وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024
» اجتماعی » افزایش خطرناک دما در استرالیا

تاریخ انتشار : 1398/09/28 - 10:26

افزایش خطرناک دما در استرالیا

صدای استرالیا – در استرالیا دمای هوا به طور بی‌سابقه‌ای بالا رفته و با رسیدن میانگین دما به ۴۰،۹ درجه […]

افزایش خطرناک دما در استرالیا

صدای استرالیا – در استرالیا دمای هوا به طور بی‌سابقه‌ای بالا رفته و با رسیدن میانگین دما به ۴۰،۹ درجه سانتیگراد به رکورد جدیدی دست یافته است. پیش از این حداکثر میانگین گرما در این کشور ۴۰،۳ سانتیگراد و در ژانویه سال ۲۰۱۳ ثبت شده بود. 

اداره هواشناسی استرالیا نسبت به افزایش باز هم بیشتر دمای هوا در روزهای آینده هشدار داد.

روز چهارشنبه ۱۸ دسامبر سازمان هواشناسی استرالیا اعلام کرد که گرمای هوا افزایش می‌یابد و در روز‌های آینده در ایالت نیو ساوت ولز به مرز ۴۵ درجه خواهد رسید.

در کلان شهر سیدنی، پیش‌بینی می‌شود که با ورود یک جبهه هوای گرم حرارت تا ۴۶ درجه سانتیگراد بالا برود.

 

 

در ایالت کوئینزلند پیش از این گرمای هوا تا مرز ۴۷،۷ درجه سانتیگراد صعود کرده است. بالاترین درجه حرارت ثبت شده هوا در استرالیا ۵۰،۷ درجه سانتیگراد است که ۶۰ سال پیش (در سال ۱۹۶۰) در شهرک دورافتاده و بیابانی اودناداتا اندازه‌گیری شده است.

خطر گسترش آتش‌سوزی‌ها

گرمای هوا و آتش‌سوزی جنگل‌ها در استرالیا زودتر از زمان معمول در سال‌های اخیر به طور غیرعادی و سریعی افزایش یافته است. تنها در ایالت نیو ساوت ولز در بیش از ۱۰۰ منطقه شعله‌های آتش همچنان زبانه می‌کشند.

در سراسر استرالیا تا کنون دست‌کم سه میلیون هکتار زمین در هفته‌های گذشته طعمه آتش‌سوزی شده‌ است. حدود ۷۰۰ خانه مسکونی تا به حال سوخته و ۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

در شمال سیدنی نیز ماموران آتش‌نشانی و امدادگران در حال مبارزه با حریق هستند. دود غلیظ به شهر میلیونی سیدنی رسیده است. پزشکان نسبت به “وضعیت اضطراری در سلامت عمومی” هشدار داده‌اند.

پخش کیلومترها خاکستر همراه با وزش بادهای تند علاوه بر افزایش درجه هوا در ساحل شرقی استرالیا کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که وزش باد با سرعت حدود ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بر وخامت اوضاع می‌افزاید. مسئولان کشور هشدار داده‌اند که توده‌های خاکستر می‌توانند تا شعاع ۳۰ کیلومتری در منطقه پراکنده شوند.

به گفته رئیس ایالت نیو ساوت ولز وزش بادهای شدید در این ایالت باعث تشدید آتش‌سوزی‌ها و بروز کانون‌های جدید حریق خواهد شد. ماه‌هاست که استرالیایی‌ها با آتش‌سوزی‌ وسیع در جنگل‌ها و مراتع این کشور در حال مبارزه هستند. بنا بر پیش‌بینی هواشناسی تا آخر این هفته دمای هوا کمی کاهش خواهد یافت اما با شروع تابستان در این کشور انتظار می‌رود که بر خشکی و گرمای هوا همچنان افزوده شود.

کارشناسان رکورد جدید افزایش دما در استرالیا را نتیجه تغییرات اقلیمی در سطح جهان می‌دانند.

منبع: دویچه وله


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه