وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024
» اجتماعی » تولد دوباره در روز تولد؛ آزادی پناهجوی ایرانی پس از ۷٫۵ سال

تاریخ انتشار : 1399/09/22 - 10:28

تولد دوباره در روز تولد؛ آزادی پناهجوی ایرانی پس از ۷٫۵ سال

صدای استرالیا – فرهاد بندش، پناهنده ایرانی، دیروز (جمعه) پس از هفت سال و نیم زندگی سخت در بازداشتگاه، در […]

تولد دوباره در روز تولد؛ آزادی پناهجوی ایرانی پس از 7.5 سال

صدای استرالیا – فرهاد بندش، پناهنده ایرانی، دیروز (جمعه) پس از هفت سال و نیم زندگی سخت در بازداشتگاه، در حالی که گیتارش را در دست داشت و از شدت احساسات، می‌لرزید، بالاخره توانست از مرکز بازداشت برودمدوز به زیر آفتاب تابستان پا بگذارد.

بندش که یک ایرانی کردتبار است، در این ۷٫۵ سال، در جزیره مانوس، هتل مانترای پرستون و در نهایت اقامتگاه ترانزیت مهاجرت ملبورن (MITA) در بازداشت بود و بالاخره در سالگرد تولد ۴۰ ‌سالگی‌اش، طعم آزادی را چشید.

وی بلافاصله پس از آزادی به روزنامه The Age گفت: این حسی بسیار ویژه و یگانه است، چیزی که هرگز فراموش نمی‌کنم. این اتفاق در روز تولد من افتاد و بهترین هدیه همه عمرم بود. ما همه شایسته آزادی هستیم و این بسیار ویژه است. من در روز تولدم، دوباره متولد شدم.

بندش، از MITA مستقیم به خانه یکی از دوستانش رفت که در آنجا، جشنی ناگهانی با حضور تعدادی از دوستان سرشناسش برپا شده بود؛ دوستانی از جمله کریگ فاستر، عضو سابق تیم ملی فوتبال استرالیا، آرنولد زابل نویسنده و دیوید بردی موسیقیدان. همه با هم به افتخار بندش، شامپاین باز کردند و همدیگر را در آغوش گرفتند.

زابل پنج‌شنبه شب گذشته در تظاهراتی بیرون هتل مانترا در حمایت از پاهندگانی که بیش از یک سال در بازداشت به سرمی‌برند، سخنرانی کرده بود و زمانی هم که بندش آزاد شد، جلوی MITA در انتظار او ایستاده بود. زابل که سخنور قابلی است، در این رویداد، آنقدر احساساتی شده بود که به زحمت می‌توانست کلمات را پشت هم بچیند.

وی گفت: به گمان من، این یکی از فوق‌العاده‌ترین لحظاتی است که انسان می‌تواند تجربه کند.

زابل افزود: شما مدام به در می‌کوبید و با هر امکانی که در اختیار دارید، تلاش می‌کنید و ناگهان، اوضاع تغییر می‌کند و یک انسان آزاد می‌شود.

پرونده بندش، پیش از آزادی، در حوزه قضایی فدرال مطرح بود، اما دادگاه در این پرونده هنوز به مرحله صدور رای نرسیده بود.

دفتر حقوقی Sydney West Legal and Migration که وکالت بندش را به عهده داشت نیز آزادی چهار مرد دیگر را که در همین هفته به دلایل پزشکی از جزیره مانوس تخلیه شده بودند جشن گرفته و امیدوار به آزادی افراد بیشتری است.

جانا فاورو (Jana Favero) مدیرحمایت مرکز منابع پناهجویان از دولت فدرال خواسته که نزدیک به ۲۰۰ نفر دیگر را هم آزاد کند که به دلایل پزشکی از نائورو و جزیره مانوس خارج شده‌اند.

وی گفت: یک حرکت قلم نخست وزیر موریسون یا وزیر داتون، می‌تواند به آزارها پایان دهد و همین امروز افراد را از بازداشتگاه برهاند.

فرهاد بندش، هنرمند و نوازنده‌ای است که در سال ۲۰۱۳ از ایران گریخت و به یکی از شناخته شده‌ترین چهره‌های رژیم سختگیرانه مهاجرت استرالیا تبدیل شد. او مرتبا در حمایت از آزادی‌های بیشتر برای پناهجویان و پناهندگان سخن گفته است.

بندش، در ماه آوریل، چند روز پس از اینکه در برنامه پرسش و پاسخ شبکه ABC شرکت کرد، به اجبار از هتل مانترا به MITA منتقل شد. او در آن برنامه از خطراتی صحبت کرده بود که به دلیل فضای مشترک با نگهبان‌ها و کارکنان هتل و وضعیت نامناسب بهداشتی در این هتل، متوجه بازداشتی‌هاست.

بندش در مدت طولانی بازداشت‌اش، بدترین حوادث تاریخ مهاجرت استرالیا را به چشم دید؛ از خودکشی پناهجویان و پناهندگان گرفته تا شورش‌های سال ۲۰۱۴ در جزیره مانوس که در جریان آن، رضا براتی، پناهجوی ایرانی، به طرز وحشیانه‌ای به قتل رسید.

اما او یک هنرمند، مدافع حقوق پناهجویان و یک نوازنده خستگی‌ناپذیر بوده که نمایشگاه‌هایی از هنرش را به صورت آنلاین برپا کرده، موسیقی و ترانه نوشته (از جمله در همکاری با لورا جین) و از طریق نرم افزار زوم در کنفرانس‌های مرتبط با ترانه‌سرایی شرکت کرده است.

وی ساعاتی پیش از آزادی، یک موزیک ویدیوی انیمیشن با نام پسربچه خندان (Smiling Boy) را نیز با همکاری انیماتورهای بین‌المللی منتشر کرده بود.

منبع: سیدنی مورنینگ هرالد


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
دیدگاه کاربران کل نظرات :1
  • مملی

    تاریخ : ۲۳ - آذر - ۱۳۹۹

    آزادیش مبارک باشه. ایشون باعث افتخار من ایرانی هستند.


    پاسخ

ارسال دیدگاه