرد باقی خواهد ماند.

براساس این قوانین، همچنین میزان نیکوتین مجاز در محصولات دخانی دودی کاهش می‌یابد و تعداد خرده‌فروشان دارای مجوز فروش محصولات دخانی هم تا ۹۰ درصد کاهش خواهد یافت.

دکتر عایشه ورال، معاون وزیر بهداشت نیوزیلند در بیانیه‌ای گفت: این قوانبن پیشرفت به سوی آینده‌ای بدون سیگار را تسریع می‌کند. هزاران نفر عمر طولانی‌تر و سالم‌تری خواهند داشت و سیستم بهداشتی پنج میلیارد دلار از بابت عدم نیاز به درمان بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات مانند انواع متعدد سرطان، حملات قلبی، سکته مغزی، قطع عضو صرفه‌جویی خواهد کرد.

تعداد خرده‌فروشان دارای مجوز فروش محصولات دخانی در نیوزیلند تا پایان سال ۲۰۲۳ از ۶۰۰۰ به ۶۰۰ کاهش خواهد یافت.

نیوزیلند با داشتن یکی از پایین‌ترین نرخ‌های سیگار کشیدن بزرگسالان در بین ۳۸ کشور عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، در تلاش است تا با اجرای قوانین ضد سیگار تا سال ۲۰۲۵ به کشوری عاری از سیگار تبدیل شود.

فقط کشور بوتان که فروش سیگار را در سال ۲۰۱۰ ممنوع کرد، قوانین سختگیرانه‌تری در زمینه مبارزه با سیگار نسبت به نیوزیلند دارد.

تعداد افراد بزرگسال نیوزیلندی که سیگار می‌کشند طی دهه گذشته به نصف کاهش یافته و به هشت درصد رسیده است و ۵۶ هزار نفر هم در این کشور در سال گذشته سیگار را ترک کردند.

در همین حال حزب دست راستی ACT New Zealand که ۱۰ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان نیوزیلند را در اختیار دارد، قوانین جدید را محکوم و اعلام کرد که این قوانین مغازه‌های کوچک را از بین می‌برد و مردم را مجبور به ورود به بازار سیاه می‌کند.

معاون رهبر این حزب گفت: هیچکس نمی‌خواهد ببیند که مردم سیگار می‌کشند اما واقعیت این است که برخی از مردم این کار را می‌کنند و این ممنوعیت مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

منبع: رویترز


برچسب ها : ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه