وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tuesday 30 April 2024
» اجتماعی » اولین ماه‌نورد استرالیا را طراحی کنید!

تاریخ انتشار : 1402/12/03 - 1:23

اولین ماه‌نورد استرالیا را طراحی کنید!

صدای استرالیا - آژانس فضایی استرالیا از علاقه‌مندان دعوت کرده است تا پیشنهادات خود را برای طراحی اولین ماه‌نورد این کشور ارائه دهند.


صدای استرالیا – آژانس فضایی استرالیا از علاقه‌مندان دعوت کرده است تا پیشنهادات خود را برای طراحی اولین ماه‌نورد این کشور ارائه دهند.

آژانس فضایی استرالیا در حال ساخت یک ماه‌نورد نیمه‌خودکار به نام رو-ور(Roo-ver) است که با همکاری برنامه آرتمیس ناسا در اوایل سال ۲۰۲۶ به سوی ماه پرتاب خواهد شد.

این ماه‌نورد، نمونه‌هایی از خاک ماه را جمع‌آوری خواهد کرد که با نام «رگولیت» شناخته می‌شود. ناسا تلاش خواهد کرد تا اکسیژن را از رگولیت استخراج کند. این یک گام کلیدی در جهت ایجاد حضور پایدار انسان روی ماه و تولید سوخت موشک برای پشتیبانی از ماموریت‌های آینده به مریخ است.

استرالیا اخیرا میزبان مسابقه نامگذاری اولین ماه‌نورد خود بود که از طریق آن، نام رو-ور از میان بیش از ۸۰۰۰ نام پیشنهادی انتخاب شد. فهرست نهایی نام‌ها بین ۲۰ نوامبر و اول دسامبر سال ۲۰۲۳ در معرض رأی‌گیری عمومی قرار گرفت.

اکنون در یک برنامه از عموم مردم دعوت شده است تا به طراحی دستگاه جمع‌آوری نمونه ماه‌نورد رو-ور کمک کنند که مسئول جمع‌آوری و انتقال نمونه‌های رگولیت به یک مرکز استفاده درجا از منابع روی ماه تحت مدیریت ناسا خواهد بود. این فراخوان، علاقه‌مندان را تشویق می‌کند تا با ارائه دادن مفاهیم و توصیه‌های پیشنهادی برای طراحی دستگاه، در این ماموریت مشارکت کنند.

برندگان مرحله اول این چالش، طرح‌های گوناگونی را برای بازوی قمری ماه‌نورد به منظور برداشتن و ذخیره کردن نمونه‌های رگولیت از سطح ماه ارائه کردند. همه مفهوم‌های برنده آزمایش شدند تا امکان‌پذیری طرح را نشان دهند. سه برنده در رتبه اول انتخاب شدند و هر کدام ۲۱۰۰ دلار جایزه دریافت کردند. سه برنده در رتبه دوم انتخاب شدند و هر کدام ۱۶۰۰ دلار جایزه دریافت کردند. ۹۷۵ دلار نیز جایزه هر کدام از چهار نفر برنده رتبه سوم بود.

مرحله دوم این چالش اکنون در حال انجام شدن است و از ساکنان و شهروندان استرالیایی دعوت می‌کند تا صرف نظر از این که در مرحله اول شرکت کرده‌اند یا برنده شده‌اند، اطلاعات و توصیه‌های طراحی را برای دستگاه جمع‌آوری رگولیت ماه‌نورد آینده، در قالب یک اینفوگرافیک یک‌صفحه‌ای ارائه دهند. آخرین مهلت فرستادن آثار، هشتم مارس است و نام برندگان در اول آوریل اعلام خواهد شد. برندگان یک جایزه مشترک را به مبلغ ۳۰۰۰ دلار دریافت خواهند کرد.

انتظار می‌رود رو-ور ۲۰ کیلوگرمی در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود بیاید و ۱۴ روز زمینی را برای بررسی سطح ماه صرف کند. به عنوان بخشی از مرحله دوم چالش، از شرکت‌کنندگان خواسته شده است تا توصیه‌هایی را برای طراحی ارائه دهند که محیط خشن ماه، ویژگی‌های منحصربه‌فرد رگولیت، طول عمر عملیاتی و بهره‌وری انرژی را در بر بگیرند.

علاقه‌مندان می‌توانند طرح‌های پیشنهادی خود را به وب‌سایت چالش ELO۲ بفرستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه