وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024
» اخبار » اگر بانک‌های استرالیا سقوط کنند چه می‌شود

تاریخ انتشار : 1401/12/23 - 4:32

اگر بانک‌های استرالیا سقوط کنند چه می‌شود

صدای استرالیا– دو بانک عمده آمریکایی در عرض مدت کوتاهی ورشکسته شدند و حالا این سوال پیش می‌آید که آیا […]

اگر بانک‌های استرالیا سقوط کنند چه می‌شود

صدای استرالیا– دو بانک عمده آمریکایی در عرض مدت کوتاهی ورشکسته شدند و حالا این سوال پیش می‌آید که آیا امکان اتفاق مشابهی در استرالیا هم می‌رود؟

آمریکا در چند روز اخیر با دو شوک بانکی بزرگ مواجه بوده است. ابتدا بانک سیلیکون ولی سقوط کرد و به فاصله دو روز پس از آن نیز، بانک سیگنچر از سوی رگولاتورها ضبط شد.

آیا ممکن است چنین اتفاقی در استرالیا بیفتد؟ در این صورت وضعیت پول مردم چه می‌شود؟

در ادامه به این سوالات می‌پردازیم.

احتمال سقوط بانک‌های اصلی استرالیا چقدر است؟

اول بگوییم که وقوع چنین اتفاقی بعید است.

در حالی که تعدادی از نئوبانک‌های کوچک‌تر، یعنی «Volt» و «Xinja»، در بازار استرالیا دوام نیاورده‌اند؛ احتمال سقوط یکی از بانک‌های بزرگ خیلی پایین است.

زینجا (Xinja) یک بانک فقط آنلاین بود که در سال ۲۰۲۰ پس از اینکه مشتریان شروع به برداشت سریع وجوه کردند، بسته شد. به این وضعیت «هجوم بانکی» می‌گویند.

ولت نیز یک بانک فقط آنلاین بود که در ژوئن سال گذشته تعطیل شد و تمام سپرده‌ها را به مشتریان‌اش برگرداند.

بانک زینجا در زمان تعطیلی، حدود ۲۵۰ میلیون دلار و ولت حدود ۱۰۰ میلیون دلار سپرده داشتند.

هر چهار بانک بزرگ کشور، یعنی کامن‌ولث،  ANZ، بانک ملی استرالیا (NAB) و وست‌پک، سودهای عمده ای را گزارش کرده‌اند. رئیس بانک مرکزی استرالیا نیز گفته است که بانک‌های بزرگ استرالیا در وضعیت بسیار سالمی قرار دارند.

در صورت سقوط بانک‌های اصلی چه می‌شود؟

در سال ۲۰۰۸ و پس از بحران مالی جهانی، دولت استرالیا طرح ادعاهای مالی را معرفی کرد. این طرح به معنای ضمانت دولت برای سپرده‌های بانکی است.

اساساً، اگر بانکی سقوط کند، دولت مطمئن خواهد شد که پول شما همراه با آن از بین نخواهد رفت.

با این حال، محدودیت‌هایی برای تضمین وجود دارد. اولاً، دولت فقط تا سقف ۲۵۰ هزار دلار را تضمین می‌کند. بنابراین، اگر بیش از آن در یک حساب پس انداز، سپرده مدت دار یا حساب متصل به وام دارید، ممکن است لازم باشد که مقداری از موجودی آن را جابه‌جا کنید.

از سوی دیگر این ضمانت چندباره اعمال نمی‌شود و اگر چند حساب دارید که در واقع متعلق به یک بانک هستند، این ضمانت به شما کمک نخواهد کرد. به عنوان مثال، وست‌پک مالک بانک سنت جورج است. بنابراین اگر در حساب وست‌پک بیش از ۲۵۰ هزار دلار و در حساب سنت جورج نیز بیش از ۲۵۰ هزار دلار داشته باشید و بانک وست‌پک ورشکسته شود، زیان ناشی از سقوط سنت جورج برای شما جبران نخواهد شد.

منبع: یاهو


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه