وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024
» اخبار » ابرپیش‌بینی‌کنندگان: چین و استرالیا تا سال ۲۰۳۶ وارد جنگ مسلحانه می‌شوند

تاریخ انتشار : 1402/01/14 - 10:15

ابرپیش‌بینی‌کنندگان: چین و استرالیا تا سال ۲۰۳۶ وارد جنگ مسلحانه می‌شوند

صدای استرالیا - به استرالیایی‌ها هشدار داده شده است که خود را برای تشدید تنش‌ها با چین آماده کنند چرا که احتمالا جنگ بین دو کشور طی یک دهه آینده آغاز می‌شود.


صدای استرالیا – به استرالیایی‌ها هشدار داده شده است که خود را برای تشدید تنش‌ها با چین آماده کنند چرا که احتمالا جنگ بین دو کشور طی یک دهه آینده آغاز می‌شود.

به گفته تیمی از پیش‌بینی‌کنندگان متخصص از سراسر جهان که به عنوان “ابرپیش‌بینی‌کنندگان” شناخته می‌شوند، سال ۲۰۳۶ محتمل‌ترین تاریخ برای اعلام یک درگیری مسلحانه بین استرالیا و چین است.

ابرپیش‌بینی‌کنندگان چه کسانی هستند و چگونه می‌توانند چنین رویدادی را پیش‌بینی کنند؟

ابرپیش‌بینی یک فرآیند علمی معتبر است که ریشه در کار روانشناس آمریکایی، فیلیپ تتلاک دارد که پروژه قضاوت خوب (Good Judgement) را در سال ۲۰۱۱ بنیان‌گذاری کرد.

این شرکت در رقابت پیش‌بینی ژئوپلیتیکی در جامعه اطلاعاتی آمریکا برنده شد و مشخص شد که ابرپیش‌بینی‌کنندگان از تحلیل‌گران اطلاعاتی که به داده‌های طبقه‌بندی شده دسترسی داشتند، ۳۰ درصد دقیق‌تر بودند. پروژه قضاوت خوب حالا دارای شبکه‌ای جهانی از ابرپیش‌بینی‌کنندگان معتبر است و خدمات پیش‌بینی را به سازمان‌هایی که به دنبال بینش اولیه درباره سوالات محوری در مورد آینده هستند، ارائه می‌کند. این گروه چند دهه تجربه جمعی در زمینه ارائه پیش‌بینی‌های دقیق درباره موضوعات پیچیده ژئوپلیتیکی، اقتصادی، قانونی/نظارتی، بهداشت عمومی و فناوری دارد.

سایت خبری News درباره افزایش تنش‌ها بین چین، استرالیا و آمریکا مجموعه‌ای از سوالات را از این تیم مطرح کرد. تعداد ابرپیش‌بینی‌کنندگان فعالی که در نتایج این سوالات مشارکت داشتند بین ۲۰ تا ۳۵ نفر در سوالات مختلف بود.

درگیری مسلحانه استرالیا/چین چه زمانی رخ خواهد داد؟

در پاسخ به این سوال که استرالیا یا چین (یا هر دو) چه زمانی اعلام خواهند کرد که در حالت درگیری مسلحانه مستقیم با یکدیگر قرار دارند، ۳۰ درصد از پیش‌بینی‌کنندگان گفتند “هرگز”. با این حال، میانه پاسخ بقیه، سال ۲۰۳۶ بود، یعنی تنها ۱۳ سال دیگر.

برخی از ابرپیش‌بینی‌کنندگان بر این باورند که این درگیری با محاصره یا حمله چین به تایوان یا جزایر کوچک در دریای چین جنوبی آغاز می‌شود که جرقه مداخله آمریکا را خواهد زد. استرالیا با پشتیبانی دریایی و هوایی از آمریکا، درگیر این جنگ خواهد شد و در نتیجه چین به دارایی‌های استرالیا یا پایگاه‌های آمریکا در استرالیا حمله خواهد کرد.

بسیاری دیگر موافق بودند که محتمل‌ترین راه درگیر شدن استرالیا در درگیری با چین این است که توسط آمریکا یا بریتانیا به این درگیری کشیده شود.

یک پیش‌بینی‌کننده گفت که با توجه به تعمیق روابط دفاعی بین استرالیا و آمریکا (به عنوان مثال پیمان جدید AUKUS)، اگر استرالیا در هیچ درگیری مسلحانه مستقیم بین آمریکا و چین شرکت نداشته باشد، کمی تعجب‌آور خواهد بود.

یک پیش‌بینی‌کننده دیگر هم چین و استرالیا را رقبای یکدیگر در اقیانوس آرام نامید و افزود: استرالیا آسان‌ترین عضو AUKUS برای هدف قرار گرفتن از سوی پکن است و منابع استرالیا ممکن است برای چین بسیار وسوسه‌انگیز باشد.

یک پیش‌بینی‌کننده هم معتقد بود که بیش از ۵۰ درصد احتمال دارد که استرالیا یا چین تا سال ۲۰۸۰ به دیگری اعلان جنگ کنند اما گفت که مانند بسیاری دیگر، استرالیا هم راه آمریکا را دنبال خواهد کرد.

یک پیش‌بینی‌کننده دیگر هم گفت: معتقدم استرالیا از زمان جنگ جهانی دوم به طور رسمی اعلام جنگ نکرده است و بعید است که این کار را انجام دهد، مگر اینکه بخشی از یک ائتلاف گسترده‌تر از جمله آمریکا باشد. در این صورت احتمال آن به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد، شاید حدود ۵۰ درصد.

از ۳۰ درصدی که گفته‌اند درگیری مسلحانه بین چین و استرالیا هرگز اعلام نخواهد شد، به نظر می‌رسد دلیل اصلی چنین نظری این واقعیت است که چین یکی از بزرگترین شرکای تجاری دوجانبه استرالیا است و جنگ منجر به ضربه مالی بزرگی برای هر دو کشور خواهد شد.

یکی از پیش‌بینی‌کننده‌ها گفت که خیلی بعید است استرالیا هدف نظامی چین قرار بگیرد. این اتفاق فقط در صورتی ممکن است که سناریویی مشابه ماده ۵ ناتو در AUKUS یا پیوستن استرالیا به ناتو به دنبال تشدید چین علیه تایوان/آمریکا رخ دهد که به نظر من بسیار بعید است.

درگیری مسلحانه آمریکا و چین چه زمانی رخ خواهد داد؟

براساس گفته ابرپیش‌بینی‌کنندگان، جنگ آمریکا و چین می‌تواند در اوایل سال ۲۰۲۵ یا خیلی دیرتر رخ دهد.

در پاسخ به این سوال که چه زمانی آمریکا یا چین (یا هر دو) اعلام خواهند کرد که در حالت درگیری مسلحانه مستقیم با یکدیگر قرار دارند، ۳۰ درصد از پیش‌بینی‌کنندگان گفتند هرگز. پاسخ‌های میانه ​​بقیه به سال ۲۰۳۴ رسید، یعنی کمی بیش از یک دهه دیگر و زودتر از درگیری چین/استرالیا.

بسیاری از ابرپیش‌بینی‌کنندگان موافق بودند که رایج‌ترین سناریو در جنگ چین/آمریکا با حمله به تایوان آغاز می‌شود.

یکی از ابرپیش‌بینی‌کنندگان گفت: فرض من این است که نامزد حزب پیشروی دموکرات (DPP) در انتخابات ۲۰۲۴ تایوان برنده خواهد شد و جمهوری خلق چین را متقاعد می‌کند که اتحاد مسالمت‌آمیز چین و تایوان در چشم‌انداز نیست. در نتیجه رهبری چین صبر خود را از دست می‌دهد و نگران این موضوع خواهد شد که تاخیر در اتحاد چین و تایوان باعث خواهد شد که آمریکا تایوان را بیشتر تقویت کند. سپس محاصره یا حمله جمهوری خلق چین باعث مداخله آمریکا می‌شود.

یکی دیگر از ابرپیش‌بینی‌کنندگان گفت که افزایش اخیر تنش بین دو ابرقدرت آمریکا و چین، درگیری مسلحانه را امکان‌پذیر می‌کند.

ابرپیش‌بینی‌کنندگان گفتند که درگیری بین بلوک‌های اصلی در قرن گذشته، هر ۳۰ سال یکبار به جنگ منجر شده است.

چند ابرپیش‌بینی‌کننده هم معتقد بودند که بیش از ۵۰ درصد احتمال وقوع جنگ آمریکا/چین وجود دارد. یکی از آنها حدس زد که چرخه بلندمدت صلح تقریبا مسیر خود را طی کرده است.

یکی از پیش‌بینی‌های پرطرفدار دیگر در بین این گروه این بود که به جای درگیر شدن در یک جنگ رسمی، هر دو ابرقدرت از کشورهای دیگر به عنوان یک نیروی نیابتی برای مبارزه با یکدیگر استفاده می‌کنند، مانند آنچه بین آمریکا و روسیه در مورد حمله به اوکراین اتفاق افتاد.

در مورد آمریکا و چین، کشور نماینده به احتمال زیاد، تایوان خواهد بود. یک پیش‌بینی‌کننده می‌گوید که هر دو ابرقدرت با اعلام درگیری مسلحانه مستقیم با یکدیگر، چیزهای زیادی برای از دست دادن دارند.

یک ابرپیش‌بینی‌کننده گفت که اگر چین به تایوان حمله کند، به نظر من، آمریکا به تایوان کمک خواهد کرد، درست مانند کمک به اوکراین اما هر دو ابرقدرت به دور از رویارویی مستقیم خواهند بود، همانطور که اکنون ناتو و روسیه را می‌بینیم.

برای کسانی در این گروه که درگیری آمریکا و چین را محتمل نمی‌بینند، روابط اقتصادی بین دو کشور یکی از دلایل اصلی این دیدگاه بود.

یک پیش‌بینی‌کننده گفت که هر دو اقتصاد چین و آمریکا بسیار به هم مرتبط هستند و اشتهای کمی برای تغییر آن در آینده نزدیک با اعلام درگیری مسلحانه وجود دارد.

منبع: news


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه