وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 28 April 2024
» اجتماعی » بهار ناآرام استرالیا؛ باران و سیل پس از گرمای سوزان و دوباره گرما

تاریخ انتشار : 1402/07/12 - 1:16

بهار ناآرام استرالیا؛ باران و سیل پس از گرمای سوزان و دوباره گرما

صدای استرالیا- پیش از بارش گشترده باران در میانه هفته و احتمالا یکی از سردترین روزهای ساحل شرقی، دور دیگری از گرمای بهاری جنوب شرقی استرالیا را فرا می‌گیرد.


صدای استرالیا– صدای استرالیا- پیش از بارش گشترده باران در میانه هفته و احتمالا یکی از سردترین روزهای ساحل شرقی، دور دیگری از گرمای بهاری جنوب شرقی استرالیا را فرا می‌گیرد.

تازه‌ترین موج گرمای شدید، پس از یک آخر هفته بسیار گرم فرا می‌رسد. در آخر هفته گذشته، داغ‌ترین فینال لیگ ملی راگبی که تا کنون ثبت شده و چهارمین فینال داغ لیگ فوتبال استرالیا در ویکتوریا برگزار شد.

روز دوشنبه و پس از یک دوره کوتاه خنکی، هوای داغ و خشک به جنوب شرقی کشور برگشت.

بادهای گرم و خشک در روز دوشنبه موجب بروز آتش‌سوزی‌های غیرقابل مهار متعددی شد و دمای هوا بیش از ده درجه سانتی‌گراد از میانگین دمای اکتبر در استرالیای جنوبی، شمال ویکتوریا و غرب نیوساوت‌ولز بالاتر رفت.

شهر بروکن هیل در روز دوشنبه یکی از بالاترین دماهای کشور را با ۳۸ درجه سانتی‌گراد تجربه کرد که فقط یک درجه از بالاترین رکورد ثبت شده در ماه اکتبر پایین‌تر بود.

سدونا در استرالیا جنوبی دمای سوزان ۳۹ درجه سانتی‌گراد را ثبت کرد که ۱۵ درجه بالاتر از میانگین ماه اکتبر بود. میلدورا در ایالت ویکتوریا نیز با ۳۸ درجه سانتی‌گراد، ۱۳ درجه بالاتر از میانگین ماه اکتبر خودش را تجربه کرد.

موج‌های گرمایی پی در پی در اوایل بهار موجب شده که استرالیا سومین سپتامبر گرم از سال ۱۹۱۰ تا کنون را پشت سر بگذارد. دمای هوا در ماه مذکور ۲٫۴ درجه بالاتر از میانگین بوده است.

از سوی دیگر، میزان بارندگی در ماه سپتامبر نیز به پایین‌ترین میزان از سال ۱۹۰۰ تا کنون رسید. در این ماه تنها ۴٫۸ میلی‌متر در سراسر کشور باران بارید.

داغ در نیوساوت‌ولز، سرد در استرالیای جنوبی و ویکتوریا

موج هوای گرم روز سه‌شنبه به شمال و شرق نیوساوت‌ولز منتقل می‌شود و در همین حال یک جبهه هوای سرد که موجب خنکی هوا و بارندگی می‌شود، استرالیای جنوبی و ویکتوریا را در برمی‌گیرد.

پیش بینی می شود سیدنی ششمین روز خود را در بهار امسال بالای ۳۰ درجه سانتیگراد ثبت کند – بسیار بالاتر از میانگین تا اوایل اکتبر که کمتر از یک روز بالاتر از ۳۰ درجه است.

هم‌زمان با افزایش دما، باد نیز در سراسر نیوساوت‌ولز شدت می‌گیرد و سرعت وزش باد در نواری از شمال غربی تا ساحل جنوبی به حدود ۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

ترکیب دمای بالا، باد شدید و رطوبت کم، منجر به افزایش خطر آتش‌سوزی در چندین منطقه از جمله سیدنی بزرگ خواهد شد.

اما جبهه هوای سردی که راهی استرالیای جنوبی و ویکتوریا می‌شود، در ۴۸ ساعت آینده کاهش دما تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد را در سراسر ایالت‌های جنوبی در پی خواهد داشت و حتی پیش‌بینی می‌شود که در روز پنج‌شنبه شاهد بارش برف در مناطق کوهستانی باشیم.

سیل در ایالت‌های خشک جنوب شرقی

بر خلاف تغییر دماهای خشک پیشین در ماه سپتامبر، جبهه هوای سرد این هفته با رطوبت استوایی مناطق شمالی پیوند خورده و موجب بارندگی‌های مستمر می‌شود.

سنگین‌ترین بارش‌ها در روز سه‌شنبه احتمالاً در شرق ویکتوریا خواهد بود و تا نیمه شب، تا ۵۰ میلی‌متر باران خواهد بارید.

با شکل گیری یک سیستم کم فشار در روز چهارشنبه نیز باران‌های گسترده و توفان از ویکتوریا و استرالیای جنوبی تا نیوساوت‌ولز و جنوب کوئینزلند امتداد می‌یابد و در اکثر مناطق حوضه آبریز موری جنوبی شاهد بارش‌هایی بیش از مجموع یک ماه باران خواهیم بود.

این میزان بارندگی برای تامین رطوبت مورد نیاز به منظور کاهش خطر آتش‌سوزی در کوتاه مدت کافی است.

پیش‌بینی می‌شود که مجموع بارندگی‌های سه روزه در نواری از ملبورن تا هی به حداقل ۲۵ میلی‌متر برسد.

اگرچه با کمبود محسوس بارندگی از اواسط زمستان، این بارش‌ها می‌تواند موجب خوشحالی شود؛ اما در روز چهارشنبه خطر وقوع سیل را به ویژه در سواحل شرقی گیپسلند به همراه خواهد داشت.

این سیستم کم فشار می‌تواند بیش از ۱۰۰ میلی‌متر بارندگی در شرق ویکتوریا و جنوب شرقی نیوساوت‌ولز تولید کند که به طغیان رودخانه‌ها خواهد انجامید.

همراه با سیل، تندباد نیز تا پنجشنبه برای شرق ویکتوریا و جنوب شرقی نیوساوت‌ولز پیش‌بینی می‌شود و احتمال سقوط درختان و قطع برق وجود خواهد داشت.

منبع: شبکه خبری ای‌بی‌سی


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه