وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024
» اخبار » امضای بزرگترین توافق تجاری در جهان با حضور استرالیا و نیوزیلند

تاریخ انتشار : 1399/08/26 - 5:46

امضای بزرگترین توافق تجاری در جهان با حضور استرالیا و نیوزیلند

صدای استرالیا - ۱۵ کشور در آسیا و اقیانوسیه روز یکشنبه با امضای توافقنامه‌ای بزرگترین گروه تجارت آزاد را تشکیل دادند؛ در این توافق که مورد حمایت چین است، آمریکا حضور ندارد.


صدای استرالیا – ۱۵ کشور در آسیا و اقیانوسیه روز یکشنبه با امضای توافقنامه‌ای بزرگترین گروه تجارت آزاد را تشکیل دادند؛ در این توافق که مورد حمایت چین است، آمریکا حضور ندارد.

توافق تشکیل گروه “همکاری اقتصادی جامع منطقه‌ای” (موسوم به “آرسی‌ایی‌پی”) در یک نشست مجازی منطقه‌ای به میزبانی هانوی در ویتنام به امضا رسیده است.

گروه “همکاری اقتصادی جامع منطقه‌ای” متشکل از ۱۰ عضو انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) و پنج کشور چین، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند است.

این گروه ممکن است به چین به عنوان شریک اصلی تکیه کند و نقش این کشور را در اقتصاد جهان پر رنگ‌تر کند؛ قدرتهای بزرگ اقتصادی در جنوب شرقی آسیا نظیر ژاپن، کره جنوبی در همکاری با چین ممکن است با شرایط جدید در وضعیت بهتری برای ساماندهی قوانین تجاری منطقه قرار گیرند.

هدف این گروه در سالهای آینده کاهش تعرفه‌ها در بسیاری از مناطق است.

تشکیل گروه “همکاری اقتصادی جامع منطقه‌ای” می‌تواند به چین کمک کند وابستگی خود را به بازارها و فن‌آوری خارجی کاهش دهد.

غیبت آمریکا از این توافق و همچنین پیمان تجاری اقیانوس آرام (ترانس پاسیفیک) این کشور را از دو گروه مهم تجاری خارج کرده که کشورهای دارای سریعترین رشد اقتصادی منطقه را در اختیار دارد.

بعضی از تحلیلگران می‌گویند بنظر نمی‌رسد جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا در آینده نزدیک آمریکا را به پیمان تجاری اقیانوس آرام (ترانس پاسیفیک) ملحق کند؛ چون دولت جدید آمریکا احتمالا باید به اولویتهایی نظیر مهار کووید-۱۹ در آمریکا بپردازد.

وزیر دارایی چین می‌گوید با تشکیل این گروه بعضی تعرفه‌ها در کشورهای عضو فورا حذف می‌شوند؛ البته هنوز مشخص نیست چه محصولاتی و چه کشورهایی مشمول “حذف فوری تعرفه‌ها” قرار می‌گیرند.

توافق اخیر در حاشیه اجلاس “آسه‌آن” که بطور مجازی برگزار می‌شد به امضا رسیده است؛ این در حالیست که رهبران آسیایی با افزایش تنشها در دریای جنوب چین و تصمیم گیری درباره برنامه‌هایی برای بهبود اقتصادی پس از شیوع کرونا در منطقه مواجهند؛ جایی که رقابت اقتصادی چین و آمریکا رو به افزایش گذاشته است.

نگوین ژوان، نخست وزیر ویتنام در این جلسه مجازی گفته است: ” گروه همکاری اقتصادی جامع منطقه‌ای به زودی به تصویب کشورهای امضاکننده خواهد و اجرایی خواهد شد؛ که این در بهبود اقتصادی پس از سپری کردن کرونا مشارکت خواهد داشت.”

او گفته: “این گروه ۳۰ درصد اقتصاد جهان را در اختیار خواهد داشت؛ ۳۰ درصد جمعیت جهان و بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر مشتری در جهان را پوشش خواهد داد.”

وزیر دارایی چین می‌گوید این گروه قول می‌دهد بعضی تعرفه‌ها را در کشورهای عضو حذف کند؛ “بعضی از آنها فورا و بعضی دیگر طی ده سال.”

البته هنوز مشخص نیست چه محصولاتی و چه کشورهایی مشمول “حذف فوری تعرفه‌ها” قرار می‌گیرند.

وزارت دارایی چین در بیاینه‌ای گفته: “برای اولین بار چین و ژاپن به توافقی عالی برای کاهش تعرفه‌ها دست یافتند؛ و به پیشرفتی تاریخی دست یافته‌اند.”

وزیر تجارت اندونزی هفته پیش گفته بود این توافق زمانی اجرایی خواهد شد که تعداد کافی از کشورهای مشارکت کننده “تا دو سال دیگر توافق را در کشورشان به تصویب برسانند.”

هند نوامبر سال گذشته از مذاکرات برای پیوستن به این گروه خارج شد اما رهبران “آسه‌ان” می‌گویند درب مذاکرات و الحاق به روی این کشور باز خواهد بود.

توافق اخیر برای اولین بار چین، ژاپن و کره جنوبی را در توافق آزاد تجاری قرار داده است.

در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تنش تجاری میان آمریکا و چین به جنگ تجاری منجر شد که دو کشور در مقاطعی تعرفه‌ها را بالا بردند.

مناقشه بین این دو کشور که از سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز شد، باعث اختلال در مبادلات تجاری در جهان ، کند شدن رشد اقتصادی دنیا و اضطراب در میان سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی شد.

منبع: بی‌بی‌سی فارسی


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه