وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024
» اجتماعی » هشتادمین سالگرد بزرگ‌ترین فاجعه دریایی استرالیا

تاریخ انتشار : 1400/08/21 - 5:40

هشتادمین سالگرد بزرگ‌ترین فاجعه دریایی استرالیا

صدای استرالیا- دیروز (11 نوامبر) روز یادبود نام داشت؛ روزی که استرالیایی‌ها یاد نیروهایی را گرامی می‌دارند که در جنگ‌ها، درگیری‌ها و عملیات‌های حفظ صلح کشته شده‌اند.


صدای استرالیا- دیروز (۱۱ نوامبر) روز یادبود نام داشت؛ روزی که استرالیایی‌ها یاد نیروهایی را گرامی می‌دارند که در جنگ‌ها، درگیری‌ها و عملیات‌های حفظ صلح کشته شده‌اند.

روز یادبود امسال یه ویژگی دیگر هم داشت؛ زیرا هشتادمین سال پس از بزرگ‌ترین فاجعه دریایی کشور بود؛ یعنی رویدادی که در آن، کشتی Sydney II متعلق به نیروی دریای سلطنتی به همراه تمامی خدمه‌اش غرق شد.

این کشتی در ۱۹ نوامبر ۱۹۴۱ پس از درگیری شدید اما کوتاه مدتی با یک کشتی تجاری مسلح آلمانی به نام Kormoran  در سواحل استرالیای غربی غرق شد و تمامی ۶۵۴ خدمه در کشتی جنگی استرالیایی کشته شدند.

غرق شدن کشتی Sydney II بیشترین تلفات جانی در نیروی دریایی سلطنتی و بزرگ‌ترین مورد از انهدام یک کشتی متعلق به نیروهای متفقین در جنگ جهانی دوم بود و ضربه روحی شدیدی به استرالیایی‌ها وارد ساخت.

از آنجا که هیچ کسی از این کشتی برای شهادت دادن زنده نماند، موضوع کشتی Sydney II برای دهه‌ها موضوع گمانه‌زنی‌ها بوده و بسیاری از تاریخ‌نگاران معتقدند که کشتی آلمانی برای آن کمین گذاشته بود.

اینکه چطور یک کشتی جنگی کاملا مسلح در برابر یک کشتی تجاری شکست خورده، در طول این سال‌ها همواره موضوع بحث بوده است.

تحقیقات رسمی دولت استرالیا به این نتیجه رسید که هر دو این کشتی‌ها با سرعت ۱۴ گره دریایی در حال حرکت بوده‌اند که کشتی آلمانی، که خود را به شکل یک کشتی حمل کالای هلندی درآورده بود، ناگهان پرچم جنگ را بالا می‌برد و به سوی کشتی استرالیایی آتش می‌گشاید.

در مارس ۲۰۰۸ دولت استرالیا اعلام کرد که بقایای هر دو کشتی حدود ۱۱۲ مایل دریایی دورتر از استیپ پوینت در استرالیای غربی پیدا شده است.

روز یادبود، به یاد پایان نبرد در جنگ جهانی اول نام‌گذاری شده که در روز ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ اتفاق افتاد.

این روز قبلا به نشانه تسلیم نیروهای آلمانی در سال ۱۹۱۸، روز آتش بس خوانده می‌شد؛ اما در سال ۱۹۴۵ نام‌اش به روز یادبود تغییر داده شد.

هر سال در این روز و در ساعت ۱۱ صبح یک دقیقه سکوت به یاد درگذشتگان جنگ اجرا می‌شود. نماد این روز نیز یک شاخه گل خشخاش قرمز است؛ زیرا پس از پایان جنگ جهانی اول، این گل در میدان‌های گل‌آلود نبرد در شمال فرانسه، به وفور رشد کرد.

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه