وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 2 May 2024
» اجتماعی » کاهش چشمگیر شمار دانشجویان خارجی در استرالیا

تاریخ انتشار : 1402/11/22 - 5:55

کاهش چشمگیر شمار دانشجویان خارجی در استرالیا

صدای استرالیا - مقامات فدرال تقاضای هزاران دانشجوی خارجی را که برای شروع دوره‌های تحصیلی در این ماه درخواست داده بودند، رد کردند و به این ترتیب استرالیا در مسیر کاهش شدید تعداد مهاجران قرار گرفت.


صدای استرالیا – مقامات فدرال تقاضای هزاران دانشجوی خارجی را که برای شروع دوره‌های تحصیلی در این ماه درخواست داده بودند، رد کردند و به این ترتیب استرالیا در مسیر کاهش شدید تعداد مهاجران قرار گرفت.

کاهش برنامه آموزشی بزرگترین عامل در کاهش جذب کل مهاجران به ۳۷۵ هزار نفر در سال مالی جاری و قرار دادن آن برای ۲۵۰ هزار نفر در سال بعد است.

استراتژی مهاجرت دولت که سال گذشته رونمایی شد، آزمون‌های زبان انگلیسی قوی‌تری را بر دانش‌آموزان تحمیل کرده است و آنها را ملزم می‌کند قبل از ورود به کشور ثابت کنند که دانشجوی واقعی هستند.

البته کاهش اعطای ویزای دانشجویی در همه دانشگاه‌ها احساس نمی‌شود. بیشترین تأثیر در کالج‌های خصوصی با رتبه‌بندی پایین برای تأیید ویزا است.

آخرین نتایج نشان می‌دهد که اکثر دانشگاه‌های پیشرو کشور هیچ کاهش چشمگیری در پذیرش دانشجویان خارج از کشور ندارند، زیرا ورودی‌های آنها از عهده آزمون‌های سخت‌گیرانه‌تر در این بخش برمی‌آیند.

هم‌چنین اولویت سوابق تحصیلی همه دانشجویان خارج از کشور در نظر گرفته می‌شود، بنابراین اگر تعداد زیادی از ویزاها رد شده، به دلیل درخواست‌های تقلبی یا از سوی دانشجویانی بوده که رتبه پایینی داشته‌اند.

استرالیا بیش از ۶۵۰ هزار دانشجوی خارجی دارد و تعداد فزاینده‌ای از این افراد با درخواست برای گذراندن دوره‌های تکمیلی، اقامت خود را طولانی می‌کنند که ۱۵۰ هزار نفر شامل این بخش هستند.

یکی دیگر از عوامل کلیدی که باعث کاهش پذیرش مهاجران شده، برنامه ویژه‌ای به نام ویزای پاندمیک بود که در دوران کرونا توسط دولت قبلی بدون هیچ هزینه و بدون آزمون مهارتی ارائه شد و بیش از ۱۰۰ هزار نفر را جذب کرد.

حزب کارگر سال گذشته برنامه ویزای پاندمیک را به روی متقاضیان جدید بست و انتظار دارد ۶۰ درصد از آنهایی که به این طریق وارد شدند کشور را ترک کنند.

البته با توجه به هشدارهای کارفرمایان در مورد کمبود کارگر، انتظار نمی‌رود که برنامه مهارت‌ها شاهد کاهش شدید در تاییدیه‌های ویزا باشد و دولت در مورد تعداد کوله‌گردها و گردشگرانی که قبل از بازگشت به خانه ویزایی را برای انجام کارهای موقت دریافت می‌کنند ابراز نگرانی نمی‌کند.

نرخ خالص مهاجرت در سال مالی گذشته به ۵۱۰ هزار نفر افزایش یافت زیرا دانشجویان پس از پایان محدودیت‌های دوره همه گیری بازگشتند و کارگران خارجی هم با پیشنهادهای شغلی زیادی مواجه شدند که  فشار سیاسی زیادی را بر دولت برای اعمال قوانین سخت گیرانه وارد کرد.

دولت جدید قول داده است که مهاجرت را به مرور زمان به سطح عادی کاهش دهد. این میزان در سال منتهی به ژوئن ۲۰۱۹، یعنی ماه‌ها قبل از توقف آن در طول همه‌گیری، ۲۳۹ هزار و ۶۰۰ نفر بود.

منبع: سیدنی مورنینگ هرالد


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه