وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ | Saturday 27 July 2024
» اجتماعی » استرالیای غربی پیشگام ممنوعیت استفاده از لیوان‌های یک‌بار مصرف قهوه شد

تاریخ انتشار : 1402/12/13 - 5:47

استرالیای غربی پیشگام ممنوعیت استفاده از لیوان‌های یک‌بار مصرف قهوه شد

صدای استرالیا– استرالیای غربی به نخستین ایالتی تبدیل شد که از روز جمعه قانون منع استفاده از لیوان‌های قهوه‌خوری یک […]

استرالیای غربی پیشگام ممنوعیت استفاده از لیوان‌های یک‌بار مصرف قهوه شد

صدای استرالیا– استرالیای غربی به نخستین ایالتی تبدیل شد که از روز جمعه قانون منع استفاده از لیوان‌های قهوه‌خوری یک بار مصرف و غیرقابل کمپوست را اعمال کرده است.

کسب‌وکارهایی که این قانون را رعایت نکنند با جریمه‌های سنگینی روبه‌رو خواهند شد.

ریس ویتنبی، وزیر محیط زیست استرالیای غربی، گفت: کافه‌ها به جای لیوان‌های یک‌بار مصرف، می‌توانند از لیوان‌های مقوایی قابل کمپوست استفاده کنند که از این ممنوعیت مستثنی هستند. یا اینکه مشتریان را تشویق کنند که از لیوان‌های شخصی خود استفاده کنند.

ویتبی روز شنبه به خبرنگاران گفت: این اقدام فوق‌العاده‌ای برای محیط زیست است، زیرا می‌دانیم که پلاستیک برای دهه‌های متمادی در محیط زیست باقی می‌ماند.

این تغییر بخشی از تلاش گسترده‌تر دولت استرالیای غربی برای کاهش استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف در اقتصاد است.

همچنین از روز جمعه استفاده از سینی‌های غذای پلاستیکی یک‌بار مصرف بدون درپوش، مانند سینی‌های سوشی و جعبه‌های بنتو، در این ایالت ممنوع شده است.

ممنوعیت چندین قلم دیگر از جمله میکرومهره‌ها و گوش پاک‌کن‌های پنبه‌ای در سال ۲۰۲۳ به اجرا درآمده، در حالی که فروش کیسه‌های پلاستیکی و ظروف غذای بیرون‌بر با درپوش از ماه سپتامبر ممنوع خواهد شد.

به گفته ویتنبی، با اجرای این قانون، سالانه بیش از یک میلیارد اقلام پلاستیکی یک‌بار مصرف، از جمله بیش از ۱۵۴ میلیون لیوان قهوه، دیگر به اماکن دفن زباله سرازیر نخواهد شد. 

این تغییر پس از یک دوره مشاوره ۱۲ ماهه با کسب‌وکارها انجام شده است.

دولت ایالتی می‌گوید که کسب‌وکارها عمدتاً از این تغییرات حمایت می‌کنند و هم‌اکنون از جایگزین‌های سازگار با محیط زیست برای پلاستیک‌های یک‌بار مصرف استفاده می‌کنند.

ویتبی البته با بیان اینکه این روند تدریجی و مبتنی بر آموزش خواهد بود، گفت: ما به کافه‌هایی که ممکن است ذخایر قدیمی لیوان‌های قهوه غیر قابل کمپوست داشته باشند، اجازه می‌دهیم تا آن‌ها را به فروش برسانند.

اما مقامات استرالیای غربی همچنین جریمه‌های سنگینی را برای کسانی که این محدودیت‌ها را زیر پا می‌گذارند، در نظر گرفته‌اند. جریمه‌های در نظر گرفته شده برای افراد تا ۵ هزار دلار و برای کسب‌وکارها تا ۲۵ هزار دلار است.

ممنوعیت‌های جدید در آستانه روز پاکسازی استرالیا که همین امروز (یکشنبه) است به اجرا گذاشته شده است. این رویداد از سال ۱۹۹۰ باعث شده تا تعداد زیادی از داوطلبان برای پاکسازی لیوان‌های قهوه پلاستیکی از پارک‌ها و آبراه‌ها اقدام کنند.

گروه پاکسازی استرالیا در گزارش سالانه زباله خود اعلام کرد که داوطلبان این گروه در سال مالی ۲۰۲۳ تقریباً ۱۳ هزار لیوان قهوه بیرون‌بر را جمع‌آوری کرده‌اند که این لیوان‌ها جزو ۱۰ مورد از رایج‌ترین زباله‌های یافت شده بوده‌اند.

در همین حال استرالیای جنوبی نیز متعهد شده است تا فروش این لیوان‌ها را از سپتامبر ممنوع کند؛ اما پیشرفت در ایالت‌های پرجمعیت‌تر کندتر است. نیو ساوت ولز و ویکتوریا از جمله مناطقی هستند که هنوز تعهدی به ممنوعیت این لیوان‌ها نشان نداده‌اند.

منبع: ای بی سی


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه