وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024
» اجتماعی » بحران انقراض در استرالیا؛ افزودن ۱۴۴ گونه به فهرست انقراض

تاریخ انتشار : 1402/11/09 - 6:22

بحران انقراض در استرالیا؛ افزودن ۱۴۴ گونه به فهرست انقراض

صدای استرالیا- تعداد گونه‌های در معرض تهدید استرالیا رکورد جدیدی را ثبت کرده و حیوانات و گیاهان بیشتری در خطر انقراض قرار دارند.


صدای استرالیا- تعداد گونه‌های در معرض تهدید استرالیا رکورد جدیدی را ثبت کرده و حیوانات و گیاهان بیشتری در خطر انقراض قرار دارند.

بنیاد حفاظت از محیط زیست استرالیا (ACF) گزارش کرد که در مجموع ۱۴۴ گونه به فهرست گونه‌های در معرض تهدید در سال ۲۰۲۳ اضافه شده که پنج برابر بیشتر از میانگین سالانه است.

پتا بولینگ، فعال محیط زیست بنیاد AFC  گفت: برخی از حیوانات که به تازگی در معرض تهدید قرار گرفته‌اند، از جمله کاکاتو صورتی، موش صحرایی دندان پهن و اژدهای بدون گوش علفزار کانبرا، منحصراً گونه‌های استرالیایی هستند و اینکه می‌بینیم این گونه‌های نمادین و منحصر به فرد که در هیچ کجای دنیا یافت نمی‌شوند را از دست می‌دهیم، ناراحت کننده است.

وی افزود: دلایل زیادی وجود دارد که حیوانات در استرالیا به سمت انقراض می‌روند که تغییرات آب‌و‌هوایی، گونه‌های مهاجم و تخریب زیستگاه از جمله مهم‌ترین دلایل است.

استرالیا هم‌اکنون دارای ۲۲۱۲ گونه در معرض تهدید است و بحران انقراض گونه‌های مختلف محیط زیست کشور را تهدید می‌کند. در میان پستانداران کوالاها و کوئول‌های شمالی شدید‌ترین آسیب را دیده‌اند.

انقراض گونه‌ها یک فرایند طبیعی تکامل محسوب می‌شود، اما به گفته بولینگ، نرخ انقراض فعلی ده‌هزار برابر بیشتر از نرخ طبیعی است.

بنا به اعلام بنیاد ACF، سال گذشته و بر اساس قوانین زیست‌محیطی استرالیا بیش از ۱۰ هزار و ۴۲۶ هکتار از زیستگاه‌های این گونه تخریب شده و زمین‌های بسیاری نیز به طور غیر قانونی برای کشاورزی پاکسازی شده است.

بولینگ گفت: ما از تانیا پلیبرسک، وزیر محیط زیست می‌خواهیم که با اصلاح قانون محیط زیست با مشکل تخریب زیستگاه‌ها برخورد شود.

پروفسور دیوید لیندن‌مایر از دانشکده محیط زیست و جامعه فِنر در دانشگاه ملی استرالیا و شورای تنوع زیستی گفت: بحران انقراض اثرات مخربی بر زندگی انسان و اقتصاد در سراسر جهان خواهد گذاشت.

وی افزود: مجمع جهانی اقتصاد بر این باور است که نیمی از اقتصاد جهان در برابر آثار انقراض گونه‌ها آسیب‌پذیر است، بنابراین این مساله آثار مستقیم اقتصادی دارد.

لیندن‌مایر ادامه داد: ما در زمینه انقراض پستانداران در جهان پیشتاز هستیم و بسیاری از گونه‌های پستاندار هم در مسیر نزولی قرار دارند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: تصمیم سوزان لی، وزیر محیط زیست دولت ائتلاف مبنی بر تعطیلی مرکز بازیابی گونه‌های در معرض تهدید در سال ۲۰۲۲ به تلاش دانشمندان برای حفاظت از گونه‌های آسیب‌پذیر استرالیا لطمه زده است.

وی گفت: ما مهم‌ترین ظرفیت برای حفظ میراث طبیعی کشور را از دست دادیم.

لیندن‌مایر گفت: ما ۹۰ درصد کمتر از نیاز واقعی برای جلوگیری از انقراض گونه‌ها سرمایه گذاری می کنیم.

وی معتقد است که گونه‌های در معرض خطر را می‌توان از طریق تعامل بیشتر بین دانشمندان، سیاست‌گذاران و مدیران زمین محافظت کرد.

از سوی دیگر، تانیا پلیبرسک گفت که دلیل افزایش گونه‌های در معرض تهدید این است که  ارزیابی‌ها با تاخیر انجام شده است.

به گفته وی، بسیاری از گونه‌ها از سال‌ها پیش در معرض تهدید قرار گرفته بودند؛ اما این مساله از سوی وزیر قبلی اعلام نشده بود.

وزیر محیط زیست تاکید کرد: دولت کارگر بیش از هر دولت دیگری در تاریخ استرالیا در محیط زیست سرمایه‌گذاری می‌کند که حذف حیوانات مهاجم و علف‌های هرز در قالب بودجه ۵۰۰ میلیون دلاری از این جمله است.

وی افزود: ما در حال اصلاح قوانین زیست محیطی شکست خورده حزب لیبرال هستیم و از جمله تأسیس اولین آژانس ملی حفاظت از محیط زیست استرالیا به عنوان یک نهاد شفاف و مستقل برای اجرای قوانین محیط زیستی اجرا شده است.

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه