وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024
» اخبار » دعوای کراوات در مجلس نیوزیلند؛ نماینده اقلیت مائوری حرفش را به کرسی نشاند

تاریخ انتشار : 1399/11/23 - 4:17

دعوای کراوات در مجلس نیوزیلند؛ نماینده اقلیت مائوری حرفش را به کرسی نشاند

صدای استرالیا - پارلمان نیوزیلند در ماجرای مناقشه با نماینده بومیان مائوری بر سر اجباری بودن کراوات برای صحبت در جلسات مجلس، از موضع خود عقب‌نشینی کرد.


صدای استرالیا – پارلمان نیوزیلند در ماجرای مناقشه با نماینده بومیان مائوری بر سر اجباری بودن کراوات برای صحبت در جلسات مجلس، از موضع خود عقب‌نشینی کرد.

راویری وایتیتی، نماینده اقلیت مائوری در مجلس نیوزیلند، به خاطر رعایت نکردن استاندارد لباس نمایندگان، با انداختن یک گردن‌بند سنتی به جای کراوات، از طرح سوال در مجلس منع و به خاطر اصرار برای صحبت از جلسه اخراج شده بود.

اما یک روز بعد و در پی اعتراض آقای وایتیتی، او اجازه پیدا کرد که با گردن‌بند “هی‌تیکی” خود و بدون کراوات در مجلس صحبت کند.

بعد از این دعوا رئیس پارلمان نیوزیلند اعلام کرد که از این به بعد کراوات به عنوان بخشی از “لباس کاری مورد قبول” در مجلس اجباری نخواهد بود.

آقای وایتیتی این عقب‌نشینی را یک “پیروزی برای نسل‌های بعدی” توصیف کرد.

او به بی‌بی‌سی گفت تصمیم تازه مجلس به این معناست که پارلمان جایی است که مردم “می‌توانند آزادانه هویت فرهنگی خود را نمایان کنند.”

او گفت “این موضوع همواره درباره آرمانی بزرگ‌تر یعنی مقابله با تلاش برای استیلا و سیاست همگون‌سازی اقلیت مائوری است که در ۱۸۱ سال گذشته در جریان بوده است.”

آقای وایتیتی روز سه‌شنبه ۹ فوریه بر اساس مقرراتی از صحن مجلس اخراج شد که تنها به نمایندگان مردی که کراوات زده‌اند اجازه طرح سوال می‌دهد.

ترور مالارد، رئیس مجلس نیوزیلند، دو بار مانع از صحبت آقای وایتیتی شد و در نهایت گفت که او را از جلسه اخراج کنند.

راویری وایتیتی که از رهبران نمایندگان مائوری در پارلمان نیوزیلند است، هنگام خروج از جلسه گفت: “مشکل شما کراوات نیست، هویت فرهنگی است.”

پارسال هم این دو نفر بر سر همین موضوع اختلاف پیدا کردند و آقای وایتیتی هشدار گرفته بود که اگر کراوات نزند از جلسه اخراج می‌شود.

او در آن زمان کراوات را “حلقه دار استعماری” توصیف کرده بود.

بعد از عقب‌نشینی رئیس پارلمان، آقای وایتیتی روز چهارشنبه اجازه پیدا کرد بدون کراوات و با گردن‌بند سنتی خود در مجلس حاضر شود و سوال بپرسد.

جاسیندا آردن، نخست وزیر نیوزیلند، قبلا گفته بود که با کراوات نزدن نمایندگان مشکلی ندارد و تاکید کرده بود که مشکلات بزرگ‌تری هست که باید روی آنها تمرکز کرد.

منبع: بی‌بی‌سی فارسی


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی
ارسال دیدگاه