وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024
» اجتماعی » شکایت پناهجوی ایرانی از دولت استرالیا

تاریخ انتشار : 1400/01/21 - 7:19

شکایت پناهجوی ایرانی از دولت استرالیا

صدای استرالیا- پیام سعادت، پناهنده ایرانی که سال‌ها پیش، بعد از ورود به استرالیا، پنج سال را در بازداشت گذرانده است، از دولت فدرال شکایت کرد.


صدای استرالیا- پیام سعادت، پناهنده ایرانی که سال‌ها پیش، بعد از ورود به استرالیا، پنج سال را در بازداشت گذرانده است، از دولت فدرال شکایت کرد.

بیش از ۲۰ سال از زمانی که پیام سعادت، پس از سفری ۲۹ روزه با قایق قدم به خاک استرالیا گذاشت، می‌‌گذرد.

او که در دوره نخست وزیری هووارد درخواست پناهندگی کرده بود، ابتدا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ در کرتین استرالیای غربی بازداشت بوده و سپس سه سال را هم در بازداشتگاه بکستر در استرالیای جنوبی گذرانده است.

اخیرا پرونده شکایت او علیه دولت استرالیا به جریان افتاده است. او می‌گوید که در طول دوره بازداشت، دچار آسیب‌های روانی شده است.

پرونده سعادت، نخستین مورد از پرونده‌های شکایت ۶۰ مهاجر بازداشتی است که علیه دولت فدرال و دو شرکت خصوصی پیمانکار بازداشتگاه‌ها به جریان می‌افتد.

هیو ابوت، وکیل ارشد سعادت به دادگاه گفت: دولت می‌دانسته، یا باید می‌دانسته که وقتی او به بکستر منتقل شده، از آسیب‌های روانی رنج می‌برده، یا در برابر بیماری‌های روانی آسیب‌پذیر بوده است.

وی افزود: رفتار با او در دوره بازداشت، موجب آسیب روانی او شده یا آن را تشدید کرده است.

به گفته ابوت، سعادت در ایران بازداشت و شکنجه شده و به همین دلیل از کشور فرار کرده است. بنابراین دولت می‌دانسته که او فرد آسیب‌پذیری است و باید با دقت بیشتری با او رفتار می‌کرده است.

وی افزود: اما با وجود درخواست‌های مکرر وی برای دسترسی به خدمات پزشکی برای مشکلات سلامتی‌اش، از  جمله بی‌خوابی و خودجرحی، در طول دوره بازداشت هرگز از سوی روانپزشک معاینه نشده است.

پیام سعادت در شکایت خود از دولت، ذکر کرده که اگر هم در زمان ورود به بکستر، دچار بیماری روانی نبوده، در آنجا به بیماری اختلال سازگاری مزمن، اضطراب و حالت افسردگی دچار شده است.

پرونده‌ پزشکی او که در اسناد پرونده آمده، حاکی است که در سال ۲۰۱۱ به او گفته شده که دچار اختلال روانی است و باید ضمن روان‌درمانی، به طور دایم از داروهای ضدافسردگی استفاده کند.

این گزارش پزشکی می‌افزاید که سعادت احتمالا دچار اختلال و ناتوانی روانی دایمی خواهد بود که بر کار و زندگی اجتماعی او تاثیر می‌گذارد.

شرایط سخت بازداشتگاه

در این شکایت مطرح شده که زندگی او در دوره بازداشت واقعا دشوار بوده است؛ زیرا سیستم این مراکز مشابه زندان با همان قواعد و مقررات بوده است.

وی بابیان اینکه بازداشتگاه‌ها بسیار شلوغ و نامساعد بوده‌اند، گفته است که باید برای استفاده از دستشویی‌هایی که به درستی نظافت نمی‌شده‌اند، مدت‌ها در صف می‌ایستاده و تعداد دوش‌های حمام و لباسشویی‌ها نیز ناکافی بوده است.

منبع: ای‌بی‌سی نیوز


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
دیدگاه کاربران کل نظرات :1
  • محمد

    تاریخ : ۲۹ - فروردین - ۱۴۰۰

    بله کاملا درسته من خودم ۵ سال در مانوس بازداشت بودم ومیدیدم که شکنجه روانی میکنند و استرالیایی ها از این کار لذت میبردن تو اون کمپ فقط ۱۰ نفر کشته شدن تقریبا همه هم با مشکلات روانی درگیر شده بودن.یه جورایی انگار در جهنم باز شده اینا اومدن برای شکنجه پناهجوها


    پاسخ

ارسال دیدگاه