وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 26 April 2024
» اجتماعی » ساحلی در استرالیا که از میلیاردها صدف تشکیل شده

تاریخ انتشار : 1396/09/20 - 3:07

ساحلی در استرالیا که از میلیاردها صدف تشکیل شده

شهرهای ساحلی همیشه از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری اند. صدای امواج دریا، تماشای آبی بیکران، آرامش ساحل و تفریحات مهیج ساحلی این شهرها را به مقصدی ایده آل برای گذراندن تعطیلات تبدیل کرده است.


 

صدای استرالیا – شهرهای ساحلی همیشه از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری اند. صدای امواج دریا، تماشای آبی بیکران، آرامش ساحل و تفریحات مهیج ساحلی این شهرها را به مقصدی ایده آل برای گذراندن تعطیلات تبدیل کرده است. در دنیا سواحل زیادی وجود دارد که برخی از آن ها منحصربفرد و خاص اند و همین، محبوبیت آن ها را بیشتر از سواحل دیگر کرده است. گاهی در سفر به جزایر و شهرهای ساحلی، سواحلی را می بینیم که پوشیده از شن های رنگی اند و با ساحل های معمولی فرق دارند و گاهی هم رنگ خاص دریا باعث تفاوت این ساحل از ساحل های دیگر می شود. اما در نواحی غربی استرالیا ساحلی هست که در آن خبری از هیچ شن و ماسه ای نیست و تمامی آن ساحل از صدف پوشیده شده است. ابن ساحل آنقدر خاص و زیباست که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و هر ساله گردشگران زیادی با سفر به سواحل غربی این کشور از این ساحل دیدن می کنند و تعدادی از صدف های آن را به خانه می برند. قدم زدن در ساحلی پر از صدف می تواند تجربه ای هیجان  انگیز و خاص باشد.

در  نواحی غربی استرالیا قسمتی از ساحل خلیج نهنگ که در لیست میراث جهانی قرار دارد پر از صدف های زیباست. تصور کنید وارد ساحلی شوید که در آن تا چشم کار می کند صدف می بینید و با دیدن میلیاردها صدف مطمئنا به این نتیجه می رسید که وارد چه ساحل حیرت آوری شده اید. در اینجا ساحلی کاملا سفید را می بینید که قبل از اینکه نزدیکش شوید و صدف های آن را به چشم ببینید شاید فکر کنید ساحلی با ماسه های سفید است! اما با نزدیک شدن به آن و دیدن این همه صدف مطمئنا با دیدن این همه صدف تعجب می کنید. همه جا صدف است حتی در ذره ای از ساحل شن و ماسه نمی بینید و کاملا با لایه های صدف پوشیده شده است. اهمیت این ساحل زمانی برایتان بیشتر می شود که بدانید به غیر از این ساحل تنها یک نقطه در دنیا وجود دارد که تا این حد صدف دارد. اگر فکر می کنید که این صدف ها فقط لایه سطحی این ساحل را پوشانده در اشتباهید چون در بعضی از قسمت های ساحل، عمق لایه های صدفی گاهی به ۱۰ مترهم می رسد.

جالب است که میلیاردها صدفی که این ساحل صدفی را تشکیل داده اند فقط از یک گونه نرم تنانی هستند که به خاطر دو فاکتور مهم در آب های این ناحیه زندگی می کنند. اولین فاکتور، محل ساحل صدفی است که در داخلی ترین بخش خلیج نهنگ  قرار گرفته یعنی جایی که بزرگ ترین علف های دریایی را دارد و همین علف های بزرگ، جلوی جزر و مد را می گیرند. فاکتور دیگر، شور بودن بیش از حد آب است که برای اینکه به شور بودن آن بیشتر پی ببرید خوب است بدانید که شوری آن حتی دو برابر میزان نمک اقیانوس هند است. دلیل این شوری بیش از حد، آب و هوای این ناحیه است که در آن میزان بارندگی بسیار کمتر از میزان تبخیر آب است. میزان زیاد نمک باعث می شود که هیچ شکارچی ای جان این نرم تنان را تهدید نکند و صدف ها راحت در این نقطه زندگی و رشد کنند.

این نرم تنان که محدودیت هایی مثل شکارچی های طبیعی و جذرومد را ندارند به راحتی در بستر اقیانوس زندگی و رشد می کنند و پوسته های صدفی آن ها در طول هزاران سال به ساحل آمده است. با اینکه این صدف ها خیلی کوچکند و اندازه ای میلی متری دارند اما همه این ساحل را به احاطه خودشان درآودرده اند! این ساحل آنقدر صدف دارد که هرچقدر مردم در طول سال ها از این صدف ها برداشته اند صدف هایش تمام نشده است! مردم مخصوصا در قرن های ۱۹ و ۲۰ به این ساحل می آمدند و برای ساختن خانه، رستوران و کلیسا  صدف های آن را برمی داشتند و آن ها را فشرده و به شکل بلوک در می آوردند و با آن ها ساخت و ساز می کردند.  در آن سال ها این کار به کاری متداول تبدیل شده بود اما بعد از اینکه این ساحل در سال ۱۹۹۱ در لیست میراث جهانی قرار گرفت دیگر کسی نمی توانست این ماسه ها را به مقدار زیاد جمع آوری کند. امروز اگر به شهر دنهام (Denham) که در نزدیکی این ساحل است بروید بناهای تاریخی زیادی را می بینید که از صدف های همین ساحل درست شده اند و نمایی تماشایی به این شهر کوچک داده اند.

این ساحل بکر و طبیعی به همراه آب های زلال و کریستالی اش گردشگران زیادی را به خود جذب می کند تا شنا کنند، در زیر تابش آفتاب لحظات آرامش بخشی را بگذارنند و در جایی پر از صدف عکس هایی فراموش نشدنی بیندازند. نکته جالب درباره آب های این ساحل این است که اگر چندان شناگر ماهری هم نباشید می توانید با خیال راحت به داخل آب بزنید چون میزان شوری آب آنقدر زیاد است که تا حدی روی آب شناور می مانید. این ساحل بیش از ۷۰ کیلومتر طول دارد و عمق این صدف ها در آن از ۳ تا ۱۰ متر است. در این ساحل صدف ها به شکلی تماشایی و خارق العاده جایگزین ماسه ها و شن ها شده اند و راه رفتن و قدم زدن در آن تجربه ای است که آن را در نقاط کمی از دنیا می توانید امتحان کنید. برای رفتن به این ساحل استثنائی می توانید در شهر دنهام سوار وسایل حمل و نقل عمومی شوید و بعد از ۴۵ دقیقه به  این ساحل تماشایی برسید.

منبع: وب سایت الی گشت

 


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , دانستنی های استرالیا , پیشنهاد سردبیر , گردشگری
ارسال دیدگاه