وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tuesday 23 April 2024
» اخبار » قیمت‌ها در بازار املاک استرالیا امسال سر به فلک می‌کشد

تاریخ انتشار : 1399/11/13 - 6:15

قیمت‌ها در بازار املاک استرالیا امسال سر به فلک می‌کشد

صدای استرلیا– پیش‌بینی‌ می‌شود که قیمت املاک در استرالیا امسال رکورد جدیدی را خلق کند. داده‌های جدید نشان می‌دهد که […]

قیمت‌ها در بازار املاک استرالیا امسال سر به فلک می‌کشد

صدای استرلیا– پیش‌بینی‌ می‌شود که قیمت املاک در استرالیا امسال رکورد جدیدی را خلق کند.

داده‌های جدید نشان می‌دهد که عواملی، از جمله افرادی که با گذر از همه‌گیری کرونا، حالا پی تغییر سبک زندگی خود هستند، بهره بانکی بسیار پایین و محرک‌های اقتصادی دولت، امسال زمینه رشد قیمت املاک را فراهم می‌کند.

البته رکورد زدن متوسط قیمت املاک در سیدنی، هم اکنون اتفاق افتاده است. داده‌ها نشان می‌دهد که برخی از ساکنان مرکز شهر، با استفاده از فرصت افزایش امکان کار در خانه، به دنبال زندگی رویایی خود در حومه شهر، مانند نورترن بیچز و بلومانینز می‌روند.

سایر مراکز ایالات نیز شاهد بهبود اقتصادی قوی بوده‌اند و با افزایش تقاضا از سوی خانه‌ اولی‌های مواجه شده‌اند که با استفاده از فرصت کاهش قیمت‌ها در سال ۲۰۲۰ و صفر شدن مالیات حق تمبر خرید ملک، اقدام به خرید کرده‌اند.

گزارش اخیر موسسه مشاوره Riskwise پیش‌بینی کرده که ملبورن نیز با رشد ۸ تا ۱۲ درصدی ارزش ملک، در سال ۲۰۲۱ به سیدنی خواهد پیوست.

تحقیقات شرکت CoreLogic نیز نشان می‌دهد که قیمت ملک در سراسر استرالیا در سه ماهه پایانی سال گذشته ۲٫۳ درصد رشد کرده که تنها یک دهم درصد پایین‌تر از رکورد قبلی ثبت شده در اکتبر ۲۰۱۷ است.

بیشترین رشد قیمت‌ها نیز در مناطقی دیده می‌شود که شاهد افت بیشتری ناشی از دوران کرونا بوده‌اند؛ مانند کوینانا در پرت (۸٫۷ درصد)، برنساید در آدلاید (۷ درصد) و منطقه خوش منظره Rim در بریزبین (۶٫۵ درصد).

پیت وارجنت، هم بنیان‌گذار buyersbuyers.com.au می‌گوید: با فرض اینکه استرالیا می‌تواند ویروس کرونا را تحت کنترل نگه دارد، قیمت خانه امسال رکورد تازه‌ای را ثبت خواهد کرد.

بر اساس گزارش پلتفرم دیجیتال املاک Domain، متوسط قیمت ملک در سیدنی، به لطف رشد ۴٫۸ درصدی فقط در سه ماهه منتهی به دسامبر، با افزایش ۵۰ هزار دلاری نسبت به پیش از کرونا، به رکورد ۱٫۲۱۱٫۴۸۸ دلار رسید.

بیشترین میزان رشد در ۱۲ ماه گذشته نیز در مناطق حومه سیدنی مانند نورترن بیچز (۱۰٫۱ درصد) و بلومانتینز (۹٫۱ درصد) دیده می‌شود و البته بنا به گزارش Domain، منطقه ساحل مرکزی با رشد ۱۲٫۷ درصدی قیمت پیشتاز بوده است.

در ملبورن نیز که شاهد شدیدترین مقررات خانه‌نشینی بود، مالکان مرکز شهر شاهد کاهش ارزش خانه‌هایی بودند که پیش از همه‌گیری کرونا خریداری شده بود. اما در عین حال، از مارس گذشته تا کنون، در مناطقی مانند شبه جزیره مورنینگتون (۳٫۴ درصد) و ماریبیرنانگ در شمال غرب شهر (۱٫۸ درصد) افزایش قیمت دیده می‌شود.

وارجنت معتقد است که چشم انداز به سرعت از بازار خریدار (وضعیتی که در آن املاک به وفور برای عرضه وجود دارد و خریداران می‌توانند قیمت‌ها را پایین نگه دارند) به بازار فروشنده تغییر کرده؛ زیرا بسیاری از خریداران برای نخستین بار وارد بازار می‌شوند.

وی می‌گوید: خانه‌اولی‌ها و کسانی که نخستین بار در صدد ارتقای خانه خود برمی‌آیند، بازار را به پیش می‌برند. علاوه بر این، موجودی ملک نیز پایین است؛ بنابراین هر خانه‌ای، حتی نه چندان عالی هم به سرعت مشتری خود را پیدا می‌کند.

با وجود تداوم سخت اقتصادی برای بسیاری از استرالیایی‌ها، آنانی که توانسته‌اند شغل خود را حفظ کنند یا از حمایت‌های مالی دولت در برنامه جاب‌کیپر برخوردار شوند، دارای مزیت نسبی هستند. از سوی دیگر، تعویق بازپرداخت وام مسکن نیز در این زمینه کمک کرده است؛ هرچند که بنا به علام بانک مرکزی در ماه دسامبر، فقط ۳ درصد از بازپرداخت وام‌های خرید خانه و مشاغل به تعویق افتاده است.

منبع: گاردین

 

اخبار مرتبط:

کدام‌یک از شهرهای استرالیا ارزان‌ترین قیمت مسکن را دارند؟

بررسی وضعیت خدمات بانکی، وام و بازار مسکن در شرایط کرونا و پس از آن


برچسب ها : ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه