وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 24 April 2024
» اخبار » استرالیا به سمت جمهوری شدن می‌رود

تاریخ انتشار : 1401/06/12 - 6:28

استرالیا به سمت جمهوری شدن می‌رود

صدای استرالیا - قدرت‌های کارگری در استرالیا در حال تجدید فشار برای جمهوری شدن استرالیا و پایان دادن به ارتباط ۱۲۰ ساله این کشور با کشورهای مشترک‌المنافع هستند.

تعهد برای تبدیل استرالیا به جمهوری و کنار زدن ملکه از قانون اساسی

صدای استرالیا – حزب کارگر استرالیا در حال تجدید فشار برای جمهوری شدن استرالیا و پایان دادن به ارتباط ۱۲۰ ساله این کشور با کشورهای مشترک‌المنافع هستند.

آنتونی آلبانیزی، نخست‌وزیر استرالیا از حامیان سفت و سخت جدایی استرالیا از بریتانیا است و می‌گوید این اقدام حتمی است و این رابطه دیگر آن رابطه‌ای نیست که در ابتدای سلطنت ملکه الیزابت دوم وجود داشت.

مت تیستلتوایت، دستیار جدید نخست‌وزیر در امور جمهوری گفت که دولت فدرال درباره رویکرد این موضوع و با هدف ایجاد تغییر بحث و گفت‌وگو خواهد کرد. گام منطقی بعدی جمهوری شدن است. همانطور که ملکه به غروب سلطنتش نزدیک می‌شود، فکر می‌کنیم زمان آن فرا رسیده است که موضوع جمهوری شدن استرالیا را به پیش ببریم.

بیشتر بخوانید: همه پرسی برای تبدیل استرالیا به جمهوری و کنار زدن ملکه از قانون اساسی

استرالیا آخرین بار ۲۳ سال پیش یک همه‌پرسی را درباره جمهوری شدن برگزار کرد که با اکثریت ضعیف ۵۴٫۸۷ درصد در مقابل ۴۵٫۱۳ درصد، نتیجه رای‌گیری به نفع باقی ماندن استرالیا به عنوان بخشی از کشورهای مشترک‌المنافع شد.

با این حال، نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که این رقم تغییر کرده است به طوری که ۵۶ درصد از ساکنان نیو ساوت ولز خواهان جدایی استرالیا از بریتانیا هستند و در کوئینزلند و ویکتوریا نیز وضعیت تقریبا مشابهی وجود دارد.

آلبانیزی در مراسم جشن پلاتین ملکه گفت که رابطه بین دو کشور نسبت به فدراسیون استرالیا در سال ۱۹۰۱ به شدت تغییر کرده است و استرالیا دیگر نیازی به پیوند قانون اساسی با بریتانیا ندارد.

منبع: دیلی میل استرالیا


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه