وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 28 April 2024
» اجتماعی » از بین رفتن ۸۰ درصد بلومانتینز و ۵۰ درصد گوندوانا در آتش سوزی‌های استرالیا

تاریخ انتشار : 1398/10/29 - 12:33

از بین رفتن ۸۰ درصد بلومانتینز و ۵۰ درصد گوندوانا در آتش سوزی‌های استرالیا

صدای استرالیا- شاید بتوان گفت آسیب‌های وارد شده به میراث‌های جهانی استرالیا در آتش سوزی‌های اخیر، بدترین پیامدهای این حادثه […]

از بین رفتن 80 درصد بلومانتینز و 50 درصد گوندوانا در آتش سوزی‌های استرالیا

صدای استرالیا- شاید بتوان گفت آسیب‌های وارد شده به میراث‌های جهانی استرالیا در آتش سوزی‌های اخیر، بدترین پیامدهای این حادثه طبیعی بوده‌است.

در آتش سوزی‌های اخیر استرالیا دست کم ۸۰ درصد از بلومانتینز و ۵۰ درصد از جنگل‌های گوندوانا که هر دو در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند از بین رفته است.

جان مرسون، مدیر اجرایی موسسه میراث فرهنگی بلومانتینز، در این رابطه می‌گوید: شدت ویرانی این بلای طبیعی به حدی بوده که می‌تواند تنوع اوکالیپتوس در بلومانتیز را تحت تاثیر قرار دهد.

بلومانتینز به دلیل تنوع اوکالیپتوس موجود در آن، منطقه‌ای معروف در جهان به شمار می‌آید.

آمار ارائه شده در خصوص صدمات وارد شده به بلومانتینز و گوندوانا بر اساس ارزیابی‌های «گاریدن استرالیا» از مناطق گرفتار آتش نیوساوت ولز و کوئینزلند تهیه شده و به تائید دولت نیوساوت ولز نیز رسیده است.

در ماه دسامبر ۲۰۱۹، گارین گزارش داده بود که ۲۰ درصد از میراث جهانی بلومانتینز در آتش سوزی‌های استرالیا تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

به گفته موریسون، از آن زمان تا کنون میزان آسیب وارده به بلومانتینز چهار برابر شده است.

میراث جهانی بلومانتینز منطقه‌ای به وسعت یک میلیون هکتار را دربر می‌گیرد که به دلیل تنوع گونه های گیاهی از جمله اوکالیپتوس از شهرت جهانی برخوردار است.

جنگل‌های بارانی گوندوانا

اما در خصوص گوندوانا، آتش سوزی‌ها بخشی قابل ملاحظه از این جنگل بارانی و گرمسیری را از بین برده است.

گوندوانا که جنگل‌هایی به وسعت ۳۶۶٫۵۰۰ هکتار را در برمی گیرد جزو فهرست میراث جهانی است.

اطلاعات جمع آوری شده در خصوص این منطقه توسط گاردین و مقایسه آن با نقشه میراث جهانی نشان می دهد که ۵۳ درصد از جنگل های گوندوانا در آتش سوزی‌های استرالیا از بین رفته‌است.

مارک گراهام، از اکولوژیست‌های مرتبط با شورای مشورتی نیوساوت ولز در این رابطه می‌گوید: از دسامبر تا کنون مناطق قابل توجهی از گوندوانا که پیش از این تحت تاثیر آتش نبودند، بواسطه گسترش آتش سوزی آسیب جدی دیده‌اند.

وی با اشاره به بارندگی‌های اخیری که در منطقه صورت گرفته می‌گوید: این بارش‌ها خطر انتقال رسوب آتش سوزی‌ها (خاکستر) به رودخانه بلینگر و آسیب رسیدن به منابع غذایی را افزایش داده‌است.

منبع: گاردین


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه