وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳ | Friday 26 July 2024
» اخبار » ضعیف‌ترین رشد سه سال اخیر رقم خورد؛ اقتصاد استرالیا در آستانه رکود کامل

تاریخ انتشار : 1403/03/19 - 13:02

ضعیف‌ترین رشد سه سال اخیر رقم خورد؛ اقتصاد استرالیا در آستانه رکود کامل

صدای استرالیا– تولید ناخالص داخلی استرالیا در سه ماهه اول سال تنها یک دهم درصد افزایش یافته و به گفته […]

ضعیف‌ترین رشد سه سال اخیر رقم خورد؛ اقتصاد استرالیا در آستانه رکود کامل

صدای استرالیا– تولید ناخالص داخلی استرالیا در سه ماهه اول سال تنها یک دهم درصد افزایش یافته و به گفته کارشناسان، اقتصاد کشور در آستانه توقف کامل قرار دارد.

بر اساس داده‌های جدید حساب‌های ملی منتشر شده از سوی اداره آمار استرالیا، این پایین‌ترین رقم رشد سه ماهه از سپتامبر ۲۰۲۱ تا کنون است؛ یعنی زمانی که اقتصاد در دوره رکود به‌سر می‌برد.

کاترین کینان، رئیس بخش حساب‌های ملی اداره آمار گفت: رشد تولید ناخالص داخلی در ماه مارس ضعیف بود و اقتصاد استرالیا پایین‌ترین رشد سالانه را از دسامبر ۲۰۲۰ تجربه کرد.

وی افزود: سرانه تولید ناخالص داخلی برای پنجمین سه ماهه متوالی کاهش یافته و در ماه مارس ۴ دهم درصد و در طول سال ۱٫۳ درصد افت کرده است.

در عین حال جیم چالمرز، وزیر خزانه‌داری استرالیا، با اشاره به اینکه نرخ بالای بهره عامل ضعف آمار اقتصادی بوده است، گفت: حتی همین رشد اندک هم توجیه‌کننده رویکرد اقتصادی دولت است.

وی تاکید کرد: در طول سال گذشته، حدود سه چهارم از اقتصادهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) با دوره رکود مواجه شده‌اند، در حالی که استرالیا تا به امروز به رکود اقتصادی دچار نشده است.

چالمرز با اشاره به شرایط دشوار اقتصادی در سطح جهانی گفت: با وجود این مشکلات، استرالیا نسبت به اکثر کشورهای پیشرفته بزرگ مانند کانادا، ایتالیا، بریتانیا، ژاپن و آلمان، رشد سالانه سریع‌تری را تجربه کرده است.

وی همچنین افزود: از زمان برگزاری انتخابات، استرالیا سریع‌ترین رشد اشتغال را در میان کشورهای پیشرفته بزرگ داشته است.

یکی از نشانه‌های واضح فشار اقتصادی بر استرالیایی‌ها، کاهش قابل توجه میزان پس‌انداز خانوارهاست. میانگین نرخ پس‌انداز خانوارها در سه ماهه اول سال تنها ۹ دهم درصد از درآمدشان بوده، در حالی که این رقم در ماه دسامبر گذشته ۱٫۶ درصد بوده است.

این بدان معناست که نرخ پس‌انداز برای اولین بار از مارس ۲۰۰۸، یعنی در بحران مالی جهانی، به مدت یک سال کامل زیر ۲ درصد باقی مانده است.

این در حالی است که اقتصاددانان انتظار رشد بسیار ضعیف یا عدم رشد را داشتند. 

میشل بولاک، رئیس کل بانک مرکزی استرالیا نیز در جلسه استماع سنا اعلام کرد که انتظار افزایش تولید ناخالص داخلی را ندارد.

وی گفت: می‌توانم بگویم در وضعیتی قرار داریم که اقتصاد بسیار ضعیف است.

بولاک افزود: مردم در حال کاهش هزینه‌های غیرضروری هستند، اما بازار کار همچنان در حال رشد است و این نکته بسیار مهمی است که باید به خاطر داشته باشیم.

استیو میکن‌بیکر، کارشناس مالی Canstar گفت: نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول، کار دشوار بانک مرکزی را دشوارتر کرده و این احتمال وجود دارد که اقتصاد را به سمت رکود سوق دهد.

وی افزود: بانک مرکزی مجبور است برای جلوگیری از رکود اقتصادی بر لبه تیغ حرکت کند و در عین حال جلوی افزایش بی‌رویه بدهی‌های کارت‌های اعتباری را بگیرد.

به گفته میکن‌بیکر، اقتصادی که در رکود قرار دارد و با تورم بالا مواجه است، بانک‌ مرکزی را بر سر دوراهی قرار می‌دهد: یا تحمل تورم بالاتر یا ایجاد بیکاری گسترده. 

وی در پایان گفت: کاهش مالیات‌ها و تصمیم در مورد حداقل دستمزد می‌توانند راهکارهای نجات برای اقتصاد باشند و آن را به سمت رشد سالم‌تر هدایت کنند، اما همزمان بر فشارهای تورمی نیز خواهند افزود.

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه