وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024
» اخبار » استرالیا در حال رصد کشتی‌های جنگی ایران در اقیانوس آرام جنوبی

تاریخ انتشار : 1401/10/13 - 5:24

استرالیا در حال رصد کشتی‌های جنگی ایران در اقیانوس آرام جنوبی

صدای استرالیا - وزارت دفاع استرالیا اعلام کرد که دو ناو جنگی ایران که با هدف نشان دادن قدرت نظامی و توان دریایی در حال رشد جمهوری اسلامی در حال عبور از اقیانوس آرام جنوبی هستند، را ردیابی کرده است.


صدای استرالیا – وزارت دفاع استرالیا اعلام کرد که دو ناو جنگی ایران که با هدف نشان دادن قدرت نظامی و توان دریایی در حال رشد جمهوری اسلامی در حال عبور از اقیانوس آرام جنوبی هستند، را ردیابی کرده است.

بر این اساس، در ماه نوامبر یک ناوچه ایرانی به همراه یک نفتکش تغییر کاربری یافته در جاکارتا پیش از حرکت به سمت اقیانوس آرام پهلو گرفتند، اما در هیچ مرحله‌ای هیچ یک از این کشتی‌ها وارد منطقه انحصاری اقتصادی استرالیا نشدند.

سخنگوی وزارت دفاع استرالیا تایید کرد که شناورهای ایرانی در حین فعالیت در این منطقه توسط استرالیا زیر نظر گرفته شده‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع گفت: به عنوان بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر حفاظت از مرزهای دریایی دولت استرالیا، وزارت دفاع به طور معمول ترافیک دریایی را در مجاورت منطقه اقتصادی انحصاری و رویکردهای دریایی ما نظارت می‌کند.

وی تصریح کرد که مدتی است که وزارت دفاع از دو ناو جنگی ایران در اقیانوس هند و اقیانوس آرام آگاه بوده است.

در فوریه سال گذشته، دو کشتی جنگی چینی که از کنار اندونزی نیز عبور کرده بودند، قبل از حرکت به سمت اقیانوس آرام از طریق تنگه تورس، وارد منطقه انحصاری اقتصادی استرالیا در دریای آرافورا شدند.

برخلاف کشتی‌های چینی که یک لیزر پرقدرت را به سمت هواپیمای تجسسی RAAF نشانه رفتند، کشتی‌های جنگی ایران پس از ترک اندونزی به سمت دریای فیلیپین حرکت کردند تا اینکه از طریق آب‌های استرالیا به سمت شرق ادامه دهند.

سخنگوی وزارت دفاع تاکید کرد: هیچ زمانی نه کشتی ایرانی وارد منطقه انحصاری اقتصادی استرالیا نشده است و نه از طریق تنگه تورس عبور کرده و هیچ ارتباطی با آنها وجود نداشته است.

در روز کریسمس، فرماندهی اقیانوس آرام فرانسه فاش کرد که با کشتی‌های ایرانی پس از اعلام قصد خود برای عبور از زیر جزایر مارکزاس تماس برقرار کرده است.

تحلیلگران دریایی به ای‌بی‌سی گفتند هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد کشتی‌های جنگی ایران هنگام حضور در اقیانوس آرام از بندری بازدید کرده‌اند، اما آنها معتقدند که ناوگروه ایران از نزدیک جزایر سلیمان نیز عبور کرده است.

منبع: ای‌بی‌سی


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه