وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024
» اجتماعی » چگونه یک گذرواژه امن و قوی داشته باشیم

تاریخ انتشار : 1401/12/22 - 10:28

چگونه یک گذرواژه امن و قوی داشته باشیم

صدای استرالیا– گذرواژه‌ها، کلید امنیت اطلاعات آنلاین ما هستند؛ اما آیا تا کنون فکر کرده‌اید که آیا گذرواژه شما به […]

چگونه یک گذرواژه امن و قوی داشته باشیم

صدای استرالیا– گذرواژه‌ها، کلید امنیت اطلاعات آنلاین ما هستند؛ اما آیا تا کنون فکر کرده‌اید که آیا گذرواژه شما به اندازه کافی امن و قوی هست یا نه؟

یک گذرواژه (پسورد) قوی برای جلوگیزی از دسترسی دیگران به اطلاعات خصوصی شما ضروری است.

در ادامه چند راهکار ساده را تشریح می‌کنیم که با استفاده از آنها می‌توانید داده‌های خود را امن نگه‌دارید.

ساخت یک گذرواژه امن 

یکی از بهترین‌ راه‌ها برای اطمینان از اینکه کسی نمی‌تواند گذرواژه شما را حدس بزند، این است که از ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ، یک یا دو نماد و اعداد استفاده کنید.

نمونه‌ای از یک گذرواژه قوی: MySecurePa$$word785!

نمونه یک گذرواژه ضعیف: password123

مطمئن شوید گذرواژه‌ای که انتخاب می‌کنید، شامل کلمات واضح یا قابل حدس زدن، مثل نام کودکان یا حیوانات خانگی نباشد و در عین حال، طوری گذرواژه‌تان را انتخاب کنید که به یادتان بماند.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید یک گذرواژه قوی اما قابل به خاطر سپردن بسازید، ایجاد یک «passphrase» است. Passphrase رشته‌ای متشکل از سه، چهار یا بیشتر کلمه تصادفی است که به دنبال هم آورده می‌شوند.

به گفته مرکز امنیت سایبری استرالیا، حدس زدن این Passphrase‌ها سخت‌، اما به خاطر سپردن آنها ساده‌تر از گذرواژه است.

مدیریت امن گذرواژه‌ها

بسیاری از ما از یک گذرواژه یکسان برای تمامی حساب‌های کاربری آنلاین‌مان استفاده می‌کنیم. اما این روش، ریسک بالایی دارد.

این روزها، وب‌سایت‌ها به طور روزانه هدف حملات سایبری قرار می‌گیرند و اگر یکی از سایت‌هایی که در آن ثبت‌نام کرده‌اید، سیستم امنیتی مناسبی نداشته باشد، داده‌های شما در معرض خطر قرار می‌گیرد.

توصیه می‌شود که در هنگام ساخت هر حساب کاربری در وب‌سایت‌های مختلف، از گذرواژه‌های متفاوتی استفاده کنید و گذرواژه حساب‌های کاربری‌تان با ایمیل‌تان یکی نباشد.

اما با توجه به اینکه هر کدام از ما حساب‌های کاربری متعددی داریم، به خاطر سپردن این همه گذرواژه می‌تواند دشوار باشد. راهکار حل این مشکل، استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت گذرواژه (Password manager) است.

نرم افزارهای مدیریت گذرواژه، اساسا کابینت‌های بایگانی دیجیتالی هستند که داده‌های ورود به سیستم را برای همه حساب‌های شما در خود ذخیره می‌کنند و به شما امکان می‌دهند که بدون نیاز به حفظ کردن، همه نام‌های کاربری و گذرواژه‌های خود را در دسترس داشته باشید.

این نرم افزارها همچنین می‌توانند رمزهای عبور منحصر به فرد ایجاد و از استفاده مجدد از آنها در حساب‌های مختلف جلوگیری کنند.

اما نرم‌افزارهای مدیریت گذرواژه نیز در عین حال که بسیار مفید هستند، می‌توانند هدف هک یا نشت داده قرار بگیرند. بنابراین برای یافتن یک نرم‌افزار خوب با ویژگی‌های امنیتی و قیمت مناسب، باید کمی تحقیق کنید.

همچنین مطمئن شوید که جزئیات ورود خود را به نرم‌افزار مدیریت گذرواژه فراموش نمی‌کنید.

در نهایت، به عنوان یک لایه حفاظتی بیشتر، باید به افزودن احراز هویت دو یا چند عاملی به حساب‌های خود توجه کنید.

برای این کار باید یک کد به‌طور تصادفی تولید شده را -که اغلب به شماره تلفن همراه شما ارسال یا در یک برنامه ایجاد می‌شود- پس از رمز عبور وارد کنید.

این کار دسترسی عوامل مخرب و هکرها را به حساب شما بسیار سخت‌تر می‌کند، حتی اگر گذرواژه شما را به دست آورده باشند.

اطمینان از  لو نرفتن گذرواژه

تا کنون هکرها به میلیون‌ها گذرواژه دسترسی پیدا کرده‌اند که شاید گذرواژه شما هم یکی از آنها باشد.

برای اینکه بدانید آیا گذرواژه شما در معرض افشا قرار گرفته یا نه، چند راه وجود دارد.

کاربران آیفون می‌توانند با رفتن به بخش تنظیمات، سپس زدن روی گزینه Passwords مشاهده کنند که آیا گذرواژه آنها به خطر افتاده است یا نه و ضمنا به توصیه‌های امنیتی هم دسترسی بیابند. همچنین اگر نگران نظارت اپل بر امنیت گذرواژه‌های خود هستید، می‌توانید این تنظیمات را خاموش کنید.

اما اگر تا به حال به این فکر کرده‌اید که گذرواژه شما چقدر امن است و اینکه تا به حال هک شده است یا نه، یک وب سایت مفید وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند.

وب‌سایتwww.haveibeenpwned.com  اینترنت را برای گذرواژه‌های لو رفته جست‌وجو می‌کند و اگر گذرواژه خود را در آن وارد کنید، می‌تواند به شما بگوید که در فهرست‌های منتشر شده از گذرواژه‌های افشا شده وجود دارد یا نه.

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه