وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024
» اخبار » توقف طرح بازیافت؛ با پلاستیک‌های نرم چه کنیم؟

تاریخ انتشار : 1401/09/03 - 7:00

توقف طرح بازیافت؛ با پلاستیک‌های نرم چه کنیم؟

صدای استرالیا - پس از فروپاشی طرح بازیافت پلاستیک‌های نرم موسوم به ردسایکل (Redcycle)، حالا بسیاری از استرالیایی‌ها به این فکر می‌کنند که با اقلام پلاستیکی استفاده شده خود چه کاری می‌توانند انجام دهند.


صدای استرالیا – پس از توقف طرح بازیافت پلاستیک‌های نرم موسوم به ردسایکل (Redcycle)، حالا بسیاری از استرالیایی‌ها به این فکر می‌کنند که با اقلام پلاستیکی استفاده شده خود چه کاری می‌توانند انجام دهند.

ردسایکل که از سطل‌های موجود در فروشگاه‌های وول‌ورث و کولز در سراسر استرالیا استفاده می‌کند، به دلیل حجم غیرقابل مدیریتی از اقلامی که هر روز بازیافت می‌شوند، روز ۹ نوامبر فعالیت‌های خود را به طور موقت متوقف کرد. حالا این سوال مطرح است که با توقف اجرای ردسایکل، استرالیایی‌ها با پلاستیک‌های نرم چه می‌کنند؟

آیا هنوز می‌توانم پلاستیک‌های نرم را در استرالیا بازیافت کنم؟

متاسفانه ردسایکل در حال حاضر به مردم استرالیا می‌گوید پلاستیک‌های نرم را در سطل‌های زباله خانگی معمولی قرار دهند، به این معنی که این پلاستیک‌ها در محل دفن زباله قرار می‌گیرند.

در وب‌سایت ردسایکل اعلام شده است که لطفا پلاستیک‌های نرم خود را در محل دفن زباله بیندازید چون در حال حاضر هیچ بازیافتی در فروشگاه‌های کولز و وولورث انجام نخواهد شد.

البته برخی از برنامه‌های بسیار کوچکتر بازیافت وجود دارند که می‌توانید به جای طرح ردسایکل از آنها استفاده کنید، اگرچه این برنامه‌ها در سراسر استرالیا در دسترس نیستند. یکی از این طرح‌ها کربی (Curby) است که در چهار شورا در نیو ساوت ولز فعالیت می‌کند: سنترال کوست، ویلوبی، موسمان و شهر نیوکاسل.

آیا می‌توانم پلاستیک‌های نرم را در سطل بازیافت خانه خود قرار دهم؟

خیر. هر کاری که می‌کنید، پلاستیک‌های نرم را همراه با سایر اقلام مانند بطری‌های شیشه‌ای، مقوا و قوطی‌های آلومینیومی در سطل بازیافت معمولی خود قرار ندهید.

پلاستیک‌های نرم برای ماشین‌هایی که شوراها از آنها برای مرتب‌سازی بازیافت استفاده می‌کنند، کابوس هستند. اغلب هم این پلاستیک‌ها به صورت درهم با سایر اقلام قرار می‌گیرند و در نتیجه به این ماشین‌ها آسیب می‌رسانند.

با شورای محلی خود صحبت کنید تا بفهمید آیا برنامه بازیافت پلاستیک نرم دارند یا خیر، اگرچه اکثر دولت‌های محلی استرالیا چنین طرحی ندارند.

سطل‌های بازیافت پلاستیک نرم چه زمانی به وولورث و کلز بازمی‌گردند؟

هیچ تاریخی از سوی ردسایکل، وولورث یا کلز برای بازگشت بازیافت پلاستیک نرم به این فروشگاه‌ها ارائه نشده است. ردسایکل گفته که امیدوار است برنامه خود را در اسرع وقت بازگرداند در حالی که هر دو غول سوپرمارکت گفتند که در حال بررسی گزینه‌ها در این زمینه هستند اما به یک بازه زمانی مشخص متعهد نشدند.

استرالیایی‌ها چقدر پلاستیک مصرف می‌کنند؟

خیلی بیشتر از هر کشور دیگری در جهان. طبق تحقیقات بنیاد میندرو، استرالیا با سرانه مصرف ​​۶۰ کیلوگرم در سال برای هر نفر، از نظر مصرف پلاستیک در جهان پیشرو است. این در حالیست که به مدت چهار سال، فقط ۱۶ درصد از پلاستیک‌ها در استرالیا بازیافت شده‌اند. داده‌های طرح ملی پلاستیک دولت استرالیا هم نشان داد که سالانه ۷۰ میلیارد قطعه پلاستیک نرم در این کشور مصرف می‌شود که معادل حدود ۳۰۰۰ قطعه به ازای هر نفر است.

آیا دولت کاری برای بازیافت پلاستیک انجام می‌دهد؟

وقتی ردسایکل برنامه بازیافت خود را متوقف کرد، تانیا پلیبرسک وزیر محیط زیست فدرال با ابراز نگرانی در این زمینه خواستار همکاری دولت و شرکت‌ها و ارائه راهکارهای مناسب برای بازیافت پلاستیک‌ها در استرالیا شد. دولت فدرال قبلا به شورای غذا و خواربار استرالیا کمک کرده بود تا در زمینه توسعه کاربردهای پایدارتر برای پلاستیک‌های بازیافتی کار کند. اخیرا نیز دولت با یک گروه بین‌المللی برای پایان دادن به آلودگی پلاستیک موسوم به “ائتلاف بلندپروازی برای پایان دادن به آلودگی پلاستیک” توافق‌نامه‌ای را امضا کرد و متعهد شد که تا سال ۲۰۴۰ تمام پلاستیک‌های کشور را بازیافت کند. در ماه اکتبر نیز وزرای ایالتی و فدرال، اهدافی را در این زمینه برای سال ۲۰۲۵ تعیین کردند. این اهداف عبارتند از: بسته‌بندی ۱۰۰ درصد قابل استفاده مجدد، قابل بازیافت یا قابل کمپوست شدن، اطمینان از بازیافت یا کمپوست شدن ۷۰ درصد بسته‌بندی‌های پلاستیکی و پایان دادن به پلاستیک‌های یکبار مصرف غیرضروری.

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها : , , , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه