وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 25 April 2024
» اخبار » قیمت ملک در سیدنی و ملبورن نخستین بار در دو سال گذشته کاهش یافت

تاریخ انتشار : 1401/02/13 - 5:31

قیمت ملک در سیدنی و ملبورن نخستین بار در دو سال گذشته کاهش یافت

صدای استرالیا– بازار املاک دو شهر بزرگ استرالیا، نخستین کاهش قیمت فصلی را از زمان همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ […]

قیمت ملک در سیدنی و ملبورن نخستین بار در دو سال گذشته کاهش یافت

صدای استرالیا– بازار املاک دو شهر بزرگ استرالیا، نخستین کاهش قیمت فصلی را از زمان همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ به این سو تجربه کرد.

داده‌های تازه شرکت کرلاجیک نشان می‌دهد که در سه ماهه گذشته، قیمت ملک در سیدنی با نیم درصد کاهش به حدود ۱٫۱ میلیون دلار و قیمت املاک ملبورن با یک دهم درصد افت به ۸۰۶ هزار و ۱۴۴ دلار رسیده است.

البته این نرخ‌ها که میانگین قیمت خانه و آپارتمان در این دو شهر است، همچنان بسیار بالاتر از یک سال قبل است. در کل، قیمت املاک در سیدنی در ۱۲ ماه گذشته ۱۴٫۷ و در ملبورن ۸٫۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گفته تیم لالس، مدیر تحقیقات کرلاجیک، چندین عامل در کاهش قیمت ملک در استرالیا نقش داشته که مهم‌ترین آنها، انتظار برای رشد تصاعدی نرخ بهره بوده است.

وی افزود: کاهش صرفه‌پذیری مسکن، نرخ‌های بالاتر وام‌های با دوره ثابت، افزایش میزان عرضه در برخی شهرها و افت تمایل خریداران، در سال گذشته روی بازار مسکن تاثیر گذاشته است.

لالس گفت: با رشد نرخ بهره، نرخ‌های متغیر وام نیز رو به افزایش خواهند رفت و ظرفیت وام‌گیرندگی را کاهش می‌دهند و همچنین بر فرایند سنجش اعتبار از سوی وام‌دهندگان اثر می‌گذارند.

البته قیمت ملک در همه پایتخت‌ها پایین نیامده است. در این بین، بریزبین با ۵٫۷ درصد رشد قیمت در فصل گذشته و رسیدن متوسط قیمت ملک به ۷۷۰ هزار و ۸۰۸ دلار بیشترین رشد را داشته و آدلاید با ۵٫۴ درصد رشد (۶۱۹ هزار و ۸۱۹ دلار) و پرت با ۲٫۴ درصد رشد (۵۵۲ هزار و ۱۲۸ دلار) در رده‌های بعدی هستند.

در مجموع قیمت مسکن در استرالیا در سه ماهه قبل به میزان ۱٫۹ درصد رشد کرده و به ۷۴۸ هزار و ۶۳۵ دلار رسیده است.

 

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها : ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه