وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024
» اخبار » از افسری تا رهبری؛ هر آنچه درباره پیتر داتون می‌دانیم

تاریخ انتشار : 1401/03/10 - 4:59

از افسری تا رهبری؛ هر آنچه درباره پیتر داتون می‌دانیم

صدای استرالیا- پیتر داتون، وزیر سابق دفاع دولت استرالیا، رسما جانشین اسکات موریسون در پست رهبری حزب لیبرال شد. این […]

از افسری تا رهبری؛ هر آنچه درباره پیتر داتون می‌دانیم

صدای استرالیا- پیتر داتون، وزیر سابق دفاع دولت استرالیا، رسما جانشین اسکات موریسون در پست رهبری حزب لیبرال شد.

این سیاستمدار ۵۱ ساله، بدون رقیب به رهبری حزب برگزیده شد و سوزان لی، وزیر پیشین محیط زیست نیز معاون وی خواهد بود.

داتون، نخستین فردی از کوئینزلند است که به بالاترین پست در حزب لیبرال می‌رسد. او وعده داده که حزب را به ارزش‌های اصیل‌اش بازگرداند.

داتون در ۱۸ نوامبر سال ۱۹۷۰ در بوندال، حومه‌ای در شمال بریزبین به دنیا آمد. وی بزرگ‌ترین فرزند میان ۵ فرزند خانواده با سه خواهر و یک برادر بود. مادرش آیلسا لیچ، در مهدکودک کار می‌کرد و پدرش، بروس داتون، معمار بود.

خود او می‌گوید: پدرم بنایی می‌کرد و مادرم برای اینکه هزینه‌های مدرسه ما را بدهد، شغل دوم داشت. بنابراین ما دوره کودکی ممتازی نداشتیم. ما در یک خانواده بسیار عالی بزرگ‌ شدیم و به همین دلیل خانواده برای من بسیار مهم است.

 

از کودکی تا خدمت در پلیس

داتون در سن ۱۸ سالگی و پس از فارغ‌التحصیلی در دبیرستان انگلیکن سنت پل بریزبین، به شاخه جوانان حزب لیبرال پیوست.

وی سپس وارد آکادمی پلیس کوئینزلند شد و ۹ سال در این نیرو گذراند و در واحد مواد مخدر و مجرمان جنسی خدمت کرد.

وی با یادآوری این دوره می‌گوید: به عنوان یک افسر پلیس، بد و خوب جامعه را دیده‌ام. با مردمی بی‌نظیر و مهربان برخورد داشته‌ام که به افراد گرفتار با اشتیاق کمک می‌کنند و شاهد بروز رفتارهای بیمارگونه از سوی افرادی بوده‌ام که به زحمت در جامعه اهل تساهل ما، جا می‌گیرند.

 

از کسب‌وکار تا سیاست

پیتر داتون پس از آویختن لباس افسری و خروج از نیروی پلیس، دوباره به تحصیل پرداخت و با مدرک کارشناسی کسب‌وکار از دانشگاه فناوری کوئینزلند فارغ‌التحصیل شد و سپس به همراه پدرش، شرکتی را به نام Dutton Holdings تاسیس کرد که کارش خرید و بازسازی مراکز نگهداری از کودکان بود.

از آن زمان تا کنون، این سیاستمدار ۵۱ ساله سرمایه‌ای چند میلیون دلاری در زمینه املاک برای خود دست و پا کرده است.

سال ۲۰۰۱، زمانی که داتون ۳۰ سال داشت، به عنوان نماینده دیکسون در پارلمان انتخاب شد و سه سال بعد، به عنوان وزیر مشارکت نیروی کار برگزیده شد.

از آن زمان تا کنون، پیتر داتون در سمت‌های متعددی شامل وزیر در سایه امور مالی، رقابت و مقررات زدایی، وزیر در سایه بهداشت و سالمندی، وزیر بهداشت، وزیر ورزش، وزیر مهاجرت و محافظت مرزها و وزیر امور داخلی، خدمت کرده است. آخرین سمت دولتی او نیز وزارت دفاع در دولت اسکات موریسون بود. هر چند در این سال‌ها در مرکز جنجال‌هایی هم بوده است.

ازجمله در سال ۲۰۱۷ و در زمان تصویب قانون ازدواج همجنسگرایان، او نظر شخصی خود را مخالفت با این موضوع اعلام کرد؛ هرچند که در پارلمان، زمانی که مشخص شد اکثریت حزب از تصویب این قانون حمایت می‌کند، او نیز به آن رای مثبت داد.

سال گذشته نیز پس از اینکه نیروهای نظامی در مراسم روز جهانی مبارزه با همجنسگرا هراسی، لباس‌های رنگین‌کمانی به تن کردند، او به عنوان وزیر دفاع، به نیروها و پرسنل تحت فرماندهی خود دستور داد تا از برگزاری رویدادهایی که در آنها، کارکنان تشویق به پوشیدن لباس‌های خاصی می‌پوشند، خودداری شود؛ اقدامی که موجب شد به داتون لقب «وزیر جنگ‌های فرهنگی» داده شود.

داتون در سال ۲۰۱۴ نیز به سمت وزیر مهاجرت و حفاظت از مرزها برگزیده شد؛ اما برخی اظهارنظرها و تصمیمات او در این زمینه بحث‌برانگیز بوده است.

از جمله اینکه قبل از انتخابات ۲۰۱۶ در مورد پناهندگان گفت: بسیاری از آنها سواد خواندن و نوشتن به زبان خود را هم ندارند؛ چه برسد به انگلیسی؛ و این افراد شغل‌های استرالیایی‌ها را اشغال می‌کنند. در نهایت و در جریان انتخابات آن سال، حاشیه رای داتون از ۶٫۷ به ۱٫۶ کاهش یافت و او با کمتر از ۳۰۰۰ رای در برابر لیندا لاوارش، نامزد حزب کارگر شکست خورد.

 

خانواده و مشکل پوستی

در خارج از دنیای سیاست، پیتر داتون و همسر دوم‌اش، کریلی، دو پسر به نام‌های هری و تام دارند. این دو در سال ۲۰۰۳ و پس از جدایی داتون از همسر اولش‌اش ازدواج کردند. داتون نخستین بار در سن ۲۲ سالگی ازدواج کرده بود و از همسر اول‌اش نیز دختری به نام ربکا دارد.

همچنین پس از آنکه تانیا پیلبرسک، نماینده حزب کارگر، به دلیل نداشتن مو در سر و صورت با ولدرمورت مجموعه داستان‌های هری‌پاتر مقایسه کرد، داتون فاش کرد که دچار یک بیماری نادر پوستی است که دلیل کم‌مویی اوست. البته به گفته داتون، پیلبرسک بعدا از او عذرخواهی کرده است.

منبع: مامامیا

 


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی
ارسال دیدگاه