وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ | Saturday 27 July 2024
» اجتماعی » وداع با سال پرتلاطم ۲۰۲۲؛ جهان آغاز سال جدید را با «امید» جشن می‌گیرد

تاریخ انتشار : 1401/10/11 - 4:14

وداع با سال پرتلاطم ۲۰۲۲؛ جهان آغاز سال جدید را با «امید» جشن می‌گیرد

صدای استرالیا– سال ۲۰۲۳ برای بخش‌هایی از کره زمین آغاز شده و گروهی از مردم جهان با ۱۲ ماه پرتلاطم که […]

وداع با سال پرتلاطم ۲۰۲۲؛ جهان آغاز سال جدید را با «امید» جشن می‌گیرد

صدای استرالیا– سال ۲۰۲۳ برای بخش‌هایی از کره زمین آغاز شده و گروهی از مردم جهان با ۱۲ ماه پرتلاطم که در آن جنگ در اروپا، افزایش قیمت‌ها در سراسر جهان، افتخارآفرینی لیونل مسی در جام جهانی و همچنین مرگ ملکه الیزابت و پاپ بندیکت به وقوع پیوست، خداحافظی کردند. 

کشورهایی که در شرق کره زمین قرار دارند همچون استرالیا و نیوزیلند سال نو را با برگزاری جشن‌های پر زرق و برق گرامی داشتند. سیدنی یکی از نخستین شهرهای بزرگ جهان بود که پس از دو سال تعطیلی برنامه‌های سال نو، مراسمی باشکوه و پر نور برای استقبال سال ۲۰۲۳ میلادی برگزار کرد. در این برنامه جمعیتی عظیم برای تماشای مراسم آتش بازی در این بندر درخشان گرد هم آمدند و میلیون‌ها نفر هم این مراسم را به صورت زنده از تلویزیون تماشا کردند. هرچند مسئولان شهر سیدنی می‌گویند انتظار داشتند تعداد بینندگان این مراسم بسیار بیشتر از اینها باشد.

دیوید پترسون، شهروند ۵۲ ساله استرالیایی که در نزدیکی ساختمان «اپرا هاوس» سیدنی در میان جمعیت حضور دارد به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «۲۰۲۲ در مجموع سال نسبتا خوبی بود و البته اینکه توانستیم از شر کووید خلاص شویم بسیار عالی بود.»  او می‌گوید امیدوار است سال ۲۰۲۳ از این هم بهتر باشد.

استرالیایی‌ها از اینکه پس از گذر از سالهای ابهام و ترس کووید عبور کرده و دوباره دور یکدیگر این اتفاق مهم را جشن بگیرند خوشحال هستند.

با آغاز سال نو میلادی در ایران عده‌ای از چهره‌های اپوزیسیون خارج کشور با انتشار پیام مشترکی در حساب‌های شبکه‌های اجتماعی خود سال ۲۰۲۳ میلادی را «سال تحقق آزادی و عدالت» در ایران خوانده‌اند.

حامد اسماعیلیون، شاهزاده رضا پهلوی، گلشیفته فراهانی، مسیح علی‌نژاد و نازنین بنیادی در پست‌های جداگانه با محتوای مشترک در حساب‌های خود نوشته‌اند که سال گذشته سال شکوه همبستگی ایرانیان با هر باور و زبان و گرایش بوده است  و با همبستگی و سازماندهی سال میلادی پیش‌رو سال «تحقق آزادی و عدالت در ایران» خواهد بود.

 

برای جهان یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال ۲۰۲۲ احتمالا حمله روسیه به اوکراین بود که تقریبا در همان ابتدای سال رخ داد و با پایان سال همچنان این جنگ ادامه دارد. از جمله مرگ‌های مهم سال هم می‌توان به درگذشت الیزابت، ملکه کهنسال بریتانیا اشاره کرد. همچنین دنیا در این سال افراد دیگری چون میخائیل گوباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، شینزو آبه نخست وزیر پیشین ژاپن، جیانگ زمین، رهبر پیشین چین، پاپ بندیکت و البته پله سلطان فوتبال جهان از این دنیا رفتند.

احتمالا سالها بعد تاریخ از سال ۲۰۲۲ به عنوان ۱۲ ماهی یاد خواهد کرد که در آن به راه افتادن جنگ اوکراین نگرانی‌ها از شکل‌گیری جنگ جهانی سوم را شدت بخشید.

منبع: یورونیوز و بی بی سی


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه