وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024
» اجتماعی » آیا در آتش سوزی‌های استرالیا واقعا یک میلیارد حیوان کشته شد؟

تاریخ انتشار : 1398/11/22 - 14:51

آیا در آتش سوزی‌های استرالیا واقعا یک میلیارد حیوان کشته شد؟

صدای استرالیا- در زمان اوج آتش سوزی‌های استرالیا اعلام شد که یک میلیارد حیوان در این حادثه کشته شده‌اند اما آیا واقعا این آمار درست بود؟


صدای استرالیا- در زمان اوج آتش سوزی‌های استرالیا اعلام شد که یک میلیارد حیوان در این حادثه کشته شده‌اند اما آیا واقعا این آمار درست بود؟

کریس دایکمن از کارشناسان بوم شناسی دانشگاه سیدنی در تاریخ سوم ژانویه اعلام کرد که ۴۸۰ میلیون حیوان در آتش سوزی‌های نیوساوت ولز کشته شده اند. کمتر از یک هفته بعد او آمار اعلام شده را به دلیل گسترش آتش سوزی‌ها به روز کرده و عنوان داشت که یک میلیارد حیوان در آتش سوزی‌ها از بین رفته‌اند. اما آیا این آمار درست است؟

قضاوت

ادعای پروفسور دایکمن یک ارزیابی محافظه کارانه است. برای محاسبه این عدد او آگاهانه میزان تراکم حیوانات برای مناطقی که پیشتر زیستگاه هایی ارزنده برای گونه های مختلف حیات وحش استرالیا محسوب می شدند را در نظر گرفته است.

وی برای این کار نقشه ها و آمارهایی که در سال ۲۰۰۷ در یک کار تحقیقاتی که تعداد حیوانات برای هر هکتار را مشخص می‌کرد، مد نظر قرار داده و سپس این تعداد را ضرب در مناطقی که در آتش سوزی‌ها از بین رفته‌اند کرده و به این نتیجه رسیده که فقط در نیوساوت ولز و ویکتوریا بیش از ۱ میلیارد حیوان، پرنده و خزنده از بین رفته است.

او در این رابطه به تراکم حیوانات در مناطق پرآب و خشک نیز دقت کرده و البته آمار اعلام شده از سوی او شامل پلاتی‌پوس‌ها و خفاش‌ها نمی‌شود.

علاوه بر آن، آمار اعلام شده از سوی او بر اساس زمین هایی که در نیوساوت ولز و ویکتوریا در آتش سوزی از بین رفته اند می‌شود و دیگر ایالت‌های استرالیا را که درگیر آتش بوده‌اند شامل نمی‌شود.

این اعداد چگونه جمع آوری شدند؟

محاسبه پروفسور دایکمن بر اساس تراکم حیوانات بومی در زیستگاه های مشخصی از نیوساوت ولز بوده است.

این تراکم در مقاله تحقیقاتی ۲۰۰۷ برای «صندوق حیات وحش جهان» که بصورت مشترک توسط پروفسور دایکمن، دکتر هال کوگر، پروفسور هاگ فورد و پروفسور کریس جانسون اداره می شود چاپ شده بود.

مقاله سال ۲۰۰۷ در پاسخ به نگرانی هایی که در مورد تخریب پوشش گیاهی بومی استرالیا و تخریب زیستگاه ها که توسط دولت تائید شده بود و بر حیات وحش استرالیا تاثیر دارند، تهیه شده بود.

در آن زمان (سال ۲۰۰۷) محققان اینطور نتیجه گرفتند که در نتیجه تخریب پوشش گیاهی نیوساوت ولز که با تائید دولت این ایالت در فاصله سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ انجام شده ۱۰۴ میلیون حیوان بومی، پرنده و خزنده از بین رفته یا خواهند رفت.

محققان در آن زمان ایالت نیوساوت ولز را به دو منطقه آب و هوایی تقسیم کردند:

مناطق و سواحل شرقی

دامنه ها و دشت های غربی

بخش سوم تحقیق سال ۲۰۰۷ میزان تراکم حیوانات (تعداد هر حیوان در یک هکتار) را برای هر یک از این مناطق مشخص کرد.

این بخش از تحقیق  ۱۹ منبع داشت که در آن موارد متعددی از مناطق موجود در نیوساوت ولز در نظر گرفته شده بود.

روشی که امروز مورد استفاده قرار گرفته

پروفسور دایکمن به فکت چک گفته که وی آمار ۱ میلیارد حیوان را بر اساس میزان تراکم حیوانات در هر هکتار که در مقاله سال ۲۰۰۷ ارائه شده و ضرب آن در اندازه زمین هایی که در آتش سوزی سوخته اند بدست آورده است.

بر همین اساس آمار وی بر اساس ۱۷٫۵ پستاندار، ۲۰٫۷ پرنده و ۱۲۹٫۵ خزنده در هر هکتار که بصورت کلی ۱۶۷٫۷ حیوان برای هر هکتار می شود بدست آمده است.

از آنجا که آمار ارائه شده از سوی پروفسور دایکمن فقط شامل نیوساوت ولز و ویکتوریا شده و مناطقی همچون جزیره کانگورها را در بر نمی گیرد، آمار کلی تلفات حیوان های از بین رفته در آتش سوزی ها می تواند بیش از ۱ میلیارد باشد.

دایکمن می گوید که متد و روشی که وی برای محاسبه در نظر گرفته محافظه کارانه بوده چون میزان بارش باران در مناطق شرقی ویکتوریا که عموما جنگلی هستند بیشتر از نیوساوت ولز است. باران بیشتر موجب افزایش تعداد حیوانات در محل می شود بنابراین امکان اینکه تراکم حیوانات در ویکتوریا بیشتر از نیوساوت ولز باشد وجود دارد.

چه وسعتی از استرالیا در آتش سوزی ها سوخت؟

بخش خدمات آتش نشانی نیوساوت ولز به فکت چک گفته که در آتش سوزی های اخیر تا تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۲۰، ۵٫۲۲ میلیون هکتار از اراضی این ایالت سوخته است.

در ویکتوریا و در بخش مرکز مدیریت اورژانس تخمین زده شده که ۱٫۴۸۷ میلیون هکتار از اراضی این ایالت از جولای ۲۰۱۹ تا ۱۸ ژانویه ۲۰۲۰ سوخته است.

این آمار که پیش از این بصورت عمومی منتشر نشده حاصل جمع زمین هایی است که در آتش سوزی ها در ایالت ها و پارک های ملی و همچنین اراضی شخصی و عمومی از بین رفته اند.

بر همین اساس مناطق کلی که در نواحی شرقی و ساحلی در نیوساوت ولز و ویکتوریا تا تاریخ ۲۰ ژانویه از بین رفته اند در حدود ۶٫۷ میلیون هکتار است.

بر اساس آمار پروفسور دایکمن اگر برای هر هکتار تراکم حیوانی ۱۶۷٫۷ را در نظر بگیریم بیش از ۱٫۱ میلیارد حیوان شامل پستانداران، پرندگان و خزندگان در آتش سوزی های ویکتوریا و نیوساوت ولز کشته شده اند.

سایر اکولوژیست ها چه می گویند؟

مایکل مک کارتی پروفسور دانشکده بیوساینس دانشگاه ملبورن در این رابطه می گوید: آمار پروفسور دایکمن تا حد زیادی بر اساس تراکم خزندگان و اینکه تمام حیوانات در مناطق آتش سوزی مرده اند تنظیم شده است.

به گفته پروفسور مک کارتی، میزان مرگ و میر حیوانات در آتش سوزی به نوع حیوانات و اینکه آیا در زیر زمین زندگی می کنند یا در میان برگ ها و یا اینکه از صخره و دیگر موارد برای سرپناه استفاده می کنند بستگی دارد.

مک کارتی می گوید در این آمار به تعداد ماهی ها و دوزیستان اشاره نشده و همین امر می تواند آمار حیوانات کشته شده را دستخوش تغییر کند.

به گفته وی بهتر است آمار ارائه شده از سوی پروفسور دایکمن به عنوان یک حدس علمی مطرح شود نه یک آمار.

دکتر مارک الدریج از کارشناسان موزه استرالیا در سیدنی نیز می گوید: آمار ارائه شده از سوی پروفسور دایکمن ممکن است دست پائین را در نظر گرفته باشد چون شامل خفاش ها، قورباغه ها و بی مهرگان نمی شود.

جزیره کانگورو

دکتر روسی هوهنن از دانشگاه تاسمانی پیشتر در مورد تنوع زیستی موجود در مناطق شرقی جزیره کانگورو تحقیقاتی را انجام داده است.

او به فکت چک گفته که در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در پارک ملی فلیندرز چس، مرکز حفاظت شده Ravine des Casoars و تپه های کلی ۴۲ منطقه را مورد بررسی قرار داده است.

تمرکز او در این تحقیقات بر روی شناسایی گونه های کوچک پستانداران، خزندگان و دوزیستان بوده است.

به گفته او در این ۴۲ منطقه ۱۱٫۷ گونه حیوان مختلف در زمینی به مساحت ۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع شناسایی شده است. این آمار گویای تراکم ۳۲٫۵ حیوان برای هر هکتار است اما دکتر هوهنن معتقد است که این تعداد حداقل حیوانات موجود را در نظر گرفته است.

به گفته او در آتش سوزی های اخیر ۲۱۰ هزار هکتار از اراضی جزیره کانگورو سوخته و ۳٫۴ میلیون حیوان در این جزیره در آتش سوزی ها از بین رفته اند.

به گفته او اگر حیوانی از این آتش سوزی ها جان سالم به در برده باشد حیات آن به دلیل وضعیت پس از آتش سوزی و کمبود غذا و سرپناه مورد تهدید قرار می گیرد.

منبع: ای بی سی نیوز


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه