وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024
» اجتماعی » آیا علم به یاری مخوف‌ترین قاتل زنجیره‌ای زن در استرالیا می‌آید؟

تاریخ انتشار : 1399/12/28 - 4:27

آیا علم به یاری مخوف‌ترین قاتل زنجیره‌ای زن در استرالیا می‌آید؟

صدای استرالیا - برای یک لحظه تصور کنید چه حسی داشتید اگر مادری بودید که پشت سر هم چهار فرزند به دنیا می‌آوردید و طی ده سال یک یک آن‌ها را در کودکی از دست می‌دادید؟


صدای استرالیا – برای یک لحظه تصور کنید چه حسی داشتید اگر مادری بودید که پشت سر هم چهار فرزند به دنیا می‌آوردید و طی ده سال یک یک آن‌ها را در کودکی از دست می‌دادید؟

این را هم تصور کنید که به ناحق محکوم به خفه کردن فرزندانتان می‌شدید و به جرم ۴ قتل وحشتناک که انجام نداده‌اید، ۳۰ سال زندان برایتان بریده می‌شد.

این روایت احتمالا داستان واقعی کاتلین فولبیگ است، مادری اهل منطقه هانتر در ایالت نیو ساوت ویلز استرالیا.

کاتلین که در جریان دادرسی خود در سال ۲۰۰۳ ” مخوف‌ترین قاتل زنجیره‌ای زن در استرالیا” لقب گرفت، به جرم قتل غیرعمد فرزند اول خود، کالب و قتل عمد سه فرزند بعدی‌‌اش پاتریک، سارا و لارا مقصر شناخته شد. او حالا نزدیک به ۱۸ سال است که در زندان به سر می‌برد.

اما حالا مدارک علمی تازه می‌تواند همه‌ چیز را عوض کند.

۹۰ دانشمند،‌ شخصیت علمی و کارشناس پزشکی برجسته به تازگی با امضای طوماری خطاب به فرماندار ایالت نیو‌ساوت‌ ویلز خواستار عفو فولبیگ و آزادی فوری او از زندان شده‌اند.

در میان امضا‌کنندگان این طومار نام دو نفر از برندگان جایزه نوبل، دو نفر از شخصیت‌های سال استرالیا و یکی از دانشمندان ارشد پیشین این کشور دیده می‌شود. جان شاین، رییس‌ آکادمی علوم استرالیا که یکی دیگر از امضا‌کننده این نامه است در این رابطه گفت: ” با توجه به شواهد علمی و پزشکی که در حال حاضر در رابطه با این پرونده وجود دارد، امضای این درخواست کار بسیار درستی بود.”

اثبات بی‌گناهی و آزادی فولبیگ احتمالا بد‌ترین نمونه اشتباه قضایی در تاریخ استرالیا را رقم خواهد زد، حتی بدتر از پرونده لیندی چمبرلین که به ناحق به قتل نوزادش، آزاریا متهم شد و سه سال را در زندان گذراند.

اما این درخواست در عین حال از وجود شکافی عمیق و نگران کننده میان علم و قانون در مواجهه با این پرونده حکایت دارد.

در جریان چندین درخواست فرجام‌خواهی و یک تحقیق مفصل در ۲۰۱۹ که طی آن اتهامات فولبیگ مورد بررسی مجدد قرار گرفت، قضات استرالیایی با تکیه بر شواهد و قرائن ارائه شده در دادگاه و نوشته‌های مبهم دفتر خاطرات آن زمان او، با قاطعیت هرگونه تردید منطقی در این پرونده را رد کردند.

رجینالد بلانچ، قاضی بازنشسته و مسئول رسیدگی به این تحقیق گفت: “تنها نتیجه قابل قبول همچنان این است که یک نفر از روی عمد به این کودکان آسیب رسانده و واضح است که آن‌ها خفه‌ شده‌اند. شواهد و مدارک به هیچ کس به غیر از خانم فولبیگ اشاره ندارند. ”

دولت ایالتی نیو ساوت ویلز هم دو سال پیش به مردم اطمینان داد که “از هیچ اقدامی فروگذار نکرده است”.

این در حالی است که مدارک و شواهد علمی به شکل فزاینده‌ای بر وجود تردیدهای منطقی در رابطه با اتهامات کاتلین تاکید می‌کنند. پروفسور جوزف گچ، پژوهشگر و کارشناس ژنتیک انسانی می‌گوید:‌ “مدارک علمی مربوط به این پرونده قانع‌کننده هستند و نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.”

پروفسور فیونا استنلی، پژوهشگر حوزه کودکان و سلامت عمومی می‌گوید: “این عمیقا نگران کننده است که شواهد و قرائن در اولویت قرار گرفته و مدارک علمی و پزشکی نادیده گرفته شده‌اند. ما الان توضیح دیگری برای مرگ فرزندان او داریم.”

این توضیح جایگزین به یک جهش ژنتیکی که به تازگی در خانم فولبیگ و دو دخترش شناسایی شده مربوط می‌شود. پدیده‌ای که به اعتقاد دانشمندان “احتمالا بیماری‌زا” بوده و باعث مرگ دو دختر او سارا و لارا شده است.

دانشمندان یک جهش ژنتیکی دیگر هم در فرزندان پسر او کالب و پاتریک شناسایی کرده‌اند، هر چند می‌گویند در این رابطه باید بیشتر تحقیق کنند.

ژن جهش‌یافته موسوم به “CALM2 G114R” اولین بار در ۲۰۱۹ در دو فرزند دختر کاتلین شناسایی شد. سرپرستی این تیم تحقیقاتی را کارولا وینوئسا، استاد ایمنی شناسی و پزشکی ژنومیک در دانشگاه ملی استرالیا بر عهده داشت که یکی از نیروهای محرک اصلی در امضای طومار برای درخواست آزادی او بود.

پروفسور وینوئسا می‌گوید: ” یک جهش ژنتیکی جدید و بی‌سابقه در سارا و لارا کشف کردیم که آن را از کاتلین به ارث برده‌اند. این جهش در ژنی موسوم به کالمودولین۲ (CALM2) دیده شده که پروتئین کالمودولین را کدگذاری می‌کند. گونه‌های جهش‌‌یافته کالمودولین می‌توانند باعث مرگ ناشی از ایست قلبی شوند.”

نوامبر سال گذشته دانشمندانی از استرالیا، دانمارک، فرانسه، ایتالیا، کانادا و آمریکا یافته‌های بیشتری در این باره در نشریه معتبر پزشکی به نام “یوروپیس” کردند، مجله‌ای که انجمن متخصصان قلب و عروق اروپا آن را چاپ می‌‌کند.

یک تیم تحقیقاتی در دانمارک به سرپرستی مایکل تافت اوورگارد، استاد دانشگاه آلبرگ آزمایش‌هایی برای سنجش بیماری‌زایی گونه جهش‌یافته ژن کالمودولین۲ طراحی کرد.

آن‌ها دریافتند تغییر ژنتیکی شناسایی شده در فولبیگ درست مثل سایر جهش‌‌های شناخته شده این ژن – که معمولا باعث ایست قلبی و مرگ‌ ناگهانی حین خواب حتی در کودکان کم سن و سال می‌شوند – تاثیرات شدیدی داشته است.

این دانشمندان گفتند: ” ما معتقدیم به احتمال زیاد این جهش ژنتیکی به مرگ طبیعی دو فرزند دختر او منجر شده است.”

هر دو فرزند دختر کاتلین پیش از مرگ به عفونت‌های مختلف آلوده بودند و دانشمندان بر این باورند که “ابتلای همزمان به چند عفونت می‌تو‌اند موجب بی‌نظمی مرگبار در ضربان قلب آن‌ها شده باشد. ”

این دانشمندان در کالب و پاتریک، فرزندان پسر فولبیگ هم دو گونه نادر جهش در ژن بوسون (BSN) شناسایی کردند که باعث حملات صرع مرگبار در موش‌های آزمایشگاهی شده‌است.

کشف‌های ژنتیکی اخیر در راستای نظراتی هستند که کارشناسان پزشکی پیش‌تر مطرح کرده‌اند و از این نظریه حمایت می‌کنند که هر چهار فرزند خانم فولبیگ به مرگ طبیعی مرده‌اند.

پروفسور استفن کوردنر، متخصص آسیب‌شناسی پزشکی قانونی ساکن ملبورن در ۲۰۱۵ بعد از کالبدشکافی مجدد اجساد این کودکان گفت: ” بر‌ اساس بررسی‌های آسیب‌شناسی پزشکی قانونی هیچ نشانه‌ای که تایید کند برخی از این کودکان یا همه آن‌ها کشته شده‌ باشند، وجود ندارد. در آن‌ها هیچ اثری از خفه شدن به چشم نمی‌خورد. ”

سه سال بعد در ۲۰۱۸ هم متیو اورد، متخصص آسیب‌شناسی پزشکی قانونی و استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا به خبرگزاری دولتی استرالیا (ای‌بی‌سی) گفت: “من هم اساسا بر سر این موضوع که مرگ هر ۴ کودک می‌تواند دلیل طبیعی داشته باشد با پروفسور کوردنر هم‌عقیده هستم .”

اما کاتلین هم درست مثل لیندی چمبرلین چاره‌ای جز منتظر ماندن در زندان ندارد. باید صبر کند تا ببیند طوماری که برای آزادی‌ او امضا شده به کجا خواهد کشید و دادگاه تجدید نظر ایالت نیو ساوت ‌ویلز در رابطه با فرجام‌خواهی اخیرش چه حکمی خواهد داد. کاتلین فولبیگ هنوز هم بر بی‌گناهی خود پافشاری دارد.

منبع: بی‌بی‌سی فارسی


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه