وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | Tuesday 19 March 2024
» اجتماعی » فیل وارد بشقاب غذا شد؛ پخت کوفته ماموت از سوی استارت‌آپ استرالیایی 

تاریخ انتشار : 1402/01/10 - 5:28

فیل وارد بشقاب غذا شد؛ پخت کوفته ماموت از سوی استارت‌آپ استرالیایی 

صدای استرالیا - یک شرکت استرالیایی از یک کوفته گوشت پرورش‌یافته آزمایشگاهی با استفاده از توالی ژنتیکی یک فیل‌سان منقرض‌شده رونمایی کرد و معلوم است که با این کار بحث‌های عمومی در مورد این غذای های‌تک داغ‌تر خواهد شد.


صدای استرالیا – یک شرکت استرالیایی از یک کوفته گوشت پرورش‌یافته آزمایشگاهی با استفاده از توالی ژنتیکی یک فیل‌سان منقرض‌شده رونمایی کرد و معلوم است که با این کار بحث‌های عمومی در مورد این غذای های‌تک داغ‌تر خواهد شد.

این رونمایی در «موزه علوم آمستردام» درست چند روز قبل از روز نخست آوریل انجام شد، روزی که در بسیاری از کشورها همچون روز سیزده بدر در ایران، به روز دروغ و شوخی معروف است. تیم نوآک‌اسمیت بنیانگذار استارت‌آپ استرالیایی به نام «Vow» در این زمینه می‌گوید: «دروغ سیزده به شما نمی‌گوییم بلکه این یک نوآوری واقعی است.»

گوشت آزمایشگاهی – که به آن گوشت کشت شده یا سلولی نیز گفته می‌شود – از سلول‌های حیوانی تهیه می‌شود. برای تولید آن نیازی به ذبح دام نیست و به گفته طرفدارانش، این روش نه تنها برای حیوانات بلکه برای محیط زیست نیز بهتر است.

نوآک‌اسمیت گفت که شرکتش در تولید این گوشت از اطلاعات ژنتیکی ماموت که در دسترس عموم است استفاده کرده و بخش‌های ناموجود را با داده‌های ژنتیکی نزدیک‌ترین خویشاوند زنده‌اش یعنی فیل آفریقایی جایگزین کرده و در نهایت آن را در سلول گوسفند پرورش دادند.

ممکن است لطفا یک ماموت دیگر بیرید کبابی کنیم!

با توجه به شرایط مناسب آزمایشگاهی، این سلول‌ها آنقدری تکثیر شدند که به برای پخت یک کوفته بزرگ بس باشد؛ اما خیلی هم به دلتان صابون نزنید که به این زودی‌ها چنین غذاهایی را برایتان در رستوران‌ها سرو کنند.

تاکنون، فقط کشور سنگاپور است که مصرف گوشت‌های سلولی را تایید کرده است. شرکت استرالیایی Vow امیدوار است تا اواخر امسال، اولین محصول خود یعنی گوشت کشت سلولی‌شده‌ی بلدرچین ژاپنی را در سنگاپور بفروش برساند.

قرار نیست این شرکت باز هم «کوفته ماموت» درست کند؛ حتی سازندگان آن نیز آن را نچشیده‌اند؛  قرار هم نیست آن را به تولید تجاری برسانند. در عوض، این محصول به عنوان منبعی از پروتئین معرفی شده و کنجاوی مردم در مورد آینده گوشت را برانگیخته کرد.

در طبخ کوفته ماموت، ابتدا آن را به آرامی پختند و سپس از بیرون با یک مشعل آن را برشته کردند. به گفته حاضران، وقتی که این کوفته در حال آماده شدن بود بوی خوبی داشت.

نوآک‌اسمیت گفت: «افرادی که آنجا بودند، گفتند که عطر چیزی شبیه به نمونه پیشتر ساخته شما ما یعنی گوشت آزمایشگاهی کروکودیل داشت.» رایحه‌ای کاملا منحصر به فرد و جدید از حیوانی که ۴ هزار سال قبل منقرض شده است.

به اعتقاد کارشناسان اگر این فناوری به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند اثرات مخرب زیست‌محیطی ناشی از تولید جهانی گوشت را در آینده به شدت کاهش دهد. هم اکنون بیش از ۱۰۰ شرکت در سراسر جهان بر روی محصولات گوشتی تولیدی با کشت سلولی تحقیق می‌کنند.

منبع: یورونیوز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه