وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024
» اجتماعی » دستگیری مردی که در هواپیما بلوا به پا کرد؛ فعالیت فرودگاه سیدنی مختل شد

تاریخ انتشار : 1402/05/24 - 5:12

دستگیری مردی که در هواپیما بلوا به پا کرد؛ فعالیت فرودگاه سیدنی مختل شد

صدای استرالیا– حادثه به وجود آمده در بعد از ظهر روز دوشنبه در پرواز هواپیمایی مالزی به مقصد کوالالامپور، موجب […]

دستگیری مردی که در هواپیما بلوا به پا کرد؛ فعالیت فرودگاه سیدنی مختل شد

صدای استرالیا– حادثه به وجود آمده در بعد از ظهر روز دوشنبه در پرواز هواپیمایی مالزی به مقصد کوالالامپور، موجب شد که بیش از ۳۰ پرواز داخلی فرودگاه سیدنی لغو شود و تعداد زیادی پرواز با تاخیر مواجه شود.

پرواز شماره MH122 هواپیمایی مالزی ساعت ۱۳:۴۰ دیروز با ۱۹۹ مسافر و ۱۲ نفر خدمه فرودگاه سیدنی را ترک کرد؛ اما به دلیل بروز وضعیت اضطراری، ساعت ۱۳:۴۷ دوباره در همین فرودگاه به زمین نشست.

ویدیوی منتشر شده از درون این هواپیما مردی را نشان می‌دهد که یک کوله‌پشتی به دست دارد و مسافران و خدمه پرواز را تهدید می‌کند.

به گفته ولوتا پارامبات که به همراه همسر و فرزندانش سوار این هواپیما بوده، این مرد مدت کوتاهی پس از بلند شدن هواپیما از زمین، با صدای بلند شروع به دعا کرده است. اما پس از گذشت نیم ساعت، از جای خود بلند شده و شروع به هل دادن مسافران کرده است.

وی افزود: مرد مذکور شروع به خواندن خطبه کرد و مدام از مسافران می‌پرسید که بنده الله هستند یا نه.

پارامبات مدعی است که این مرد کیسه سیاه‌رنگی همراه داشت که به آن اشاره می‌کرد و می‌گفت «قدرت زیادی» دارد و «آماده انجام هر کاری برای خدا» است.

البته گویا این مرد، مشخصا کلمه بمب را به کار نبرده است. اما به گفته پارامبات، کیسه‌اش را در دست گرفته بود و می‌گفت «من قدرت را در دست دارم.»

وی خدمه پرواز را به خاطر اقدامات‌شان و آرام کردن مرد مذکور و باقی مسافران تحسین کرد و گفت: تا زمان فرود، خیلی از مسافران از ماجرا خبر نداشتند و تازه پس از مراجعه به اینترنت فهمیدند که ممکن است به گروگان گرفته شده باشند و آن زمان بود که سر و صدای مسافران بلند شد.

این مرد ۴۵ ساله دستگیر شده اما هنوز عناوین اتهامی او اعلام نشده است.

پلیس فدرال استرالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: پلیس فدرال قصد ندارد مسایل عملیاتی را افشا کند. البته یک طرح واکنش اضطراری به اجرا درآمد و به محض اینکه شرایط برای مسافران و خدمه امن تشخیص داده شد، عملیات تخلیه به اجرا در آمد.

اما مدت زمان سپری شده بین فرود آمدن هواپیما تا تخلیه مسافران، سوال‌هایی را ایجاد کرده است؛ زیرا نخستین مسافران ساعت ۱۸:۳۰ بعد از ظهر از هواپیما تخلیه شدند.

به گفته پارامبات، پلیس مرد مذکور را هنگام دستگیری به زمین خوابانده است.

وی گفت: او مقاومت می‌کرد و می‌گفت که «من به پلیس تعلق ندارم. من متعلق به الله هستم.»

مسافران این پرواز به سالن استراحت فرودگاه منتقل شدند و پلیس درباره حادثه از آنها پرس و جو کرد. هیچ کدام از مسافران پرواز نیز اجازه به همراه داشتن چمدان و بارشان را نداشتند. این در حالی است که برخی از مسافران می‌گویند که داروهای مورد نیازشان را در هواپیما جا گذاشته‌اند.

مسافران همچنین می‌گویند که درباره زمان پرواز دوباره به آنها اطلاعی داده نشده است.

پس از پاسخ به سوالات پلیس، افرادی که در سیدنی زندگی می‌کردند اجازه پیدا کردند که به خانه بروند و به سایرین هم ووچرهایی برای اقامت در هتل‌های اطراف فرودگاه داده شد.

شرکت هواپیمایی مالزی نیز اعلام کرد که این پرواز به دلیل حضور یک مسافر اخلال‌گر و به منظور تامین ایمنی، با تصمیم کاپیتان پرواز به سیدنی بازگشته است.

این شرکت اعلام کرد: پلیس هواپیما را به طور کامل بازرسی خواهد کرد و مسافران پس از صدور مجوز، به پروازهای موجود بعدی منتقل خواهند شد.

بنا به اعلام فرودگاه سیدنی، ۳۲ پرواز داخلی شامل ۱۶ پرواز ورودی و ۱۶ پرواز خروجی از فرودگاه لغو شده و سایر پروازهای داخلی نیز تا ۹۰ دقیقه تاخیر داشته‌اند. ضمن اینکه هیچ پرواز بین المللی تحت تأثیر قرار نگرفته است.

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه