وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024
» اجتماعی » افزایش امید به زندگی در استرالیا؛ نیمی از استرالیایی‌ها مبتلا به بیماری‌های مزمن هستند

تاریخ انتشار : 1401/04/19 - 9:03

افزایش امید به زندگی در استرالیا؛ نیمی از استرالیایی‌ها مبتلا به بیماری‌های مزمن هستند

صدای استرالیا - میزان امید به زندگی در استرالیا همچنان در حال افزایش است اما تقریبا نیمی از استرالیایی‌ها با یک بیماری مزمن زندگی می‌کنند.


صدای استرالیا – میزان امید به زندگی در استرالیا همچنان در حال افزایش است اما تقریبا نیمی از استرالیایی‌ها با یک بیماری مزمن زندگی می‌کنند.

براساس آخرین گزارش موسسه بهداشت و رفاه استرالیا (AIHW)، کودکان متولد شده در سال ۲۰۲۰ می‌توانند انتظار داشته باشند که بطور متوسط تا ۸۳ سال عمر کنند که این میزان بیش از ۲۵ سال بیشتر از متولدین ابتدای قرن گذشته است.

متیو جیمز، معاون مدیرعامل AIHW گفت: با توجه به اینکه مردم استرالیا زندگی طولانی‌تری دارند، آنها همچنین با میزان بیشتری از بیماری‌های مزمن و مرتبط با سن مانند زوال عقل مواجه هستند.

همچنین براساس این گزارش، اگرچه استرالیا در دو سال نخستین پاندمی کووید-۱۹ وضعیت نسبتا خوبی داشت اما میزان مرگ‌ومیر اضافی این کشور – یا مرگ‌ومیر بالاتر از میانگین تاریخی – در سال ۲۰۲۲ بطور قابل توجهی افزایش یافت.

جیمز گفت: در ژانویه و فوریه ۲۰۲۲ با ۳۱۰۵ مرگ‌ومیر اضافی در این دو ماه، تغییر قابل توجهی در این زمینه رخ داد. تاکنون، بیش از ۱۰ هزار نفر در استرالیا بر اثر کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۸ میلیون مورد ابتلا به این عفونت ثبت شده است.

کاهش تاریخی مصرف سیگار

براساس این گزارش، ۴۷ درصد از استرالیایی‌ها – یا ۱۱.۶ میلیون نفر – با دستکم یک بیماری مزمن مانند آرتریت، دیابت یا بیماری قلبی زندگی می‌کنند. بیماری‌های مزمن عامل اصلی بیماری، ناتوانی و مرگ در استرالیا هستند.

درحالی‌که علل بیماری‌های مزمن پیچیده هستند، این گزارش نشان داد بیش از یک سوم از “بار بیماری” استرالیا به دلیل عوامل خطر قابل پیشگیری مانند سیگار کشیدن، عدم فعالیت بدنی و تغذیه نامناسب است.

همچنین آخرین داده‌های گزارش موسسه بهداشت و رفاه استرالیا نشان می‌دهند:

– دو نفر از هر سه بزرگسال دارای اضافه وزن یا چاق هستند.

– از هر ۱۰ بزرگسال، سه نفر فعالیت بدنی کافی ندارند.

– کمتر از یک نفر از هر ۱۰ بزرگسال، مقدار توصیه شده سبزیجات را مصرف می‌کند.

اگرچه سیگار عامل اصلی بیماری‌ها و مرگ‌ومیرهای قابل پیشگیری است، با این حال میزان مصرف سیگار در استرالیا به پایین‌ترین سطح یعنی فقط ۱۱ درصد کاهش یافته است. همچنین با وجودی که میزان مضر مصرف الکل به ‌عنوان یک “مساله عمده سلامتی” شناسایی شده است اما میزان پرخطر نوشیدن الکل در استرالیا کاهش یافته و میزان پرهیز مردم از نوشیدن الکل نیز بیشتر شده است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد پیشرفت‌هایی در زمینه بیماری عروق کرونر قلب وجود دارد. علیرغم اینکه این بیماری یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر است اما میزان حوادث حاد کرونری در دو دهه گذشته ۵۷ درصد کاهش یافته است. نرخ بقای پنج ساله سرطان نیز از ۵۲ درصد در سال ۱۹۹۳ به ۷۰ درصد در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است.

سلامت روان و پاندمی کووید

درحالی‌که بیماری‌های مزمن بیشتر در افراد ۴۵ سال به بالا ظاهر می‌شوند، عوامل خارجی مانند تصادفات و خودکشی از عوامل اصلی مرگ‌ومیر در جوانان استرالیایی هستند. این گزارش نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰، روزانه بطور متوسط ۹ نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست دادند. بیش از نیمی از مرگ‌ومیرهای ناشی از خودکشی در افراد ۳۰ تا ۵۹ ساله بوده و مردان سه تا چهار برابر بیشتر از زنان جان خود را از دست داده‌اند.

تحقیقات پیشین تخمین زده بود که از هر دو بزرگسال استرالیایی، یک نفر در طول زندگی خود دچار اختلال سلامت روانی شده است. براساس این گزارش، تحقیقاتی که سلامت روان استرالیایی‌ها را در طول پاندمی کووید-۱۹ ردیابی می‌کند، نشان داد متوسط سطح پریشانی روانی در سال‌های ۲۰۲۰، ۲۰۲۱ و اوایل سال ۲۰۲۲ به ‌ویژه در افراد جوان‌تر، بیشتر بوده است.

عدالت بهداشتی وجود ندارد

جای تعجب نیست که این گزارش نشان می‌دهد همه گروه‌های جمعیتی در استرالیا، سلامتی را به یک میزان تجربه نمی‌کنند و کووید-۱۹ نیز از این امر مستثنی نیست. مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ (تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲) برای کسانی که در پایین‌ترین مناطق اجتماعی-اقتصادی استرالیا زندگی می‌کنند، تقریبا سه برابر و برای افرادی که در خارج از استرالیا متولد شده‌اند، ۲.۵ برابر بیشتر بوده است. بطورکلی، هرچه موقعیت اجتماعی-اقتصادی یک فرد بالاتر باشد، وضعیت سلامتی او نیز بهتر است. در میان بومیان استرالیا، میانگین سن مرگ‌ومیر در دهه گذشته افزایش یافته اما نرخ امید به زندگی در این افراد همچنان بسیار کمتر از افراد غیر بومی است. همچنین افراد دارای معلولیت، وضعیت سلامتی عمومی ضعیف‌تر و میزان بیشتری از ناراحتی روانی را گزارش می‌کنند و افرادی که در مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند هم عموما دسترسی ضعیف‌تری به خدمات بهداشتی دارند.

منبع: ای‌بی‌سی نیوز


برچسب ها : , , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه