وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 28 April 2024
» اخبار » استرالیا روابط دفاعی اقیانوس آرام با فرانسه را تقویت می‌کند

تاریخ انتشار : 1402/09/14 - 1:35

استرالیا روابط دفاعی اقیانوس آرام با فرانسه را تقویت می‌کند

صدای استرالیا - استرالیا و فرانسه تلاش می‌کنند تا روابط خود را در سطح دوستانه پیش از مناقشات سال ۲۰۲۱ بازسازی کنند و در اولین گام روابط دفاعی اقیانوس آرام با فرانسه تقویت می‌شود.


صدای استرالیا – استرالیا و فرانسه تلاش می‌کنند تا روابط خود را در سطح دوستانه پیش از مناقشات سال ۲۰۲۱ بازسازی کنند و در اولین گام روابط دفاعی اقیانوس آرام با فرانسه تقویت می‌شود.

فرانسه و استرالیا هر دو بر نقشه راه جدیدی برای روابط دوجانبه خود تایید کرده و وعده داده‌اند دسترسی متقابل به تاسیسات نظامی در منطقه را افزایش دهند و برنامه‌های خود را در پروژه‌های پایش آب و هوا در اقیانوس آرام هماهنگ کنند.

این در حالی است که هر دو کشور به دنبال بازسازی روابط پس از پرونده ارسال خون آلوده از سوی فرانسه و بی اعتمادی ناشی از قطع همکاری با برنامه آکوس (پروژه ساخت زیردریایی های اتمی در استرالیا) در سال ۲۰۲۱ هستند، زمانی که استرالیا یک قرارداد پرسود چند میلیارد دلاری زیردریایی با شرکت ساخت زیردریایی فرانسوی را کنار گذاشت.

بر اساس دستور کار جدید، استرالیا و فرانسه توافق کرده‌اند که دسترسی نظامیان خود به تأسیسات دفاعی یکدیگر را در سراسر منطقه آسان‌تر و همچنین مشارکت جدیدی را برای «توسعه همکاری و هماهنگی عملیاتی» در ابتکارات کلیدی آب و هوایی راه اندازی کنند.

دو کشور همچنین مجموعه‌ای از برنامه‌های جدید را برای تأمین مالی تحقیقات جدید در مورد انتقال انرژی، ایجاد یک برنامه دانشگاهی جدید برای ایجاد پیوندهای آکادمیک بیشتر بین فرانسه و استرالیا طراحی شده است و گفت‌وگو در مورد همکاری مواد معدنی حیاتی را آغاز خواهند کرد.

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه درباره این مذاکرات گفت: هر دو کشور می‌خواهند از مناقشه آکوس عبور کنند و بر همکاری با یکدیگر برای ایجاد ثبات در منطقه و اقدامات لازم در برابر تغییرات آب و هوایی تمرکز خواهند کرد.

وی افزود: وظیفه ما از سرگیری نوع روابطی بود که قبل از سپتامبر ۲۰۲۱ داشتیم اما فراتر از آن، ایجاد یک رابطه جدید، برای پروژه های جدید را در برنامه داریم. ما ملتی در اقیانوس آرام و مصمم هستیم همکاری خود با شرکای منطقه، از جمله شریک شماره یک منطقه برای ما، استرالیا، تقویت کنیم.

فرانسه حضور نظامی قابل توجهی در سرزمین‌های اقیانوس آرام خود دارد و تقریباً ۳ هزار پرسنل در پایگاه‌های نظامی متعدد در پلی‌نزی فرانسه و کالدونیای جدید مستقر هستند.

در اوایل سال جاری، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد: حضور نظامی فرانسه را در کالدونیای جدید گسترش خواهد داد و یک آکادمی جدید در نومئا برای آموزش نظامیان منطقه ایجاد خواهد کرد.

کولونا گفت: همکاری دفاعی بین استرالیا و فرانسه بسیار مهم است و هر دو کشور می‌خواهند در رزمایش‌های مشترک پیچیده‌تر و تبادل اطلاعات شرکت کنند.

وی اظهار داشت: ما این همکاری و قابلیت همکاری را از طریق دسترسی متقابل و از طریق افزایش فعالیت های مشترک افزایش خواهیم داد.

پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا نیز گفت: استرالیا می خواهد همکاری با فرانسه در اقیانوس آرام را افزایش دهد و نقشه راه جدید را بخش مهمی از روند از سرگیری روابط خواند.

منبع: خبرگزاری ایرنا به نقل از ای‌بی‌سی نیوز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه