وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 4 May 2024
» اجتماعی » فاجعه قابل پیشگیری؛ یک سوم دانش‌آموزان استرالیایی در خواندن ضعف دارند

تاریخ انتشار : 1402/11/23 - 5:30

فاجعه قابل پیشگیری؛ یک سوم دانش‌آموزان استرالیایی در خواندن ضعف دارند

صدای استرالیا- گزارشی تازه نشان می‌دهد که از هر سه دانش‌آموز استرالیایی، یک نفر نمی‌تواند به درستی خواندن را یاد بگیرد و این مساله سالانه ۴۰ میلیارد دلار برای اقتصاد این کشور هزینه دارد.


صدای استرالیا- گزارشی تازه نشان می‌دهد که از هر سه دانش‌آموز استرالیایی، یک نفر نمی‌تواند به درستی خواندن را یاد بگیرد و این مساله سالانه ۴۰ میلیارد دلار برای اقتصاد این کشور هزینه دارد.

گزارش «تضمین خواندن» موسسه گراتان، این وضعیت را یک «تراژدی قابل پیشگیری» نامیده که که ناشی از تداوم روش‌های تدریس رایج در دانشگاه‌هاست، در حالی که این روش‌ها «ضد علم» بوده و در پژوهش‌های تمامی کشورهای اصلی انگلیسی‌زبان رد شده‌اند.

جوردانا هانتر، مسوول این گزارش و مدیر برنامه آموزش گراتان گفت: در یک کلاس معمول مدارس استرالیا با ۲۴ دانش‌آموز، ۸ نفر قادر به خوب خواندن نیستند.

وی افزود: استرالیا در حق این کودکان کوتاهی کرده است.

گزارش مذکور بیان می‌دارد: هزینه برآوردی این مساله هم برای اشخاص و هم اقتصاد کشور قابل توجه است؛ زیرا دانش‌آموزانی که قادر به خواندن در سطح قابل قبول نباشند، احتمال بیشتری دارد که تحصیل را رها کنند و بعدها در زندگی بیکار بمانند و حتی به زندان بیفتند.

به گفته هانتر، هزینه برآورد مالی ۴۰ میلیارد دلاری ، «محافظه‌کارانه» محاسبه شده و مزایای بهره‌وری ناشی از افزایش مطالعه را در برنمی‌گیرد.

موسسه گراتان، دلیل اصلی این مشکل را رواج شیوه تدریس موسوم به «زبان کامل» می‌داند که از دهه ۱۹۷۰ در دانشگاه‌ها رایج شد.

فلسفه این روش آموزشی، یادگیری خواندن را یک فرایند طبیعی و ناخودآگاه می‌داند که دانش‌آموزان با در معرض ادبیات خوب قرار گرفتن می‌توانند به آن تسلط پیدا کنند. طرفداران این روش معتقدند که دانش‌آموزان با داشتن خودمختاری توانمند می‌شوند.

اما بنا به گزارش گراتان، این روش آموزشی دانش آموزان را وادار می‌کند تا معنای کلمات را «حدس بزنند» و خانواده‌ها را با هزینه‌های آموزشی بالا برای کمک به عقب‌ماندگی تحصیلی فرزندانشان مواجه می‌کند.

پس از اینکه مباحث موسوم به «جنگ‌های خواندن» بر سر بهترین روش تدریس خواندن برای چند دهه در جریان بود، روش «زبان کامل» عناصر از سایر رویکردهای آموزشی مانند «فونیکس» را در خود جای داده؛ اما به گفته موسسه گراتان، این روش هنوز در تضاد با توصیه‌های علمی است.

بنا به اعلام این موسسه، شواهد نشان می‌دهد که استفاده از روش جایگزین «سواد ساخت‌یافته» موجب شده که تعداد بسیار بالاتری از دانش‌آموزان خواندن را با موفقیت بیاموزند و حداقل ۹۰ درصد از دانش‌آموزان با این مدل در خواندن ماهر می‌شوند.

این گزارش حاکی است که روش «سواد ساخت‌یافته» شامل فونیکس و همچنین روش «دستورالعمل صریح» با هدایت معلم می‌شود که تازه‌ترین یافته‌های علمی در مورد چگونگی یادگیری مفاهیم جدید توسط مغز کودکان از این شیوه حمایت می‌کنند.

موسسه گراتان اعلام کرد: با وجود تفسیرها در استرالیا، کشورهایی مثل بریتانیا و ایالات متحده در این مساله اتفاق نظر دارند که روش آموزش سواد ساخت‌یافته برتر است.

این گزارش حاکی است که ۱۰ هزار مدرسه در استرالیا دارای خودمختاری بالایی در یادگیری هستند و حتی در ایالت‌هایی که وزارت‌های آموزش از شیوه سواد ساخت‌یافته حمایت می‌کنند، همچنان معلمان نیازمند آموزش مجدد هستند و دروس آماده باید در اختیارشان قرار بگیرد.

منبع: شبکه خبری ای‌بی‌سی


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه