وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024
» اخبار » برندگان و بازندگان بودجه ۲۰۲۲ استرالیا

تاریخ انتشار : 1401/08/04 - 9:53

برندگان و بازندگان بودجه ۲۰۲۲ استرالیا

صدای استرالیا– «محکم و معقول»؛ این لقبی است که به اولین بودجه دولت آلبانیزی داده شده است؛ اما استرالیایی‌هایی که […]

برندگان و بازندگان بودجه 2022 استرالیا

صدای استرالیا– «محکم و معقول»؛ این لقبی است که به اولین بودجه دولت آلبانیزی داده شده است؛ اما استرالیایی‌هایی که منتظرند این بودجه حساب بانکی‌شان را کمی پر و پیمان‌تر بکند، ناامید خواهند شد.

در شرایطی که تورم آزاردهنده شده، نرخ بهره رو به افزایش است و هزینه‌های زندگی برای استرالیایی‌ها بحران آفرین شده، جیم چالمرز، وزیر خزانه‌داری گفت که وظیفه او ارایه بودجه‌ای بوده که به بار بدهی تریلیون دلاری دولت نیفزاید.

با وجود این همچون همیشه، سهم برخی استرالیایی‌ها از این بودجه بیش از دیگران خواهند بود. 

در ادامه برندگان و بازندگان بودجه انقباضی دولت را بررسی می‌کنیم.

برندگان بودجه

۱-  والدین جدید

استرالیایی‌هایی که کودک نوزاد دارند، یا در صدد بچه‌دار شدن هستند، جزو برندگان اصلی بودجه محسوب می‌شوند.

دولت ۴٫۷ میلیار دلار در طول ۴ سال آینده برای کاهش هزینه مراقبت از کودکان اختصاص داده است.

بر این اساس، از ژوئیه ۲۰۲۳، خانواده‌هایی که درآمد آنها کمتر از ۵۳۰ هزار دلار در سال باشد، شاهد افزایش یارانه مراقبت از فرزندان خود خواهند بود.

برای خانواده‌هایی که کمتر از ۸۰ هزار دلار درآمد دارند نیز نرخ یارانه مراقبت از کودکان از ۸۵ درصد به ۹۰ درصد افزایش خواهد یافت.

اما خبرهای خوب برای والدین به همین جا ختم نمی‌شود.

والدینی که در انتظار تولد نوزاد خود هستند نیز باید بدانند که طرح مرخصی با حقوق والدین تا جولای ۲۰۲۶ به ۲۶ هفته یا شش ماه افزایش می‌یابد.

در حال حاضر در طرح مرخصی استحقاقی والدین ۱۸ هفته مرخصی با حداقل دستمزد و دو هفته دیگر مرخصی استحقاقی انعطاف‌پذیر ارائه می‌شود.

۲-  خریداران خانه‌اولی

استرالیایی‌هایی که به دنبال خرید اولین ملک خود هستند، با طرح پیش‌بینی شده با نام «توافق مسکن»، احتمالا گزینه‌های بیشتری برای خرید خواهند داشت.

بر اساس این توافق، همه سطوح دولت به همراه موسسات سرمایه گذار قصد دارند از سال ۲۰۲۴ و طی پنج سال، یک میلیون خانه جدید ارزان قیمت بسازند.

خانه‌های جدید با هدف مقابله با بحران عدم صرفه‌پذیری مسکن در بخش عرضه ساخته می‌شود.

دولت معتقد است که این توافق همچنین به کاهش اجاره بها کمک خواهد کرد.

۳-  استفاده‌کنندگان از طرح مزایای دارویی

استرالیایی‌هایی که از طرح مزایای دارویی (PBS) برای تخفیف هزینه نسخه‌های خود استفاده می‌کنند، از اول ژانویه ۲۰۲۳ سهم‌شان در پرداخت هزینه دارو از ۴۲٫۵۰ دلار به ۳۰ دلار به ازای هر نسخه کاهش می‌یابد.

هر استرالیایی که نیاز به یک اسکریپت پر از داروی موجود در طرح مزایای دارویی (PBS) دارد، زمانی که حداکثر پرداخت مشارکت از ۴۲٫۵۰ دلار به ۳۰ دلار برای هر فیلمنامه کاهش یابد، وضعیت بهتری خواهد داشت.

در مجموع حدود ۳٫۶ میلیون استرالیایی نزدیک به ۱۹۰ میلیون دلار از این طریق صرفه‌جویی خواهند کرد.

۴-  مهارت‌آموزان TAFE

دولت متعهد شده که ۴۸۰ هزار فرصت آموزشی رایگان TAFE را به مهارت‌آموزان ارایه کند.

افراد ساکنان نخستین، جوانان، جویندگان کار، مراقبین بدون حقوق، زنان در رشته‌های تحصیلی غیر سنتی و افراد دارای معلولیت، برای استفاده از این امکانات آموزشی دارای اولویت خواهند بود.

همچنین حداقل ۱۵ هزار فرصت آموزشی رایگان به دوره‌های تخصصی مراقبت از سالمندان اختصاص خواهد یافت.

۵-  دانشجویان

دولت همچنین به منظور مقابله با کمبود مهارت، روی ایجاد  ۲۰ هزار فرصت تحصیلی دانشگاهی جدید ۴۸٫۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند. این سرمایه‌گذاری تحصیلات در حوزه‌هایی مانند آموزش، بهداشت، مهندسی و فناوری را هدف قرار می‌دهد.

این فرصت‌های تحصیلی رایگان به افرادی از زمینه اقتصادی-اجتماعی پایین‌تر، مناطق روستایی و دور افتاده، بومیان و ساکنان نخستین و افرادی که در خانواده خود، اولین افرادی باشند که به تحصیلات تکمیلی می‌پردازند و همچنین افراد دارای معلولیت اختصاص داده می‌شود.

۶-  کارکنان خانه‌های سالمندان

دولت از ارسال طرح افزایش پرداختی‌ها در بخش مراقبت از سالمندان آسیب‌پذیر به کمیسیون کار منصفانه حمایت کرده و تصمیم‌گیری در مورد افزایش حقوق این کارکنان در ماه‌های آینده اتخاذ خواهد شد.

اما علاوه بر این، در بودجه ارایه شده نیز ۲٫۵ میلیارد دلار در طول ۴ سال برای افزایش «متوسط دقایق مراقبت» که یک پرستار با هر رزیدنت خواهد داشت، اختصاص یافته است.

۷-  پزشکان عمومی

پزشکان عمومی و پزشکان مناطق روستایی با مهارت‌های بالینی پیشرفته، برای کار در این مناطق و جوامع دورافتاده تا ۱۰۵۰۰ دلار تشویقی دریافت خواهند کرد.

۸-  زنان

چند طرح برای کاش شکاف دستمزد جنسیتی ارایه شده که زنان از آن منتفع خواهد شد.

شکاف جنسیتی دستمزد هم اکنون کمی بالاتر از ۱۴ درصد است.

تغییرات در قانون کار منصفانه، مطالبات حقوقی را برای زنان در بخش‌های کم دستمزد آسان‌تر می‌کند و در در بودجه نیز ۲۰٫۲ میلیون دلار در طول چهار سال برای راه‌اندازی دو پنل تخصصی با تمرکز بر برابری حقوق اختصاص یافته است.

۹-  رانندگان خودروهای الکتریکی

خودروهای برقی واجد شرایط از مالیات مزایای جانبی (FBT) و تعرفه واردات پنج درصدی معاف می‌شوند.

به این ترتیب برای یک خودروی الکتریکی با ارزش حدود ۵۰ هزار دلار (که البته رقم اندکی است) معافیت FBT باعث صرفه جویی حدود ۴۷۰۰ دلاری افراد استفاده کنندگان از این خودروها در سال می‌شود.

علاوه بر این، حذف عوارض گمرکی تا ۲۵۰۰ دلار به سود خریداران خودروی برقی خواهد بود.

۱۰-  سالمندان 

سالمندان استرالیایی که از مستمری بازنشستگی بهره‌مند هستند، می‌توانند به کار هم بپردازند. این افراد در سال ۲۳-۲۰۲۲ می‌توانند تا ۴ هزار دلار دستمزد بیشتری بگیرند، بدون اینکه مستمری‌شان کاهش پیدا کند. محدودیت قبلی ۷۸۰۰ دلار بود که به ۱۱٫۸۰۰ دلار افزایش پیدا کرده است.

بازندگان بودجه

۱-  مالیات دهندگان

مالیات دهندگان استرالیایی که منتظر بودند لایحه بودجه برای آنها تخفیف مالیاتی به همراه داشته باشد، از این نظر ناامید می‌شوند چون هیچ تغییری در این زمینه رخ نداده است.

همچنین طرح جبران مالیاتی افراد با درآمد پایین و متوسط نیز طبق برنامه زمان‌بندی به پایان خواهد رسید.

۲-  آژانس‌های تبلیغاتی و پیمانکاران دولت

دولت آلبانیزی اعلام کرده است که هزینه‌های غیرضروری دولت نیروی کار پیمانکاری، تبلیغات، سفر و هزینه‌های قانونی را کاهش می‌دهد.

انتظار می‌رود که این تصمیم باعث صرفه جویی چشمگیر ۳٫۶ میلیارد دلاری دولت در طی چهار سال شود.

۳-  فراریان مالیاتی

دولت برنامه‌هایی را برای گسترش اختیارات اداره مالیات در بررسی اقتصاد سایه اعلام کرده است. به این ترتیب، استرالیایی‌هایی که به ازای کارشان پول نقد دریافت می‌کنند و آن را به عنوان درآمد اعلام نمی‌کنند، زیر ذره‌بین خواهند بود 

دولت پیش‌بینی کرده که طی چهار سال منتهی به سال‌های ۲۶-۲۰۲۵، با شناسایی افرادی که از مالیات فرار می‌کنند، ۳٫۷ میلیارد دلار عایدی مالیاتی خواهد داشت.

۴-  سیاستمداران فاسد

سیاستمدارانی در بالاترین سطوح که از نفوذ خود برای منافع شخصی استفاده می‌کنند، ممکن است پس از تاسیس کمیسیون ملی مبارزه با فساد، در کانون یک طوفان رسانه‌ای قرار بگیرند.

در بودجه دولت، ۲۶۲٫۶ میلیون دلار برای ایجاد و اداره این کمیسیون در نظر گرفته شده که وظیفه آن، بازگرداندن اعتماد عمومی به دولت است.

۵-  نسل‌های آینده

سرمایه‌گذاری‌هایی در انرژی‌های تجدیدپذیر، مسکن اجتماعی، جبران کمبود مهارت و مراقبت‌های بهداشتی انجام می‌شود؛ اما نسل‌های آینده همچنان باید برای این موارد هزینه کنند.

بدهی ناخالص استرالیا به حدود یک تریلیون دلار رسیده که بالاترین سطح در بیش از ۷۰ سال گذشته است و این بدهی را نسل‌های آینده بر دوش خواهند کشید.

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه