وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024
» اخبار » عملکرد قوی‌تر اقتصاد استرالیا و هشدار کارشناسان در خصوص تعدیل بودجه

تاریخ انتشار : 1400/01/30 - 4:30

عملکرد قوی‌تر اقتصاد استرالیا و هشدار کارشناسان در خصوص تعدیل بودجه

صدای استرالیا- با توجه به عملکرد قوی‌تر اقتصاد نسبت به برآوردها، انتظار می‌رود که جاش فریدنبرگ، بودجه بسیار بهتر از آنچه در چند ماه گذشته پیش‌بینی‌ می‌شد، ارایه کند.


صدای استرالیا– با توجه به عملکرد قوی‌تر اقتصاد نسبت به برآوردها، انتظار می‌رود که جاش فریدنبرگ، بودجه بسیار بهتر از آنچه در چند ماه گذشته پیش‌بینی‌ می‌شد، ارایه کند.

اما اقتصاددانان هشدار می‌دهند که وزیر خزانه‌داری نباید تعجیل کند و به منظور کاهش بدهی‌ها از میزان بودجه بکاهد.

آنان می‌گویند که پس از شوک ناشی از رکود عمیق سال گذشته، باید بودجه‌های محتاطانه ارایه کرد.

البته، وضعیت بهتر بودجه‌ای اجازه می‌دهد که تعدادی از سیاست‌های هدفمند معرفی شود و بسته وعده داده شده مراقبت از سالمندان نیز به اجرا درآید.

گفته می‌شود در لایحه بودجه که قرار است روز ۱۱ می ارایه شود، دولت فدرال مبلغ ۱۰ میلیارد دلار به بسته مراقبت از سالمندان اختصاص داده است.

در بررسی شش ماهه بودجه که در ماه دسامبر گذشته منتشر شد، ۱۹۷٫۷ میلیارد دلار کرسی برای سال مالی ۲۱/۲۰۲۰ و  ۱۰۸٫۵ میلیارد دلاری کسری برای ۲۲/۲۰۲۱  پیش‌بینی شده بود.

اما بنا به گفته کریس ریچاردسون، اقتصاددان دیلویت، در روز تقدیم بودجه، وزیر خزانه‌داری، کسری بودجه‌ای بسیار پایین‌تر اعلام خواهد کرد، زیرا وضعیت اقتصاد به طور قابل‌ملاحظه‌ای بهتر است.

وارن هوگان، مشاور اقتصادی بانک جودو نیز با تایید اینکه وضعیت بودجه، به دلیل کاهش بیکاری، رشد قوی‌تر اقتصادی و افزایش قیمت کالاها، به ویژه سنگ آهن، بهتر خواهد بود، توصیه کرد که دولت صبور باشد و از وسوسه سیاست‌های سختگیرانه مالی اجتناب کند.

وی گفت: دولت علاقه دارد که بودجه را به سرعت به نظم درآورد؛ اما در حال حاضر این راهبرد مناسبی نیست و باید به اقتصاد فرصت داد که خودش را بازسازی کند.

در عین حال، شین اولیور، اقتصاددان ارشد AMP Capital معتقد است که میزان کسری بودجه برای سال مالی ۲۱/۲۰۲۰ در حدود ۱۲۵ میلیارد دلار خواهد بود، زیرا تقویت وضعیت اشتغال، به معنی رشد درآمدهای مالیاتی برای دولت است.

جاش فریدنبرگ، در زمانی که همه‌گیری و رکود در استرالیا آغاز شده بود، گفت که قصد ندارد تا پیش از آنکه نرخ بیکاری به زیر ۶ درصد برسد، بازسازی بودجه را آغاز کند.

ماه مارس گذشته، نرخ بیکاری به ۵٫۶ درصد رسید؛ اما به گفته ریچاردسون، هنوز برای تعدیل بودجه زود است.

وی افزود: بانک مرکزی، نرخ بیکاری ۴٫۵ درصدی را هدف گرفته و دولت نیز باید برای تعدیل بودجه، منتظر کاهش نرخ بیکاری به زیر ۵ درصد بماند.

منبع: ۷ نیوز


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه