وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tuesday 23 April 2024
» اجتماعی » تحقیقات نشان داد: پناهجوی ایرانی که خودسوزی کرده بود زنده می‌ماند؛ اگر به موقع درمان می‌شد

تاریخ انتشار : 1400/08/17 - 5:56

تحقیقات نشان داد: پناهجوی ایرانی که خودسوزی کرده بود زنده می‌ماند؛ اگر به موقع درمان می‌شد

صدای استرالیا- گزارش یک متخصص پزشکی قانونی نشان می‌دهد که امید معصوم‌علی اگر تحت مراقبت‌های بهتری قرار می‌گرفت، یا با سرعت بیشتری به بیمارستانی در استرالیا منتقل می‌شد، بی‌شک زنده می‌ماند.


صدای استرالیا- گزارش یک متخصص پزشکی قانونی نشان می‌دهد که امید معصوم‌علی، پناهجوی ایرانی که ۵ سال  قبل در نائورو و در اعتراض به بازداشت طولانی‌مدت خودسوزی کرده بود، اگر تحت مراقبت‌های بهتری قرار می‌گرفت، یا با سرعت بیشتری به بیمارستانی در استرالیا منتقل می‌شد، بی‌شک زنده می‌ماند.

به گفته شاهدان، معصوم‌علی با ریختن بنزین، خود را آتش زده بوده و می‌گفته که دیگر نمی‌تواند این شرایط را تحمل کند.

این پناهجوی ایرانی با ۵۷ درصد سوختگی مواجه بوده، با این حال نزدیک به ۳۰ ساعت طول کشیده تا او را به استرالیا منتقل کنند.

بر اساس گزارش پزشکی قانونی، درمان و مراقبت نامناسب در بیمارستان نائورو که از تجهیزات و متخصصان لازم برای نگهداری از او برخوردار نبود، موجب شده که معصوم‌علی پیش از ترک جزیره، سکته قلبی کند.

تحقیقات پزشکی قانونی به نقل از یک متخصص سوانح سوختگی بیان می‌دارد که اگر روی معصوم‌علی درمان مناسب انجام می‌شد و به بیمارستانی عالی دسترسی می داشت تا درصد شانس زنده مانده داشته است.

تری رایان، پزشک قانونی ایالت کوئینزلند گفت که جراحات اولیه معصوم‌علی، اگر به درستی درمان می‌شد، مرگ‌آور نبوده‌اند.

الهام آرونی حصاری، مادر امید گفت: پسرم عاشق استرالیا بود؛ اما استرالیا او را نپذیرفت و جانش را گرفت است و این مساله تا ابد مرا آزار می‌دهد.

وی افزود: پسرم سوختگی‌های شدید و خونریزی داخلی داشت. چرا او را در مکانی که تجهیزات درمانی مناسب نداشت نگه داشته‌اند؟

جالب اینکه در سال ۲۰۱۴، در گزارشی به دولت استرالیا اعلام شده بود که توانایی بیمارستان نائورو برای مراقبت از بیماران دارای شرایط حاد مناسب نیست. این بیمارستان بانک خون، ونتیلاتور سالم و همچنین پرسنل آموزش دیده برای استفاده  از این ابزار را ندارد.

در فوریه ۲۰۱۶، دو ماه پیش از مرگ معصوم‌علی، جان بریلی، مسوول ارشد پزشکی نیروهای مرزی استرالیا، همراه با گروهی از پزشکان، از بیمارستان نائورو بازدید کرده بود. در گزارش این دیدار ذکر شده که بیمارستان مذکور، بخش مراقبت‌های ویژه ندارد و از تجهیزات مناسبی هم در بخش پست آی‌سی‌یو برخوردار نیست.

معصوم‌علی تا زمان خودکشی و مرگ، به مدت ۹۵۰ روز در نائورو نگه‌داری شده بود.

امید در سپتامبر سال ۲۰۱۳ با قایق به استرالیا رسید و ده روز پس از آن به نائورو منتقل شد. درخواست محافظت از او در سال ۲۰۱۴ رسما تایید شد. او در معرض محاکمه در ایران بود و استرالیا از لحاظ قانونی، ملزم به محافظت از او بوده  است.

ویدیوی منتشر شده از لحظه خودسوزی معصوم‌علی، او را نشان می‌دهد که کاملا غرق در بنزین ایستاده و خطاب به افرادی که اطرافش حضور داشتند فریاد می‌زند و می‌گوید: ببینید چقدر خسته شده‌ایم. این کار نشان می‌دهد که چقدر خسته‌ایم. دیگر طاقت تحمل این شرایط را ندارم.

او سپس فندکی را روشن می‌کند و خود را آتش می‌زند. شاهدان به سوی او می‌روند، او را روی زمین می‌اندازند و با ملافه  آتش را خاموش می‌کنند و لباس‌های سوخته را از تن‌اش درمی‌آورند. معصوم‌علی در آن زمان همچنان هوشیار بود.

نامزد امید، که نامش ذکر نشده، در آن زمان همراه با او در نائورو بود؛ ولی اکنون در استرالیا زندگی می‌کند. او شکایتی قانونی از دولت استرالیا مطرح کرده است.

منبع: روزنامه گاردین


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه