وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 28 April 2024
» اخبار » نرخ بهره بانکی نخستین بار در ۱۱ سال گذشته افزایش یافت

تاریخ انتشار : 1401/02/14 - 5:34

نرخ بهره بانکی نخستین بار در ۱۱ سال گذشته افزایش یافت

صدای استرالیا- بانک مرکزی استرالیا، نخستین بار در 11 سال گذشته نرخ بهره بانکی را افزایش داد.

نرخ بهره در استرالیا در سطح 1.5 درصد باقی ماند

صدای استرالیا- بانک مرکزی استرالیا، نخستین بار در ۱۱ سال گذشته نرخ بهره بانکی را افزایش داد.

با تصمیم بانک مرکزی، نرخ بهره که از نوامبر ۲۰۲۰ و در میانه همه‌گیری کرونا یک دهم درصد تعیین شده بود، حالا بیش از میزان پیش‌بینی شده به ۳۵ صدم درصد رسیده است.

فیلیپ لو، رییس بانک مرکزی استرالیا در بیانیه‌ای به این مناسبت اعلام کرد: هیات مدیره بانک به این نتیجه رسید که اکنون زمان مناسبی برای حذف حمایت پولی است که در جریان همه‌گیری به منظور کمک به اقتصاد استرالیا وضع شده بود.

وی افزود: اقتصاد استرالیا نشان داده که دارای تاب‌آوری است و تورم به سرعت به سطوح بالاتر از حد پیش‌بینی رسیده است. همچنین شواهدی مبنی بر سرعت گرفتن افزایش دستمزدها وجود دارد. در این شرایط، و با در نظر گرفتن سطح پایین نرخ بهره، وقت نرمال‌سازی شرایط پولی کشور رسیده است.

با توجه به تورم قیمت مصرف کننده در سه‌ماهه منتهی به مارس و رسیدن تورم هسته و تورم شاخص مصرف کننده به بالاترین سطح در یک دهه گذشته، افزایش نرخ بهره قابل پیش‌بینی بود. اما میزان این افزایش کم‌تر از این برآورد می‌شد. کارشناسان انتظار رشد نرخ بهره به ۲۵ صدم درصد داشتند؛ اما تصمیم بانک مرکزی و رشد ۱۰ واحد درصدی بیشتر، موجب رشد نرخ برابری دلار و افت بازار سهام شد.

سه بانک کامن ولث، وست‌پک و ANZ سه شنبه شب اعلام کردند که در تطابق با تصمیم بانک مرکزی، نرخ متغیر وام مسکن خود را ۲۵ واحد درصد افزایش خواهند داد.

از سوی دیگر، این تصمیم بانک مرکزی در میانه کارزارهای انتخاباتی صورت گرفته که به گفته کارشناسان می‌تواند استقلال این بانک را زیر سوال ببرد.

۹ عضو هیات مدیره بانک مرکزی، از جمله دبیرکل وزارت خزانه‌داری، از سوی وزیر خزانه‌داری دولت انتخاب می‌شوند؛ در حالی که در کشورهای مشابه مانند کانادا چنین اتفاقی نمی‌افتد. هرچند که فیلیپ لو گفته است که انتخابات اثری روی این تصمیم نداشته و بانک مرکزی شرایط سیاسی را مدنظر قرار نداده است.

به گفته لو، نرخ بهره باز در چند مرحله افزایش خواهد یافت و به ۲٫۵ درصد خواهد رسید. البته اینکه چه زمانی نرخ بهره به این سطح برسد، بسته به شرایط و رویدادهای اقتصادی است.

منبع: گاردین


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه