وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024
» اخبار » نمایشگاه «ایران‌زمین» در موزه پاورهاوس سیدنی همزمان با عید نوروز

تاریخ انتشار : 1399/12/25 - 3:07

نمایشگاه «ایران‌زمین» در موزه پاورهاوس سیدنی همزمان با عید نوروز

صدای استرالیا– موزه پاورهاوس (Powerhouse Museum) نخستین نمایشگاه موضوعی هنر و صنایع دستی ایران را با نام «ایران‌زمین» برپا می‌کند. […]

نمایشگاه «ایران‌زمین» در موزه پاورهاوس سیدنی برپا می‌شود

صدای استرالیا– موزه پاورهاوس (Powerhouse Museum) نخستین نمایشگاه موضوعی هنر و صنایع دستی ایران را با نام «ایران‌زمین» برپا می‌کند.

در این نمایشگاه که از ۱۹ ماه مارس برپا می‌شود، آثاری به نمایش درمی‌آید که موزه پاورهاوس از زمان گشایش‌اش در دهه ۱۸۸۰ تا کنون، گردآوری کرده است. این موزه، زیرمجموعه موزه هنرها و علوم کاربردی محسوب می‌شود و در سیدنی واقع است.

این نمایشگاه فرصتی است برای آگاهی از ماجراهای پشت آثاری کمتر دیده شده از اواسط قران نوزدهم ایران تا کنون و زوایایی از تاریخ متکثر فرهنگی و اجتماعی پرشیا- ایران کنونی- را روشن می‌کند.

نمایشگاه «ایران زمین» نشان می‌دهد که چگونه اشیایی با الهام از هنر و صنایع دستی، در جامعه ایرانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

تمرکز این نمایشگاه روی ۷ موضوع است: شادی و خوشبختی، پالایش و تطهیر، معنویت و فداکاری، شعر و خطاطی، مناسک و اجرا، صنعتگری و حمایت از صنعتگر و طبیعت و طراحی.

«ایران‌زمین» دربرگیرنده مواد و تکنیک‌های متنوعی است که از آن جمله می‌توان به صنایع دستی، فرش و قالیچه‌های دستباف، اسلحه و زره، شیشه، سرامیک و کاشی، پارچه، گلدوزی و ریخته‌گری اشاره کرد.

همچنین بنا به اعلام موزه، نمایشگاه «ایران‌زمین» تاثیرگذاری پرشیا در سراسر جهان از طریق دو مسیر بزرگ تجارت، یعنی جاده ابریشم و اقیانوس هند را به نمایش می‌گذارد. توجه ویژه‌ای نیز به تاثیرگذاری فرهنگ ایرانی روی صنعتگران و هنرمندان غیر ایرانی شده؛ از جمله فلورنس برادهرست، نقاش و طراح پارچه استرالیایی. به این منظور، آثار اصلی این هنرمند استرالیایی با موضوع سیمرغ، پرندگان ایران، انار و گل‌های ایران به نمایش درآمده است.

آغاز به کار این نمایشگاه هم‌زمان با نوروز در نظر گرفته شده است.

در این نمایشگاه، برنامه‌هایی مانند جشن نوروز، سفره هفت‌سین و جشن سیزده‌ به‌در نیز تدارک دیده شده است.

نمایشگاه ایران زمین از ۱۹ مارس تا ۳ آوریل ۲۰۲۱ در موزه پاورهاوس برپا خواهد بود.

لینک اطلاع از جزئیات بیشتر


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , جشن ها و رویدادها , فرهنگی
ارسال دیدگاه