وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 2 May 2024
» اجتماعی » استرالیا سرطان دهانه رحم را ریشه‌کن می‌کند

تاریخ انتشار : 1397/07/13 - 13:31

استرالیا سرطان دهانه رحم را ریشه‌کن می‌کند

صدای استرالیا - استرالیا در نظر دارد با یک برنامه بلند مدت در طول دو دهه آینده سرطان دهانه رحم را ریشه کن کند. این سرطان یکی از خطرناک ترین بیماری هایی است که باعث مرگ میلیون ها زن در سراسر جهان می شود.

استرالیا سرطان دهانه رحم را ریشه‌کن می‌کند

صدای استرالیا – استرالیا در نظر دارد با یک برنامه بلند مدت در طول دو دهه آینده سرطان دهانه رحم را ریشه کن کند. این سرطان یکی از خطرناک ترین بیماری هایی است که باعث مرگ میلیون ها زن در سراسر جهان می شود.

اگرچه این کار از هم اکنون شروع شده و پیش بینی می‌شود که اگر روند فعلی ادامه یابد، میزان سرطان دهانه رحم تا سال ۲۰۲۲ به کمتر از شش در یکصد هزار  نفر برسد و تا سال ۲۰۳۵ نیز این رقم به چهار نفر در یکصد هزار نفر برسد.

پژوهشگران امیدوارند که بخشی از این موفقیت ناشی از برنامه‌های ملی واکسن و برنامه‌های غربالگری باشد. استرالیا یکی از اولین کشورهایی بود که واکسن HPV را راه اندازی کرد.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) علت اصلی سرطان دهانه رحم است، اما در اغلب موارد با واکسن پیشگیری می‌شود.

در سال ۱۹۹۱، استرالیا برنامه غربالگری ملی خود را معرفی کرد و موفق شد نرخ ابتلای زنان ۲۵ سال به بالا به این بیماری را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

تا سال ۲۰۰۷، استرالیا اولین کشوری بود که برای برنامه های واکسیناسیون عمومی HPV برای دختران بین ۱۲ تا ۱۳ ساله را اجرایی کرد. سال گذشته، استرالیا برنامه غربالگری خود را به روز کرد. قبلا آزمایشات دو سالانه برای تشخیص سلولهای پیش سرطانی و سرطانی در دهانه رحم (که معمولا به عنوان پاپ اسمیر شناخته می شود) برای زنان ۱۸ تا ۶۹ سال انجام می شد. اما دولت دامنه سنی راا تا ۷۴ سال ارتقا داد.

بر همین اساس است که هم اکنون استرالیا در میان کمترین میزان مرگ و میر سرطان دهانه رحم در جهان جای دارد. طبق آخرین ارقام سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۱۲ حدود ۲۷۰ هزار زن  بر اثر سرطان دهانه رحم جان خود را از دست دادند و ۸۵ درصد مرگ و میر در کشورهای کم درآمد و متوسط رخ داده که  برنامه های واکسن HPV و خدمات غربالگری به آسانی در دسترس نبودند.

جالب است بدانید در سال جاری تنها ۹۳۰ مورد سرطان دهانه رحم در استرالیا تشخیص داده شده در حالی که این رقم در ایالات متحده حدود ۱۳،۲۴۰ مورد است و این یعنی یک رکورد بی نظیر برای استرالیا.

منبع: پایگاه خبری انتخاب


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه