وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ | Saturday 27 July 2024
» اجتماعی » خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا

تاریخ انتشار : 1401/02/07 - 6:26

خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا

عروس دریایی جعبه‌ای استرالیایی صدای استرالیا– عروس دریایی جعبه‌ای، حیوانی بسیار سمی است که چهار گونه مختلف، شامل زنبور دریایی […]

خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا

عروس دریایی جعبه‌ای استرالیایی

خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا

صدای استرالیا– عروس دریایی جعبه‌ای، حیوانی بسیار سمی است که چهار گونه مختلف، شامل زنبور دریایی یا چیرونکس فلکری(Chironex fleckeri)، کاروکیا بارنزی (Carukia barnesi)، مالو کینگی (Malo kingi) یا شاه‌کش و چیرونکس یاماگوچی (Chironex yamaguchii) را دربرمی‌گیرد.

در این میان، زنبور دریایی که به عروس دریایی جعبه‌ای استرالیایی هم معروف است، سمی‌ترین حیوان جهان شناخته می‌شود و همان‌طور که از نامش پیداست، در استرالیا، به ویژه در آب‌های ساحلی و گرم استوایی و نیمه استوایی پیدایش می‌شود.

محدوده این موجودات از آب‌های شمال بوندابرگ در کوئینزلند، تا قلمرو شمالی و اکسموث در غرب استرالیا را شامل می‌شود.

طول شاخک‌های این حیوان دریایی تا سه‌ متر هم می‌رسد و تنه آن پر از سوزن‌هایی است که در صورت تحریک، سم شلیک می‌کنند. سم این حیوان می‌تواند موجب ایست قلبی و مرگ در چند دقیقه شود.

علایم دیگر سم این عروس دریایی شامل مواردی همچون التهاب، افزایش ضربان قلب، اختلال در تنفس، کمردرد و خونریزی مغزی است.

اما یک نیش کوچکتر در آبهای استرالیا کمین کرده و تقریباً نامرئی است.

 

ایروکانجی

خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا

نوعی عروس دریایی بسیار کوچک است که با یک نیش، می‌تواند موجب مرگ شود.

در واقع ایروکانجی نامی است که به چند گونه بسیار سمی و مشابه از عروس‌های دریایی جعبه‌ای کوچک اطلاق می‌شود.

علایم نیش این حیوان نیز با نام سندروم ایروکانجی شناخته می‌شود و شامل کمردرد، تهوع، گرفتگی عضلات شکم، تعریق، فشار خون بالا، تاکی‌کاردی و احساس عذابی است که معمولا بین ۲۰ تا ۶۰ دقیقه پس از نیش ایجاد می‌شود.

 

مار تایپان بومی

خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا

تایپان بومی یا inland taipan در صحراها یافت می‌شود و سمی‌ترین مار خاکی جهان است. سم این مار آنقدر سریع عمل می‌کند که می‌تواند دقایقی پس از نیش زدن، موجب مرگ شود. اما از آنجا که این مار در صحراها زندگی می‌کند و عمده ساعات روز را زیر زمین می‌گذراند، موارد معدودی از گزش انسان توسط این مار گزارش شده است.

بنا به اعلام موزه استرالیا، تعداد انسان‌هایی که توسط این مار گزیده شده‌اند، انگشت‌شمار بوده و تمامی آنها نیز به دلیل دریافت سریع کمک‌های اولیه و درمان بیمارستانی مناسب، جان به در برده‌اند.

 

هشت پای حلقه آبی

خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا

وقتی هشت‌پای حلقه آبی یا Blue-ringed octopus احساس خطر و تهدید کند، حلقه‌های آبی روی تنش تغییر رنگ می‌دهد. این هشت‌پا که در سواحل کم‌عمق و آب‌سنگ‌های مرجانی اقیانوس آرام و اقیانوس هند بین ژاپن و استرالیا یافت می‌شود، به شدت زهرآگین است و یک گاز کوچک آن می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

هشت‌پاهای حلقه‌آبی برخلاف اندازه کوچک (۱۲ تا ۲۰ سانتی‌متر)، از زهردارترین موجودات دریایی به‌شمار می‌روند و زهرشان که دارای نوروتوکسین تترودوتوکسین قوی است که می‌تواند در چند دقیقه، بیش از ۲۰ انسان را از پا درآورد؛ البته موارد گزش توسط این هشت‌پا هم بسیار معدود است.

پس از گزش هشت‌پا، فورا اختلال تنفس روی می‌دهد که موجب مرگ می‌شود. سایر علایم گزش این هشت‌پا عبارتند از: احساس بی‌حسی اطراف دهان، زبان، صورت و گردن، تنگی قفسه سینه و فلج شدن.

 

عنکبوت تارقیفی

خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا

عنکبوت‌های تار قیفی (Funnel-Web Spider) که به آنها فانل هم می‌گوییم، حیواناتی تهاجمی و سیاه‌رنگ و براق هستند.

گزش این عنکبوت‌ها آنقدر سمی است که اگر فردی مشکوک به گزیدگی بود، باید سریعا برای دریافت پادزهر به بیمارستان منتقل شود.

نیش‌های بزرگ این عنکبوت‌ها دارای نوروتوکسین است که به سیستم عصبی انسان حمله‌ می‌کند.

به دلیل شرایط آب‌وهوایی اخیر در ساحل شرقی نیوساوت‌ولز و جنوب شرقی کوئینزلند، موارد مشاهده این عنکبوت‌ها درون خانه‌ها افزایش پیدا کرده است.

 

سنگ ماهی

خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا

سنگ‌ماهی یا Stonefish استاد استتار است و کافی است به اشتباه پا روی آن بگذارید تا حسابی از کرده خود پشیمان شوید.

این ماهی در پشت خود باله‌های تیغ مانندی دارد که زهر را آزاد می‌کنند. زهر پروتئینی این ماهی دردی شدید همراه با شوک، اختلال تنفس، فلج شدن و مرگ بافتی ایجاد می‌کند. این زهر به حدی دردناک است که گفته می‌شود قربانیان آن از شدت درد حاضر به قطع عضو آسیب دیده خود هستند و اگر به اندازه زیادی سم وارد بدن شود، گاهی منجر به مرگ قربانی می‌شود.

این ماهی در آب‌های کم عمق اقیانوس‌های آرام و هند یافت می‌شود.

 

تمساح آب شور

خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا

تمساح آب شور میلیون‌ها سال است که بین سایر حیوانات ترس و وحشت ایجاد می‌کند و در واقع، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین خزنده جهان کنونی است.

این تمساح‌ها نسبت به قلمرو خود حساس و بسیار تهاجمی هستند و داده‌ها نشان می‌دهد که از سال ۱۹۷۱ تا کنون، به ۹۹ نفر حمله کرده‌اند که ۲۷ مورد منجر به مرگ شده است.

اخیرا نیز فردی که در قلمرو شمالی به ماهیگیری با نیزه مشغول بود، به دلیل حمله تمساح آب شور، در بیمارستان بستری شد.

 

مار قهوه‌ای شرقی

خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا

مار قهوه‌ای شرقی، دومین مار خاکی جهان از نظر میزان سمی بودن است. سم این مار که ترکیبی از مواد شیمیایی خطرناک است، در صورت دریافت نشدن درمان مناسب، در نیم ساعت می‌تواند موجب مرگ شود.

یکی از ترکیبات موجود در سم مار قهوه‌ای شرقی، نوروتوکسین است که به سیستم عصبی حمله می‌کند و ترکیب شیمیایی دیگر موجود در سم این مار، موجب لخته شدن خون و ترومبوز می‌شود. جالب اینکه که بچه مارها به همان اندازه مارهای بالغ سمی‌ و گاهی حتی خطرناک‌ترند. زیرا مارهای بالغ می‌توانند میزان خروج زهر را کنترل کنند و برای هشدار دادن، بدون خروج سم افراد را گاز بگیرند. اما بچه‌ مارها، چون دچار ترس می‌شوند، گاهی چندین قطره سم را به بدن قربانی وارد می‌کنند.

این مارها در جوانی راه‌راه هستند و رنگ آنها از نارنجی تا قهوه‌ای متغیر است.

 

شترمرغ شاخدار جنوبی

خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا

شترمرغ شاخدار جنوبی یا Southern Cassowary چنگال‌های خنجرمانند، لگدهایی قوی و تاجی مثل کلاهخود دارد و به عنوان خطرناک‌ترین پرنده جهان شناخته می‌شود.

این شترمرغ در جنگل‌های بارانی استوایی شمال شرقی کوئینزلند و همچنین در پاپوا گینه نو و جزایر اطراف آن زندگی می‌کند.

این شترمرغ یکی از نزدیک‌ترین گونه‌های زنده به دایناسورهاست که پس از انقراض آن خزندگان باستانی، تکامل یافته است.

کمتر از ۴۶۰۰ عدد از این پرندگان در حیات وحش استرالیا باقی مانده و جزو گونه‌های در خطر انقراض محسوب می‌شود.

 

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه