وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024
» اجتماعی » تهدید جدی امنیت زیستی؛ وزغ سمی خطرناک در ویکتوریا کشف شد

تاریخ انتشار : 1402/10/15 - 5:23

تهدید جدی امنیت زیستی؛ وزغ سمی خطرناک در ویکتوریا کشف شد

صدای استرالیا- نوعی وزغ خطرناک و سمی که معمولا فقط در جنوب شرقی آسیا یافت می‌شود، در شهر ملبورن مشاهده شده و مقامات به دنبال کشف این هستند که این تهدید امنیت زیستی چطور از استرالیا سر درآورده است.


صدای استرالیا- نوعی وزغ خطرناک و سمی که معمولا فقط در جنوب شرقی آسیا یافت می‌شود، در شهر ملبورن مشاهده شده و مقامات به دنبال کشف این هستند که این تهدید امنیت زیستی چطور از استرالیا سر درآورده است.

وزغ تیره پشت آسیایی که از نظر تاثیرات مخرب با وزغ نیشکر کوئینزلند قابل مقایسه است، روز باکسینگ دی در مسیر Djerring Trail هانتینگ‌دیل دیده شده است.

این وزغ‌ها در جنوب شرقی آسیا از جمله در بالی، تایلند و پاپوآ گینه نو زیاد یافت می‌شوند و می‌توانند آثار فاجعه‌باری بر گونه‌های طبیعی استرالیا داشته باشند.

به گفته آدام کی، مدیر امنیت زیستی وزارت کشاورزی ویکتوریا، این وزغ هجدهمین وزغ تیره پشتی بود که از سال ۱۹۹۹ تا کنون در این ایالت دیده شده است.

وزغ تیره پشت مایع سمی شیری رنگی تولید می‌کند که می‌تواند موجب بیماری شدید یا مرگ گونه‌های محلی و حیوانات خانگی شود.

این سم شیری رنگ بوی تندی دارد و اگر انسان با آن در تماس باشد، می‌تواند موجب خارش چشم و بینی شود.

خوردن پوست یا تخم‌های این وزغ نیز می‌تواند بیماری شدید و حتی مرگ را به همراه داشته باشد.

آدام کی افزود: این نوع از وزغ معمولا در طبیعت استرالیا وجود ندارد؛ البته گاه گاه در مرزهای استرالیا و درون کانتینرهای حمل و نقل یا چمدان‌های شخصی دیده می‌شود.

وی ادامه داد: این جیوان سمی است و با گونه‌های محلی استرالیا بر سر غذا و محدوده زندگی رقابت می‌کند و می‌تواند آثار زیست محیطی مخربی مانند وزغ نیشکر کوئینزلند داشته باشد.

البته وزغ مذکور در وضعیت نامناسبی پیدا شده و مدتی بعد مرده و به منظور به حداقل رساندن خطرات امنیت زیستی، معدوم شده است.

کی گفت: هم اکنون تمرکز ما روی این است که این آفت چطور به ملبورن رسیده است. ما از شهروندان و کسب‌وکارهای هانتینگ‌دیل در این باره درخواست کمک می‌کنیم.

وزغ تیره پشت آسیایی دوبار در سال زاد و ولد می‌کند و هر وزغ ماده می‌تواند در هر دوره تا ۴۰ هزار تخم تولید کند.

گفتنی است که در صورت مشاهده در حیوان آفت مهره‌دار نامعمول در ویکتوریا باید از طریق ایمیل به آدرس highrisk.invasiveanimals@agriculture.vic.gov.au یا از طریق این آدرس (https://agriculture.vic.gov.au/biosecurity/pest-animals/report-an-exotic-pest-animal-sighting) به وزارت کشاورزی استرالیا گزارش داده شود.

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه