وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tuesday 30 April 2024
» اخبار » تداوم رشد قیمت مسکن و اجاره بها در استرالیا

تاریخ انتشار : 1402/11/12 - 11:38

تداوم رشد قیمت مسکن و اجاره بها در استرالیا

صدای استرالیا– بازار مسکن استرالیا روند رشد خود را در اولین ماه ۲۰۲۴ ادامه داد و ارزش املاک ۴ دهم […]

تداوم رشد قیمت مسکن و اجاره بها در استرالیا

صدای استرالیا– بازار مسکن استرالیا روند رشد خود را در اولین ماه ۲۰۲۴ ادامه داد و ارزش املاک ۴ دهم درصد بالا رفت.

با افزایش قیمت مسکن، اجاره‌کنندگان همچنان دچار مشکل هستند. شاخص ملی اجاره‌بها بیشترین رشد ماهانه خود را از آوریل تا کنون به ثبت رساند و اجاره بها پس از افزایش ۶۵ صدم درصدی در ماه دسامبر، با ۸ دهم درصد رشد در ژانویه مواجه شد.

بر اساس گزارش CoreLogic، با افزایش ۴ دهم درصدی که از رشد ۳ دهم درصدی در ماه‌های نوامبر و دسامبر بالاتر بود، ارزش مسکن برای دوازدهمین ماه متوالی افزایش داشته است.

با وجود این افزایش ارزش کلی، عملکرد بازار مسکن در شهرهای مختلف، متفاوت بوده و سه پایتخت افت اندکی را ثبت کردند. 

بر اساس آمار، ملبورن با منفی یک دهم درصد، هوبارت با منفی ۷ دهم درصد و کانبرا با منفی ۲ دهم درصد تغییر ارزش ملک مواجه بودند. این در حالی است که ارزش ملک در پرت، آدلاید و بریزبین نرخ رشد ماهانه یک درصد یا بیشتر داشته است.

تیم لالس، مدیر تحقیقات CoreLogic، گفت: پرت رهبری افزایش ارزش مسکن در پایتخت‌ها را داشته و در ژانویه ۱٫۶ درصد افزایش ثبت کرده است.

وی افزود: پایتخت غربی همچنان شاهد فزونی تقاضا بر عرضه مسکن است که به رشد ۱۶٫۷ درصدی قیمت در ۱۲ ماه گذشته کمک کرده است. با این وجود میانگین قیمت مسکن در پرت کمتر از ۶۷۷ هزار دلار است که آن را یکی از مقرون به صرفه‌ترین پایتخت‌ها برای خرید ملک کرده است. 

ارزش خانه ها با سرعت بیشتری به ارزش واحد در ژانویه افزایش یافت و شکاف بین میانگین خانه پایتخت و ارزش واحدها به رکورد ۴۵٫۲ درصد رسید.

در همین حال، ارزش خانه در ماه ژانویه، سریع‌تر از ارزش واحد‌های آپارتمانی رشد کرده و شکاف بین متوسط قیمت خانه و آپارتمان را در پایتخت‌ها به رکورد ۴۵٫۲ درصد رسانده است.

در مجموع پایتخت‌ها، قیمت خانه‌های مستقل نیم درصد در ماه ژانویه بالا رفته و معادل ۴۸۰۰ دلار به قیمت متوسط خانه افزوده است. اما در مورد واحدهای آپارتمانی این رشد یک دهم درصد معادل ۹۰۰ دلار افزایش بوده است.

لالس گفت: از زمان شروع روند صعودی، ارزش خانه‌های پایتخت‌ها ۱۱ درصد افزایش یافته در حالی که ارزش واحدهای آپارتمانی ۶٫۹ درصد رشد کرده و به نظر می‌رسد اکثر استرالیایی‌ها مایلند برای یک خانه مستقل، بیش از همیشه پول بپردازند.

همچنین بازارهای منطقه‌ای روند قوی‌تری را در رشد ارزش نسبت به پایتخت‌ها نشان می‌دهند. شاخص ترکیبی منطقه‌ای در سه ماهه اول سال جاری ۱٫۲ درصد رشد کرده که در مقایسه با رشد یک درصدی شاخص کل ترکیبی بالاتر است. 

اما با وجود افزایش قیمت، میزان فروش مسکن در سه ماهه گذشته اندکی بالاتر از میانگین بوده است.

شرکت CoreLogic برآورد کرده که ۱۱۵۲۴۱ خانه در طول سه ماه منتهی به ژانویه فروخته شده که ۱۱٫۹ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته و نیم درصد بالاتر از میانگین پنج ساله قبل برای این بازه زمانی است.

پرت علاوه بر ارزش مسکن، در سرعت رشد اجاره بها نیز در سه ماهه منتهی به ژانویه پیشتاز بوده و اجاره‌بهای واحدهای آپارتمانی در این پایتخت با افزایش ۳٫۷ درصدی در صدر قرار گفته است.

در این میان، داروین تنها پایتختی بود که با کاهش اجاره بها در سه ماهه مورد نظر مواجه بود. اجاره بهای واحدهای آپارتمانی در داروین ۱٫۶ درصد و اجاره خانه‌ها ۴ دهم درصد کاهش یافت.

لالس با بیان اینکه افزایش اجاره بها بین ماه‌های ژانویه و مارس پدیده‌ای معمول است، گفت: به نظر می‌رسد که امسال شاهد روند مشابهی با الگوی معمول و رشد اجاره بها در ماه ژانویه خواهیم بود.

منبع: گاردین


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه