وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024
» اخبار » انتخابات فدرال ۲۰۱۹ استرالیا و شرایط حاکم بر آن

تاریخ انتشار : 1398/02/13 - 10:45

انتخابات فدرال ۲۰۱۹ استرالیا و شرایط حاکم بر آن

صدای استرالیا - استرالیا در تاریخ 18 می شاهد برگزاری انتخابات فدرال خواهد بود و احزاب مختلف تلاش خواهند کرد تا کرسی‌های بیشتری را در پارلمان به خود اختصاص دهند.

انتخابات فدرال 2019 استرالیا و شرایط حاکم بر آن

صدای استرالیا – استرالیا در تاریخ ۱۸ می شاهد برگزاری انتخابات فدرال خواهد بود و احزاب مختلف تلاش خواهند کرد تا کرسی‌های بیشتری را در پارلمان به خود اختصاص دهند.

در این میان رقابت اصلی بین دو حزب قدرتمند کارگر و لیبرال است و هر کدام از آنها تلاش می‌کنند تا با کسب حداکثر کرسی‌های پارلمان دولت آینده را تشکیل دهند.

حزب لیبرال و ائتلاف با ملی‌گراها

ائتلاف حاکم بر استرالیا اتحادی است از احزاب راست میانه (لیبرال و حزب ملی گرا) که از سال ۲۰۱۳ قدرت را در دست دارد. این ائتلاف از سوی اسکات موریسون رهبری می‌شود که از آگوست ۲۰۱۸ به سمت نخست وزیری رسیده است.

کابینه ائتلافی متشکل از حزب لیبرال و ائتلاف ملی‌گراها برای دو دوره در استرالیا در راس کار بوده است و تلاش دارد تا با پیروزی در انتخابات ماه می برای سومین بار دولت را تشکیل دهد.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با تاریخچه حزب لیبرال استرالیا و نحوه شکل‌گیری آن

 

احزاب تشکیل دهنده کابینه ائتلافی استرالیا پایگاه‌های ویژه‌ای برای رای دارند بطوریکه عمده آرای حزب لیبرال مربوط به مناطق شهری و عمده آرای حزب ملی گرا مربوط به مناطق روستایی می‌شود. این دو حزب البته رویکرد سیاسی نسبتا مشابهی دارند.

انتخابات ماه می در پی انحلال چهل و پنجمین مجلس استرالیا که ترکیب آن در انتخابات سال ۲۰۱۶ مشخص شده بود انجام می‌شود و قرار است که رای دهندگان تمامی ۱۵۱ عضو مجلس نمایندگان بعلاوه ۴۰ عضو از ۷۶ عضو مجلس سنا را انتخاب کنند.

 

حزب کارگر

در این میان مهترین رقیب برای موریسون حزب مخالف کارگر به رهبری بیل شورتن است. این حزب در مجلس چهل و پنجم استرالیا ۶۹ کرسی را در اختیار داشت.

حزب کارگر استرالیا که قدیمی‌ترین حزب این کشور محسوب می‌شود از زمان انتخابات ۲۰۱۳ تبدیل به اپوزیسون شده و از آن زمان بیل شورتن ریاست آن را برعهده دارد.

کارگر یک حزب فدرال است که در ایالت‌های استرالیا زیرشاخه‌هایی برای خود دارد. یاد آور می‌شود که این حزب در برخی از ایالت‌های استرالیا قدرت را در دست دارد به طوریکه در ایالت‌های ویکتوریا، کوییزلند، استرالیای غربی، قلمرو شمالی و قلمرو پایتخت استرالیا نمایندگان حزب کارگر پست فرمانداری را در دست دارند.

در سطح ملی حزب کارگر استرالیا اولین حزب با این نام بوده که یک دولت کارگر و همچنین یک دولت دموکراتیک را تشکیل داده است.

حزب کارگر اولین حزبی در استرالیا بوده که توانسته اکثریت کرسی‌های پارلمان را تصاحب کند. این پیروزی در انتخابات ۱۹۱۰ بدست آمده بود.

البته در انتخابات ماه می احزاب دیگری که در اقلیت هستند نیز شرکت خواهند داشت که معروف‌ترین آنها عبارتند از حزب سبزها به رهبری «ریچارد دی ناتال»، ائتلاف مرکزی، یک ملت و حزب استرالیایی کاتر به رهبری باب کاتر. هر یک از این احزاب در مجلس چهل و پنجم استرالیا یک کرسی در اختیار داشتند.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , دانستنی های استرالیا , زندگی در استرالیا , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه