وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 1 May 2024
» اجتماعی » خلاصه‌ای از تلاش ۵۰ روزه دولت استرالیا برای مقابله با ویروس کرونا

تاریخ انتشار : 1399/02/14 - 13:31

خلاصه‌ای از تلاش ۵۰ روزه دولت استرالیا برای مقابله با ویروس کرونا

صدای استرالیا - استرالیا ۵۰ روز را با کرونا سپری کرد، دوره‌ای که از ۱۲ مارس (۲۲ اسفند ۹۸) زمانی که سازمان جهانی بهداشت رسما کووید – ۱۹ را یک بیماری همه‌گیر نامید، شروع و به روز اول ماه می (۱۲ اردیبهشت) ختم شد، زمانی که با به حداقل رسیدن تعداد مبتلایان و آمار بالای بهبود یافتگان امکان لغو محدودیت‌ها فراهم شد.


صدای استرالیا – استرالیا ۵۰ روز را با کرونا سپری کرد، دوره‌ای که از ۱۲ مارس شروع شد و به روز اول ماه می ختم شد.

روزنامه گاردین در گزارشی وضعیت ۵۰ روز نخست قرنطینه و تعطیلی در استرالیا و اقدامات کانبرا برای مقابله با کرونا را روایت کرده است.

روز اول – جمعه ۱۳ مارس (۲۳ اسفند ۹۸)

تماشاچیان قبل از اعلام لغو مسابقه گرند پریکس استرالیا، در مقابل پارک آلبرت ملبورن صف کشیده بودند. شش ساعت بعد، اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا و مقام های دیگر این کشور اعلام کردند که تجمعاتی با بیش از ۵۰۰ شرکت کننده از روز دوشنبه به بعد برگزار نمی شود.

این مقام ها همچنین از تشکیل کابینه ملی برای پاسخگویی به بحران کرونا خبر دادند. در همین حال، به مردم استرالیا توصیه شد از مسافرت های بین المللی غیرضروری خودداری کنند.

همچنین جشنواره کمدی ملبورن، جشنواره مد ملبورن و نمایشگاه عید پاک سلطنتی سیدنی لغو شدند. استرالیا در آن زمان ۱۵۶ مورد ابتلا به کرونا داشت.

روز سوم – یکشنبه ۱۵ مارس (۲۵ اسفند ۹۸)

کابینه ملی استرالیا اولین جلسه خود در سالگرد فاجعه حمله به دو مسجد مسلمانان در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند را برگزار کرد. در آن زمان ۲۵۰ نفر در استرالیا به کرونا مبتلا بودند.

مقررات قرنطینه شدت یافت. از نیمه شب، همه مسافران بین المللی ملزم بودن به مدت ۱۴ روز خود را قرنطینه کنند، مگر آنکه جزو خدمه پروازی یا دریایی باشند و یا از طریق استرالیا به جزایر اقیانوس آرام منتقل شوند. این دستور شامل مسافران کشتی کروز نیز می شد. به موجب حکم بهداشت عمومی، ایالت ها و قلمروهای استرالیایی ملزم به اجرای این مقررات بودند.

موریسون گفت که توافقی در میان ایالت ها و قلمروها به دست آمده مبنی بر اینکه مدارس باید به فعالیت ادامه دهند. وی تاکید کرد که به محض ارائه تمهیدات تعطیلی مدارس، احتمالا این روند ۶ ماه ادامه می یابد.

روز ششم – چهارشنبه ۱۸ مارس (۲۸ اسفند ۹۸)

حضور در مدرسه ویکتوریا به میزان ۵۰ درصد کاهش یافت. یک پیام ساختگی پخش شد و هشدار داد که کشور به زوی در حالت قرنطینه قرار می گیرد. نخست وزیر در واکنش به این شایعه گفت: توئیتر، دنیای واقعی نیست، باورش نکنید.

کابینه تشکیل جلسه داد.توصیه های مسافری به سراسر جهان به سطح چهار رسید، اگرچه سفرهای داخلی همچنان برقرار بود. تجمعات بیش از ۱۰۰ نفر در فضاهای بسته ممنوع شد. مدارس مجاز به ادامه فعالیت بودند ،اما گردهمایی های مدارس لغو شد. محدودیت هایی برای بازدید از آسایشگاه سالمندان وضع شد. مراجعان به این مراکز به حداکثر دو نفر در روز محدود و زمان بازدید کوتاه شد. عصر این روز، کشتی کروز «روبی پرینسس» وارد بندرگاه سیدنی شد.

روز هفتم – پنجشنبه ۱۹ مارس (۲۹ اسفند ۹۸)

ساعت ۶ بامداد مقام های بهداشتی به ۲ هزار و ۷۰۰ مسافر کشتی کروز رودی پرینسس اجازه دادند از کشتی پیاده شوند. حدود ۱۱۰ مسافر علائمی شبیه آنفلوانزا داشتند. در مدت پنج هفته، آزمایش کرونای دستکم ۶۶۲ مسافر این کشتی، مثبت اعلام شد و ۲۱ نفر جان باختند.سپس اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا اعلام کرد که مرزهای این کشور به روی افرادی که شهروند و مقیم استرالیا نیستند، بسته است. از مردم استرالیا خواسته شد در سریعترین زمان ممکن به خانه بازگردند.

روز دوهم – یکشنبه ۲۲ مارس (۳ فروردین)

کابینه ملی تشکیل جلسه داد و در مورد دور نخست تعطیلی ها تصمیم گیری کرد که براساس آن، همه کافه ها، رستوران ها و کلوپ ها از ساعت ۱۲ ظهر روز دوشنبه تعطیل می شود. سالن های ورزشی، رویدادهای ورزشی داخل سالن، سینماها، کلوپ های شبانه و مراکز تفریحی نیز تعطیل شد.

مدارس همچنان باز بود، اما دانش آموزان و کادر مدارس به به آموزش آنلاین تشویق می شدند. مدارس ایالت ویکتوریا و قلمرو پایتختی استرالیا از روز سه شنبه تعطیل شد. موریسون از این بابت اعلام نارضایتی نکرد.

استرالیا در آن زمان از مرز یک هزار مبتلا به کرونا گذشت. در سیدنی، یک هزار و ۳۱۶ مورد ابتلا گزارش شد که ۲۶ مورد آن، مسافران کشتی رودی پرینسس بودند.

روز دوازدهم – سه شنبه ۲۴ مارس (۵ فروردین)

کابینه ملی تشکیل جلسه داد و محدودیت های بیشتری وضع شد. برگزاری حراجی ها و حراجی املاک، غذاخوردن در مراکز خرید، حضور در پارک های تفریحی و مراکز بازی و کارهای آرایشگری که بیش از ۳۰ دقیقه ادامه می یافت، جملگی ممنوع اعلام شد. محدودیت زمان آرایشگری دو روز بعد، لغو شد.

تجمعات در فضای باز به گروه های ۱۰ نفره محدود شد که مراسم خاکسپاری را در بر می گرفت. مراسم عروسی به ۵ نفر محدود شد. مردم استرالیا مجبور به ماندن در خانه شدند مگر آنکه کاری واجب داشته باشند.

محدودیت سفرهای داخلی برای ورود به استرالیای غربی، استرالیای جنوبی و قلمروی شمالی لازم الاجرا شد. کوئینزلند نیز این روند را از روز چهارشنبه به اجرا گذاشت.

همچنین همه جراحی های غیرضروری به حال تعلیق درآمد. در نیوزیلند قرنطینه چهار هفته ای اعمال شد که از روز پنجشنبه به اجرا درآمد.

روز پانزدهم – جمعه ۲۷ مارس (۸ فروردین)

چارلز شاهزاده انگلیس و بوریس جانسون نخست وزیر به کرونا مبتلا شدند. در سراسر جهان، تعداد موارد ابتلا از نیم میلیون نفر فراتر رفت و ۲۲ هزار و ۹۹۳ نفر جان باختند.

مجموع موارد ابتلا در استرالیا از ۳ هزار نفر بیشتر شد که تنها در سه روز دو برابر شد. کابینه ملی اعلام کرد که از نیمه شب شنبه، همه مسافران ورودی باید ۱۴ روز در یک هتل قرنطینه شوند. همچنین ممنوعیت سفرهای غیرضروری به جوامع دورافتاده بومی در قلمروی شمالی به اجرا گذاشته شد.

روز هفدهم – یکشنبه ۲۹ مارس (۱۰ فروردین)

تجمعات به دو نفر محدود شد که البته شامل افرادی که با هم زندگی می کردند، نمی شد. به افراد بیش از ۷۰ سال توصیه شد خود را قرنطینه کنند.

در آن زمان، ۲۰۸ هزار تست کرونا انجام شد و ابتلای ۳ هزار و ۸۹۸ نفر مورد تائید قرار گرفت. حدود ۹۸ درصد آزمایش ها منفی اعلام شد.

روز هجدهم – دوشنبه ۳۰ مارس (۱۱ فروردین)

دولت استرالیا یک بسته یارانه کمکی به ارزش ۱۳۰ میلیارد دلار ارائه داد. مشاغل درصورت اثبات زیان مالی، مجاز به دریافت ۱۵۰۰ دلار برای هر کارمند خود شدند تا مستقیما به کارمندان پرداخت شود. این روند، مجموع ارزش بسته های کمکی اقتصادی اعلام شده را به ۳۲۰ میلیارد دلار یا ۱۶.۴ درصد تولید ناخالص داخلی رساند.

ایالت ها و قلمروها مقررات جدیدی را به اجرا گذاشتند و اجرای سخت قوانین ماندن در خانه را توضیح دادند.حتی جریمه یک هزار دلاری یا بیشتری برای متخلفان تعیین شد. سه روز بعد، دولت فدرال استرالیا اعلام کرد که کودکان به مدت شش ماه آزادند و مدارس تعطیل است.

روز بیست و چهارم – یکشنبه ۵ آوریل (۱۷ فروردین)

اکنون کشتی کروز روبی پرینسس تنها منبع بزرگ ابتلا به کرونا در استرالیا محسوب می شود. حدود ۶۶۲ نفر از ۵ هزار و ۶۸۷ مورد ابتلا در استرالیا مربوط به این کشتی است و ۱۱ مورد مرگ و میر ناشی از کووید – ۱۹ از مجموع ۳۴ مورد مرگ در این کشور در این کشتی روی داده است. دو روز قبل، مجموع شمار مبتلایان در سراسر جهان از یک میلیون نفر گذشت.

ایالت های استرالیایی نیوساوت ولز، کوئینزلند و ویکتوریا در مقایسه با ایالت های دیگر، محدودیت های سختتری در زمینه فاصله گذاری اجتماعی را به اجرا گذاشتند.

روز سی و یکم – یکشنبه ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین)

کرونا در جزیره تاسمانیا در نزدیکی ساحل جنوبی استرالیا نیز شایع شده است. این منطقه اکنون تحت سخت تری شروط قرنطینه در کشور قرار دارد. همه کسب و کارهای غیرضروری در این منطقه تعطیل شده است. دستور تعطیلی دو بیمارستان در این منطقه صادر شد و یک هزار کارمند بخش بهداشت و درمان و ۴ هزار فردی که با این افراد زندگی می کردند، به مدت ۱۴ روز قرنطینه شدند.

روز سی و پنجم – پنجشنبه ۱۶ آوریل (۲۸ فروردین)

کابینه ملی توافق کرد محدودیت های فاصله گذاری اجتماعی در صورت اجرای سه شرط لغو شود؛ تقویت سیستم آزمایش کرونا، ردیابی تماسی شامل استفاده از اپلیکیشن ردیاب و بهبود ظرفیت پاسخگویی محلی به منظور جلوگیری سریع از هرگونه موارد شیوع جدید.

به گفته موریسون، محدودیت ها به تدریج کاهش می یابد. وی در سخنان خود سنگاپور را مثال زد و هشدار داد که لغو زودهنگام محدودیت ها منجر به موج دوم شیوع در این کشور شده است.

روز سی و نهم – دوشنبه ۲۰ آوریل (۱ اردیبهشت)

در استرالیای جنوبی، کوئینزلند، استرالیای جنوبی و قلمروی شمالی گزارش شد که موارد جدید مبتلا به کرونا ثبت نشده است. این اولین روز از ۲۱ فوریه بود که هیچ مورد جدید از ابتلا در استرالیای غربی گزارش نشد. در سطح کشوری، این روز کمتری موارد ابتلای جدید به کرونا از اوایل ماه مارس را نشان داد و تنها ۲۶ مورد جدید گزارش شد. برای ۹ روز گذشته، متوسط روزانه نرخ رشد ابتلا کمتر از یک درصد بوده است. بیش از دو سوم از ۶ هزار و ۶۱۳ مورد ابتلا در کشور اکنون بهبود یافته اند و ۴۳۴ هزار آزمایش کرونا تکمیل شده است.

روز بعد، کابینه ملی اعلام می کند که محدودیت ها بر انواع بسیاری از جراحی های غیرضروری از ۲۷ آوریل (۸ اردیبهشت) برداشته می شود.

روز چهل و دوم – پنجشنبه ۲۳ آوریل (۴ اردیبهشت)

کشتی روبی پرینسس با ۵۰۰ خدمه استرالیا را به مقصد فیلیپین ترک کرد. اداره مالیات با درخواست هایی برای بازنشستگی افراد موافقت کرد. بیش از ۹۰۰ هزار مشاغل نسبت به دریافت کمک مالی ابراز تمایل کردند و ۲۷۵ هزار مورد نیز درخواست رسمی دادند.

«برندن مورفی» عالی ترین مقام پزشکی در استرالیا به کمیته منتخب پارلمانی این کشور گفت که برای کاهش محدودیت ها، باید امکان انجام آزمایش شبیه زمانی که هرگز آزمایش ها انجام نمی شد، وجود داشته باشد.

«مارک مک گوآن» مقام ارشد استرالیای غربی در یک کنفراس مطبوعاتی در پاسخ به پرسشی درمورد کاهش محدودیت ها گفت: خنده دار است. یک هفته پیش من فریاد می زدم قرنطینه اجرا شود. حالا درخواست ها از لزوم برداشتن محدودیت ها حکایت دارد.

نخست وزیر استرالیا بخش مراقبت از سالمندان را به دلیل جلوگیری از بازدید از این مکان ها حتی با وجود شناسایی نشدن موارد جدید ابتلا، مورد نکوهش قرار داد.

مورفی عالیترین مقام پزشکی استرالیا نیز درمورد سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریک مبنی بر تزریق مواد ضدعفونی کننده به افراد، به عنوان روش درمان کووید – ۱۹، هشدار داد. آن زمان، موارد جدید ابتلا به کرونا در خانه سالمندانی در غرب سیدنی گزارش شد.

روز چهل و چهارم – شنبه ۲۵ آوریل (۶ اردیبهشت)

دولت، اپلیکیشن «کوویدسیف» (Covidsafe) را عرضه کرد که برای کمک به ردیابی مخاطب با ایجاد سابقه کسی که کاربر بیش از ۱۵ دقیقه با وی در تماس بوده، طراحی شده است. تنها مقام های بهداشتی دولتی امکان دسترسی به این اطلاعات را دارند و اطلاعات پس از ۲۱ روز به طور خودکار حذف می شوند. استفاده از این اپلیکیشن اجباری نیست، اما به کاهش محدودیت ها، ربط دارد. موریسون در این زمینه گفت: اگه مایل به آغاز مجدد فعالیت های ورزشی باشیم، باید این اَپ را دانلود کنیم. تا روز چهارشنبه، سه میلیون نسخه از این اپلیکیشن دانلود شد.

روز چهل و هفتم – سه شنبه ۲۸ آوریل (۹ اردیبهشت)

کاهش قوانین فاصله گذاری اجتماعی در بخش هایی از استرالیا اعلام شد. بدین ترتیب افراد اجازه یافتند بدون مجازات با خانواده و دوستانشان دیدار کنند. اما «دانیل اندروز» مقام عالی رتبه ایالت ویکتوریا گفت که قصد کاهش موارد قرنطینه در ایالتش را که ۱۱ ماه می (۲۲ اردیبهشت) منقضی می شود، ندارد. در این تاریخ همچنین کمیته اصلی محافظت از سلامت استرالیا (AHPPC) قرار است تدابیر مربوط به ماندن در خانه را مورد بررسی و بازنگری قرار دهد.

مردم استرالیای غربی اکنون اجازه دارند در گروه های ۱۰ نفر در فضاهای روباز و سربسته تجمع کنند. کوهنوردی، قایق سواری، ماهیگیری، رفتن به پیک نیک و چادرزدن اکنون مجاز است، اما محدودیت سفرهای منطقه ای و کنترل مرزی همچنان به قوت خود باقی است.

روز پنجاهم – جمعه اول ماه می (۱۲ اردیبهشت)

قلمروی پایتخت استرالیا روزی بدون مورد کرونای را تجربه کرد، به طوری که ۱۰۳ نفر بهبود یافتند و ۳ نفر فوت کردند.

کاهش محدودیت ها در نیوساوت ولز و کوئینزلند به اجرا گذاشته شد. در شمال مرز، گروه های خانوادگی اجازه یافتند به پیک نیک یا یک پارک ملی روند و به جای بازگشت به منازل، یک وعده غذایی خارج از منزل میل کنند. همچنین به افراد اجازه داده شد در اوقات فراغت، در شعاع ۵۰ کیلومتری از منزل خود رانندگی کنند و به خرید روند. در نیوساوت ولز به مردم اجازه داده شده است پذیرای دو میهمان در منازل خود باشند یا با دیگران ملاقات کنند.

براین اساس، در قلمروی شمالی که طی هفته ها شاهد موارد جدیدی از ابتلا به کرونا نبوده، پارک بازگشایی شده است. ماهیگیری، چادرزدن، برگزاری جشن عروسی در فضای باز و مراسم خاکسپاری و همچنین رفتن به استخر امکان پذیر شده است. همچنین قرار است تا ۱۸ ژوئن (۲۹ خرداد) همه چیز به وضعیت عادی برگردد.

کابینه ملی تصمیم خود برای کاهش محدودیت ها تا جمعه هفته آینده ۸ ماه می (۱۹ اردیبهشت) را عملی می کند.

موریسون گفت: باید اقتصاد کشور را احیا کنیم و آغازی دوباره را برای جامعه رقم زنیم .

منبع: خبرگزاری ایرنا به نقل از گاردین


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه