وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 4 May 2024
» اجتماعی » دولت استرالیا با والدین پناهجوی مقتول ایرانی به توافق رسید

تاریخ انتشار : 1402/05/23 - 4:42

دولت استرالیا با والدین پناهجوی مقتول ایرانی به توافق رسید

صدای استرالیا- دولت استرالیا با خانواده پناهجوی ایرانی که نه سال قبل در جزیره مانوس به قتل رسیده بود، به […]

دولت استرالیا با والدین پناهجوی مقتول ایرانی به توافق رسید

صدای استرالیا- دولت استرالیا با خانواده پناهجوی ایرانی که نه سال قبل در جزیره مانوس به قتل رسیده بود، به توافقی محرمانه دست یافت.

 رضا براتی، پناهجویی بود که نه سال قبل در بازداشتگاه جزیره مانوس به دست نگهبان‌ها به قتل رسید و دو سال پیش خانواده‌اش از دولت شکایت کردند.

رضا براتی ۲۳ ساله در فوریه ۲۰۱۴ و در جریان حمله خشونت‌آمیز نگهبانان و پیمانکاران امنیتی، درون بازداشتگاه فراساحلی استرالیا مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

نگهبانان با چوب‌های میخ‌دار به او حمله کردند و بارها با مشت و لگد به او ضربه زدند و زمانی که روی زمین افتاد، با سنگ بزرگی به سرش کوبیدند.

اکنون دولت استرالیا و شرکت امنیتی G4S در پرونده شکایت مدنی مطرح شده، با ایتا تراب براتی و فریده بارالک، والدین رضا به توافق رسیده و پرونده را حل و فصل کرده‌اند.

پدر و مادر رضا که از اهالی روستای لومار در کردستان ایران هستند، می‌گویند: ما هنوز درد و غم فقدان رضا را احساس می‌کنیم. رضا در پی امنیت به استرالیا آمد؛ اما او را در بازداشتگاهی به قتل رساندند که قرار بود از او محافظت شود. رضا هیچ کار اشتباهی نکرده بود.

والدین رضا می‌گویند امیدوارند هیچ پدر و مادری چنین عذابی نبینند.

این دو می‌افزایند: هیچ چیزی رضا را به ما برنمی‌گرداند و از درد فقدانش نمی‌کاهد؛ اما خوشحالیم که برای عدالت درباره رضا جنگیدیم و حالا می‌توانیم زندگی‌مان را ادامه بدهیم.

شرایط و ضوابط حل و فصل محرمانه است و توافق صورت گرفته شامل پذیرش مسوولیت از سوی دولت استرالیا نمی شود.

دو مرد به نام‌های لویی افی و جاشوا کالوویا به جرم قتل براتی مجرم شناخته شدند و به ۱۰ سال زندان محکوم شدند که بعداً به پنج سال کاهش یافت. کالوویا برای ارتش رستگاری در داخل بازداشتگاه کار می‌کرد و ایفی نیز نگهبان امنیتی شرکت G4S بود.

البته این دو نفر معتقدند که افراد دیگری از جمله مهاجرانی که در بازداشتگاه کار می‌کرده‌اند، مسوول حمله و قتل براتی بوده‌اند. کالوویا در مصاحبه‌ای گفته بود که ما تاوان جرم دیگران را می‌دهیم.

شاهدان عینی به پلیس و دادگاه گفته‌اند که  ۱۵ نگهبان از استرالیا و پاپوآ گینه نو در حمله به براتی دست داشته‌اند. 

گزارش دولت استرالیا نیز حاکی از آن است که براتی هدف «ضرب و شتم وحشیانه چندین مهاجم» قرار گرفته و کشته شده است.

منبع: گاردین


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه