وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ | Saturday 27 July 2024
» اخبار » بازار خرید و فروش ملک در همه جای استرالیا داغ است؛ به جز ملبورن

تاریخ انتشار : 1403/03/13 - 5:21

بازار خرید و فروش ملک در همه جای استرالیا داغ است؛ به جز ملبورن

صدای استرالیا– در مورد بازار داغ ملک استرالیا صحبت‌های زیادی شده است. قیمت‌ها در پرت تنها در سال گذشته ۲۰ […]

بازار خرید و فروش ملک در همه جای استرالیا داغ است؛ به جز ملبورن

صدای استرالیا– در مورد بازار داغ ملک استرالیا صحبت‌های زیادی شده است. قیمت‌ها در پرت تنها در سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته و بازار املاک با وجود افزایش قابل توجه نرخ بهره، همچنان رونق دارد.

اما یک بازار مهم جا مانده است، و آن هم شهری است که با برخی معیارها، بزرگترین شهر استرالیا محسوب می‌شود. 

قیمت املاک در ملبورن حتی با وجود افزایش قیمت در سایر نقاط کشور، در حال کاهش است.

شرکت CoreLogic می‌گوید: قیمت املاک در ملبورن در ماه آوریل کاهش یافته است، در حالی که در سایر نقاط کشور شاهد رشد قابل توجهی بوده‌ایم.

اما موضوع منحصر به ماه آوریل نیست. قیمت‌ها در ملبورن در ۳ ماه گذشته افزایش نداشته است، در حالی که قیمت‌ها در تمام بازارهای پایتخت‌های دیگر با افزایش مواجه بوده و در برخی موارد سرعت رشد قیمت‌ها بسیار زیاد بوده است.

ماجرا این است که تعداد زیادی ملک برای فروش در ملبورن وجود دارد. نرخ لیست‌گذاری املاک در ملبورن بسیار بالا است و نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته است. 

بنابراین به نظر می‌رسد که مردم در حال فروش املاک خود هستند. اما چرا؟

از سویی کمبود مهاجر وجود ندارد. دانشجویان دارای ویزای موقت در حال ورود به کشور هستند و تعداد افراد دارای ویزای دائم نیز در حال افزایش است. اگرچه تعداد ورودی‌ها نسبت به گذشته اندکی کمتر است، اما تعداد خروجی‌ها نیز کاهش یافته است؛ به این معنی که جمعیت مهاجران، اعم از دانشجویان، کارگران موقت و غیره، بسیار زیاد است.

اینجاست که یک نکته جالب نمایان می‌شود: اجاره بها در ملبورن حتی با توقف و کاهش قیمت املاک، همچنان بالا و در حال افزایش است.

میزان تورم اجاره بها در ملبورن مانند سایر نقاط کشور به طرز شگفت انگیزی بالاست و در سال منتهی به سه ماهه مارس، ۶٫۸ درصد افزایش یافته که بسیار سریع‌تر از تورم است.

به این ترتیب تقاضا برای مکانی برای زندگی وجود دارد، اما این تقاضا به صورت خرید ملک نمود پیدا نمی‌کند. یا حداقل تقاضای خرید به اندازه‌ای نیست که حجم املاکی را که برای فروش گذاشته شده است جذب کند.

بر اساس آمار، نرخ هفتگی فروش حراج در ملبورن در هفته گذشته به ۵۹ درصد کاهش یافته که بسیار پایین‌تر از سطحی است که معمولا باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

البته این آمار نباید شما را به اشتباه بیندازد. همچنان برای خرید یک خانه نسبتا کوچک در محله‌ای مطلوب در ملبورن باید پول هنگفتی پرداخت کنید.

همچنین یافتن خانه خالی برای اجاره در ملبورن تقریبا غیرممکن است. تنها ۸ دهم درصد از املاک اجاره‌ای ملبورن خالی هستند، که بسیار پایین‌تر از سطح قبل از همه‌گیری است.

بنابراین در پایتخت ویکتوریا با وضعیت متناقضی مواجهیم: بازار اجاره بسیار محدود و بازار فروش خانه ضعیف است.

افرادی که به ویکتوریا می‌آیند خریدار نیستند. دانشجویان و کارگران موقت معمولا به خرید ملک علاقه‌ای ندارند. اما معمولا، این وضعیت می‌تواند فرصتی عالی برای مالکان باشد تا املاک بخرند، آن را اجاره دهند و درآمد زیادی کسب کنند.

عامل دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند توضیح دهد چرا برخی از مالکان در حال فروش املاک خود هستند: مالیات.

ویکتوریا مالیات جدیدی بر املاک خالی وضع کرده که بر برخی از خانه‌های تعطیلات تأثیر می‌گذارد. همچنین برای پرداخت بدهی‌های ناشی از کووید، مالیات زمین بیشتری از املاک دریافت می‌شود.

گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن است که برخی از مالکان به جای پذیرش مالیات، در حال فروش املاک خود هستند. این مساله می‌تواند هجوم املاک به بازار و کاهش قیمت‌ها را توضیح دهد.

بنابراین، این موضوع باعث می‌شود ملبورن نسبت به سایر نقاط کشور ارزان‌تر باشد. در حال حاضر، متوسط قیمت خانه‌ها در ملبورن (۷۸۳،۰۰۰ دلار) پایین‌تر از بریزبین (۸۲۸،۰۰۰ دلار) و کانبرا (۸۴۸،۰۰۰ دلار) است و چندان از آدلاید (۷۴۸،۰۰۰ دلار) فاصله‌ای ندارد. 

اقتصاد ویکتوریا در حال حاضر کمی ضعیف‌تر از سایر نقاط کشور است، چرا که این ایالت هنوز از تاثیرات همه‌گیری و قرنطینه بهبود پیدا نکرده است. ملبورن دیگر در رتبه‌بندی برترین شهرهای قابل سکونت دنیا قرار ندارد، اما همچنان پتانسیل اقتصادی بلندمدت بسیار بالایی دارد.

آیا ملبورن دوباره روی رونق را خواهد دید؟ تنها زمان می‌تواند این مساله را روشن کند.

منبع: یاهو


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه