وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ | Saturday 27 July 2024
» اخبار » خودروهای چینی قلب استرالیایی‌ها را فتح می‌کنند

تاریخ انتشار : 1403/03/14 - 9:37

خودروهای چینی قلب استرالیایی‌ها را فتح می‌کنند

صدای استرالیا–  جاده‌های استرالیا برای مدت‌های طولانی تحت تسلط خودروهای ژاپنی، آلمانی و آمریکایی بوده؛ اما چین نیز به سرعت […]

خودروهای چینی قلب استرالیایی‌ها را فتح می‌کنند

صدای استرالیا–  جاده‌های استرالیا برای مدت‌های طولانی تحت تسلط خودروهای ژاپنی، آلمانی و آمریکایی بوده؛ اما چین نیز به سرعت جای خود را در میان این غول‌های خودروسازی باز کرده است.

امسال خودروهای چینی با پیشی گرفتن از کره‌جنوبی با خودروهایی مانند کیا و هیوندایی، به رده سومین انتخاب محبوب استرالیایی‌ها برای خرید خودروهای نو رسیده‌اند.

رشد خودروهای چینی در استرالیا بسیار سریع بوده به طوری که از ۴ هزار و ۱۵۴ دستگاه در سال ۲۰۱۴ به ۱۹۳ هزار و ۴۳۳ دستگاه در سال گذشته رسیده‌اند.

اما در شرایطی که استرالیایی‌ها در دام عشق خودروهای چینی افتاده‌اند، سایر کشورهای غربی سعی دارند از نفوذ صنعت خودروسازی چین جلوگیری کنند.

موفقیت صنعت خودرو چین در آمریکا با واکنش تندی مواجه  شده و کاخ سفید ماه گذشته، مالیات مرزی خودروهای برقی چینی را از ۲۵ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش داده است.

تعرفه‌گذاری تلاشی برای حفظ صنعت خودرو آمریکا در برای رقبای چینی است.

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در مقابل سایر صادرات چین از جمله تراشه‌های کامپیوتری، باتری و فولاد نیز موضع سختگیرانه‌ای اتخاذ کرده است و معتقد است که چینی‌ها رقابت نمی‌کنند، بلکه کلک می‌زنند.

اروپا نیز که نگران صنعت چند میلیارد دلاری خودرو این قاره است، نگران موفقیت چینی‌ها در این بازار است.

کمیسیون اروپایی در ماه سپتامبر گذشته تحقیقات در این مورد را آغاز کرده که آیا باید بر واردات از چین تعرفه‌گذاری کند یا نه. قرار بوده که تصمیم کمیسیون اروپایی در این زمینه، اوایل ماه جاری (ژوئن) اعلام شود.

اورسولا فون در لاین، رییس کمیسیون اروپایی گفت: قیمت خودروهای برقی با بهره‌مندی از یارانه‌های هنگفت دولتی به طور مصنوعی پایین نگه داشته می‌شود. این خودروها در حال غرق کردن بازارهای جهانی هستند.

چین البته این اتهامات را رد می‌کند. وزارت بازرگانی چین اعلام کرده که تعرفه‌های ایالات متحده به شدت بر فضای همکاری دوجانبه تاثیر خواهد گذاشت.

چرا چین اینقدر موفق است؟ 

اگرچه واکنش منفی به صنعت خودروسازی چین اخیرا و به سرعت شکل گرفته، موفقیت این صنعت یک شبه به دست نیامده است.

دولت چین دهه‌هاست که سعی می‌کند به صنعت خودروسازی خود برای رسیدن به غول‌های اروپا، آسیا و ایالات متحده کمک کند.

مارینا ژانگ، از مؤسسه روابط استرالیا و چین در دانشگاه فناوری سیدنی، گفت: سیاست‌های صنعتی قابل توجه و یارانه‌های مالی به رشد صنعت خودروهای برقی چین کمک کرده است؛ اما چین چندین مزیت رقابتی دیگر هم دارد.

وی گفت: بخش عمده‌ای از زنجیره تامین صنعت خودروهای برقی در چین است. بنابراین این کالاها زمان بسیار کوتاه‌تری برای رسیدن به دست تولیدکننده دارند. در حالی که صنعت خودرو اروپا باید از چند قاره، نیازهای خود را تامین کند.

به گفته وی، خودروسازان چین همچنین می‌توانند از تخصص موجود این کشور در تولید باتری استفاده کنند که هزینه‌ها را بیشتر کاهش می‌دهد.

ژانگ گفت: سابقه حمایت دولت از این بخش، رقابت داخلی شدیدی را ایجاد کرده است، به طوری که صدها استارت‌آپ خودروهای برقی در این کشور فعالیت می‌کنند. همچنین نیمی از ۲۰ تولیدکننده برتر خودروهای برقی در جهان چینی هستند.

چرا استرالیایی‌ها خودروی چینی می‌خرند؟

عوامل متعددی در افزایش محبوبیت خودروهای چینی در استرالیا نقش دارند. افزایش آگاهی مصرف‌کننده، قیمت‌های رقابتی، پیشرفت‌های فناوری و کاهش تعرفه‌ها به لطف توافقنامه تجارت آزاد استرالیا و چین همگی به افزایش این محبوبیت کمک کرده‌اند.

رشد بازار خودروهای چینی، به ویژه در بخش خودروهای برقی قوی است، به طوری که ۷۲ هزار و ۳۴۲ دستگاه خودرو از ۸۶ هزار و ۸۲۸ خودروی برقی فروخته شده در استرالیا در سال گذشته چینی بودند.

سخنگوی اتاق صنایع خودروی استرالیا (FCAI) بر با تاکید تأثیر مثبت افزایش رقابت گفت: طیف وسیع‌ خودروهای تولید چین به مصرف‌کنندگان استرالیایی انتخاب بیشتری داده و به آنها امکان می‌دهد خودروهایی را پیدا کنند که به بهترین وجه با نیازهایشان مطابقت داشته باشد.

اما توجه به این نکته ضروری است که کل فروش‌ از مبدا چین مربوط به برندهای چینی نیست. داده‌های FCAI نشان می‌دهد که نزدیک به یک چهارم از ۲۰۰ هزار خودروی تولید چین که در سال گذشته در استرالیا فروخته شده، خودروهای برقی شرکت آمریکایی تسلا بوده است. این شرکت در کارخانه عظیم خود در شانگهای سالانه تا ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کند. علاوه بر این، خرید برند ولوو از سوی جیلی نیز این معادله را پیچیده‌تر می‌کند.

آیا استرالیا به دنبال تعرفه‌گذاری می‌رود؟

استرالیا برخلاف ایالات متحده، تا کنون در صدد تعرفه‌گذاری بر واردات خودرو برنیامده؛ زیرا صنعت خودروسازی ندارد که بخواهد از آن محافظت کند.

اما واکنش‌های منفی بین‌المللی از توجه وزارت امور خارجه و تجارت دور نمانده است. این وزارتخانه اعلام کرده که راه‌های همکاری برای مدیریت این مسائل را به شیوه‌ای مطابق با قوانین تجارت بین‌المللی تشویق خواهد کرد.

سخنگوی این وزارتخانه گفت: استرالیا با حمایت از یک سیستم تجارت چندجانبه مبتنی بر قواعد محکم، متعهد به حفظ شرایط برابر برای تولیدکنندگان است.

وزارت امورخارجه و تجارت استرالیا در پاسخ به این سوال که آیا استرالیا وضع تعرفه را در نظر خواهد گرفت یا نه، گفت: تصمیمات در مورد مسائل سیاست تجارت در راستای منافع ملی استرالیا اتخاذ می‌شود.

در همین حال اتاق صنایع خودروی استرالیا  اعلام کرد از رقابتی که شامل افزایش حضور خودروهای تولید چین می‌شود، و در نهایت به نفع مصرف‌کنندگان استرالیایی خواهد بود، حمایت می‌کند.

منبع: ای بی سی


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه