وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 26 April 2024
» اجتماعی » راهنمای انتخاب نام برای فرزندان در استرالیا

تاریخ انتشار : 1397/08/30 - 12:59

راهنمای انتخاب نام برای فرزندان در استرالیا

صدای استرالیا – سفارت ایران در استرالیا طی اطلاعیه‌ای که در کانال تلگرام این سفارتخانه منتشر شده است، نکاتی را در خصوص انتخاب نام فرزندان در استرالیا متذکر شد.

راهنمای انتخاب نام برای فرزندان در استرالیا

صدای استرالیا – سفارت ایران در استرالیا طی اطلاعیه‌ای که در کانال تلگرام این سفارتخانه منتشر شده است، نکاتی را در خصوص انتخاب نام فرزندان در استرالیا متذکر شد.

اطلاعیه سفارت ایران در استرالیا به شرح زیر است:

طبق ماده بیست قانون ثبت احوال کشور مصوب سال ۱۳۵۵، انتخاب نام با اعلام کننده (پدر ومادر) است. اما بعضی از نامها بدلیل عدم تناسب نام با جنس نوزاد یا دارا بودن معنی غیرقابل قبول و… در این قانون غیرمجاز اعلام گردیده است. از اینرو سازمان ثبت احوال کشور فهرستی از نام‌های مجاز و غیرمجاز را تهیه نموده است. چنانچه نامی که هموطنان برای فرزندشان انتخاب نموده‌اند از نامهای معروف و متداول نیست، می‌توانند با مراجعه به این فهرست از مجاز یاغیرمجاز بودن نام مورد نظر خود مطلع شوند.

https://www.sabteahval.ir/default.aspx?tabid=5939

چنانچه نامی را که انتخاب کرده اید در هیچکدام از فهرستهای نامهای مجاز یا غیر مجاز موجود نباشد، نام مورد نظر را از طریق ایمیل cbr.consular@mfa.ir استعلام نمایید.

چنانچه نام انتخاب شده برای فرزند غیر مجاز باشد و برای وی گواهی ولادت استرالیایی نیز صادر شده باشد، والدین می‌توانند با انتخاب یک نام مجاز و نوشتن عبارت ” با تغییر نام فرزندم از ….. به ….. موافقت دارم” درپشت برگ گواهی ولادت استرالیایی و امضا آن تقاضای صدور شناسنامه نمایند.

در صورتیکه در شناسنامه پدر پیشوند “سید” قبل از نام پدر وجود داشته باشد، در شناسنامه فرزند نیز به تناسب جنس  پیشوند “سید” یا “سیده” و یا پسوند “سادات” درج خواهد شد. در صورتیکه فرزند شما دختر می‌باشد لطفا در فرم درخواست شناسنامه واژه مورد نظر خود را از بین “سیده”  یا “سادات”  انتخاب و درج نمایید.

همچنین طبق قانون ثبت احوال نام خانوادگی فرزند همان نام خانوادگی پدر در شناسنامه ایرانی می‌باشد.

🔻 توصیه می‌شود جهت جلوگیری از بروز احتمالی مشکلات هویتی در آینده از انتخاب نام‌های غیرمجاز و یا انتخاب نام خانوادگی مغایر با نام خانوادگی ایرانی پدر در گواهی ولادت استرالیایی فرزند خودداری شود. پیشنهاد می‌گردد که پس از انتخاب نام مجاز و درج نام خانوادگی مطابق با نام خانوادگی ایرانی پدر در گواهی ولادت استرالیایی و پس از صدور شناسنامه ایرانی، در صورت تمایل نسبت به ارائه درخواست تغییر نام یا نام خانوادگی فرزند به اداره مربوطه در استرالیا اقدام نمایید.

🔻 اقلیتهای دینی(ادیان رسمی مندرج در قانون اساسی) میتوانند مطابق فرهنگ و آیین خود نام مورد نظر را انتخاب نمایند.


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , دانستنی های استرالیا , زندگی در استرالیا , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه